رزمایش دریایی چین در تنگه تایوان در پی افزایش روابط تایپه-واشنگتن

رئیس جمهور چین با دستور به برگزاری یک رزمایش دریایی نارضایتی خود را از افزایش روابط تایوان و آمریکا نشان داد.

برگزاری رزمایش دریایی چین در تنگه تایوانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، شی چین پینگ، رئیس جمهور چین ابراز نارضایتی خود از بهبود روابط میان آمریکا و تایوان را با دستور برگزاری رزمایش دریایی در تنگه تایوان ابراز کرد.

این رزمایش که قرار است چهارشنبه این هفته برگزار شود، اولین بار از سپتامبر سال 2015  خواهد بود که نیروی دریایی چین رزمایشی با مهمات واقعی را در تنگه تایوان را برگزار می‌کند.

در زمان دیدار شی و مااینگ جیو، رئیس جمهور وقت تایوان، که اولین دیدار در نوع خود میان سران دو کشور بود، روابط میان چین و تایوان در بهترین شرایط خود بود. اما بعدها در زمان تسای اینگ ون، جانشین مااینگ جیو تنش‌ها میان دو طرف بیشتر شد.

دولت جدید آمریکا نیز به دنبال گسترش روابط با دولت تایوان بوده است و این امر باعث خشم بیشتر مقامات پکن شده است. کارشناسان بخش مطالعات دریایی چین به سی ان ان اعلام کردند پکن درصدد است تا نشان دهد که نیروی دریایی این کشور آمادگی لازم را دارد و این نشانه‌ای برای دولت تایوان است که بهتر است در زمینه گسترش روابط با آمریکا پیشتر نروند.

برگزاری چنین رزمایشی که نمایش عظیمی از توان دریایی چین است، بزرگترین رزمایش نظامی این کشور در دریای چین جنوبی خواهد بود. رئیس جمهور چین روز پنج‌شنبه  شخصا در عرشه ناوشکن چینی چانگشا حضور یافت و بر لزوم رسیدن نیروهای دریایی این کشور به سطح جهانی تاکید کرد.

وزرات دفاع تایوان در واکنش به برگزاری رزمایش دریایی چین در بیانیه‌ای تاکید کرد ارتش ملی تایوان می‌تواند از این کشور در برابر هر گونه تهدیدی محافظت کند.

چین ، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و برقراری روابط کشور‌های خارجی با این منطقه خودمختار از خاک چین را نادرست قلمداد می‌کند. چین همچنین تاکید دارد که دریای جنوبی این کشور بخشی از خاک و حق حاکمیت آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار