ضرورت تغییر الگوی مصرف آب وکاهش سرانه مصرف روزانه آب در قم

صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: سرانه مصرف آب در قم 75 لیتر بیشتر از الگوی مصرف است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛صادق پور؛مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: سرانه مصرف روزانه برای هر نفر در قم 155 لیتر است و این میزان باید 80 لیتر باشد.وی تصریح کرد: سیاست های ایجاد صنایع در استان باید به سمت صنایع همسو با مصرف کم آب اتخاذ شود و استفاده آب در کشاورزی را با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی کاهش دهیم که این موضوع در استان قم انجام نمی شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: تمام منابع آبی قابل استحصال برای استان قم شناسایی شده و برای مصرف آن در طول سال برنامه ریزی شده است .

وی با بیان اینکه 50 درصد شبکه فاضلاب تکمیل شده است گفت: تنها یک چهارم منابع فاضلاب تصفیه می شود و از آن بهره برداری مفید نمی شود و باید بهره برداری از این منابع در جهت استفاده صنعتی و غیر شرب در استان مدیریت شود.

صادق پورادامه داد: برای فضای سبز و صنایع باید از پس آب یا آب خاکستری استفاده کنیم و در صورتی که منابع سد کوچه ری در اثر مصرف بالا به اتمام برسد مجبور به استفاده از دیگر منابع آب که کیفیت کمتری دارند هستیم .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: حق انشعاب فاضلاب تقسیط شده است و 30هزار واحد تا کنون به شبکه فاضلاب متصل شده اند و برای اتصال مردم به شبکه فاضلاب کار فرهنگی لازم است.

صادق پور ابراز کرد: آب شیرین نباید در اختیار صنعت قرار بگیرد تا نیاز به استفاده از پس آب و آب تصفیه شده از فاضلاب پیدا کند و امکان تامین پس آب برای مصارف شهرداری فضای سبز و غیر شرب وجود دارد که شهرداری در حال برنامه ریزی برای این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: هدر رفت در شبکه آبرسانی در کشور 30 درصد و در استان قم 17 درصد است و در حال کاهش این میزان و اصلاح شبکه آبرسانی هستیم.

حاج حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم نیز گفت: بیش از 90درصد مصرف آب از محل سد کوچه ری تامین می شود .

حاج حسینی افزود: آب ورودی به استان از سرچشمه های دز یک پنجم گذشته و با میزان مصرف یکسان شده است که در صورت عدم صرفه جویی مجبور به استفاده از منابع دیگر آبی با کیفیت کمتر خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم با بیان اینکه از مجموع آب سطحی و زیر زمینی 85 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: در حال حاضر 520 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی استان برداشت می شود در حالی که تنها مجوز برداشت 400 میلیون متر مکعب صادر شده است که این میزان افزایش برداشت غیر مجاز آسیب های جبران ناپذیری را به استان وارد خواهد کرد.

وی افزود: 50میلیون متر مکعب آب در سد کوچه ری موجود است که باید برای استفاده تا پایان سال برنامه ریزی شود که در صورت نیاز ناچار به استفاده از آب سد 15 خرداد خواهیم شد که کیفیت آب را دچار تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/الف

بیش از 90درصد مصرف آب  قم از محل سد کوچه ری تامین می شود

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.