واکاوی نقش امارات در ترور صالح الصماد

پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در مطلبی به تحلیل نقش امارات در شهادت صالح الصماد و گسترش نفوذ نظامی این کشور در منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در مطلبی نوشت: روز دوشنبه هفته گذشته ویدیویی از یک پهپاد در فضای مجازی منتشر شد که دو خودرو را در جاده 45 واقع در شرق شهر حدیده در یمن نشان می‌داد. در این ویدیو، حمله موشکی این پهپاد به این دو خودرو به چشم می‌خورد.

صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در این حمله هوایی به شهادت رسید. شهادت وی، به روند صلح یمن که پیش از این نیز به بن بست خورده بود، آسیب بیشتری وارد کرد. وی در میان انصارالله چهره‌ای آشتی‌جو به شمار می‌رفت و خواهان انجام مذاکره برای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن بود. وی قرار بود در روز 28 آوریل با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن دیدار کند.

شهادت وی در حالی است که جنگ داخلی یمن وارد سال چهارم خود شده است. در سال 2014، نیروهای انصارالله کنترل مناطق شمال غربی یمن از جمله شهر صنعا را به دست گرفتند. یک سال پس از آن، ائتلاف عربستان که امارات متحده عربی نیز در آن شرکت داشت، دخالت‌های نظامی خود را در یمن آغاز کرد که به کشته شدن بیش از 10 هزار نفر در یمن انجامید.

شهادت صالح الصماد که نخستین عملیات ترور موفقیت‌آمیز یک مقام بلندپایه انصارالله به شمار می‌رود، نشان دهنده افزایش ماجراجویی نظامی امارات متحده عربی است. از سال 2016، امارات متحده عربی در تلاش بوده است خود را به عنوان شریک غرب در بحث مبارزه با تروریسم معرفی کند و در عین حال، قدرت نظامی خود را از طریق توافق‌های نظامی با دیگر کشورها بیفزاید.

فاریا مسلمی، تحلیلگر اتاق فکر چاتم‌هاوس در این‌باره گفت: «آن‌ها (امارات) تلاش بسیاری می‌کنند تا هم در بحث سیاسی و هم در بخش نظامی به عنوان قدرت منطقه‌ای شناخته شوند. آن‌ها دیگر نمی‌خواهند در حاشیه باشند. درگیری‌های یمن، جنگی است که آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند در آن به اعتبار و قابلیت‌های خود بیفزایند.»

در ادامه این گزارش آمده است: امارات متحده عربی در کمک‌های نظامی به نیروهای ائتلاف عربستان در یمن سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. این کشور به بهانه مبارزه با القاعده در شبه جزیره عربستان، واحدهای امنیتی بسیاری ایجاد کرده است که سازمان ملل متحد آن‌ها را به عنوان نیروهای نیابتی امارات می‌شناسد. اکنون امارات تمرکز خود را بر حمایت از طارق صالح، فرمانده نظامی و برادرزاده علی عبدالله صالح، (رئیس جمهور پیشین یمن) که اکنون برای حمله به بندر حدیده برنامه‌ریزی می‌کند معطوف کرده است.

حمله‌ای که به شهادت صالح الصماد منجر شد، بخشی از نقشه ائتلاف سعودی برای حمله به حدیده بوده است. حتی سفیر عربستان در آمریکا در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود اعلام کرد این حمله، تلافی حمله موشکی انصارالله به عربستان بوده است.

با این‌که عربستان مسئولیت این حمله به خودروی شهید صالح الصماد را پذیرفته است، اطلاعات لازم برای انجام این حمله از جانب نیروهای طارق صالح به امارات متحده عربی رسیده بود.

با این حال، مقامات امارات متحده عربی به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این‌باره پاسخ نداده‌اند.

نگارنده این مطلب در ادامه نوشت حمله به خودروی حامل شهید صالح الصماد نشان می‌دهد امارات متحده عربی قصد دارد به درگیری‌های نظامی ادامه دهد و قابلیت‌های جدید خود را آزمایش کند. در سال گذشته، امارات از چین پهپاد «وینگ لونگ 2» را خریداری کرد که معادل پهپاد آمریکایی «ام کیو-9 ریپر» به شمار می‌رود.

جاستین برونک، محقق موسسه «رویال یونایتد» لندن در این‌باره گفت: «امارات متحده عربی استفاده فزاینده‌‎ای از پهپادها داشته است.» وی افزود: «ما تمایل آن‌ها به استفاده از این پهپادها در مناطق حساس سیاسی، مانند لیبی را دیده‌ایم.»

برونک افزود در حمله به خودروی حامل شهید صالح الصماد، از کلاهک انفجاری اِی کی دی-10 استفاده شده که معادل موشک آمریکایی «هلفایر» است.

فارن پالیسی در ادامه نوشت: این بخشی از سیاست امارات برای گسترش نفوذ خود در تمام منطقه است. امارات پایگاه‌های نظامی متعددی در جنوب یمن و همچنین یک پایگاه هوایی در اریتره در اختیار دارد و برنامه‌هایی برای همکاری نظامی با سومالی مد نظر دارد. امارات همچنین در حال ایجاد روابط با سودان و سنگال است که هر دو به یمن نیروی نظامی فرستاده‌اند.

یک افسر اطلاعاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نخواست نامش فاش شود، در این‌باره گفت: «آن‌ها (مقامات امارات) برای گسترش ارتش خود هزینه بسیاری پرداخت می‌کنند.» وی افزود واشنگتن به عربستان سعودی و امارات متحده عربی «برای توسعه نظامی آن‌ها اختیار تام» داده است.

نگارنده این مطلب در ادامه افزود: این توسعه نظامی فزاینده امارات همراستا با منافع آمریکا در منطقه است. از زمان راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید، تعداد حملات با پهپاد علیه یمن افزایش چشمگیری داشته است. آمریکا همچنین در یمن عملیات خود را انجام می‌دهد. عملیات نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه سال 2017 در یمن، یکی از نمونه‌های این حملات واشنگتن در این کشور است. این حمله که در پی آن یک کماندوی یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا کشته شد و دستکم 16 غیرنظامی یمنی جان خود را از دست دادند، به عنوان عملیاتی شکست خورده شناخته شده است.

استفاده از نیروهای اماراتی برای حمله به یمن، فشار و خطر را از نیروهای آمریکایی دور می‌کند و به همین دلیل است که واشنگتن از این اقدامات امارات حمایت کرده است. آمریکا همچنین در جنگ داخلی یمن دخالت کرده است و به نیروهای سعودی و اماراتی تسلیحات و آموزش نظامی ارائه کرده است.

پیش از این، آمریکا از فروش پهپادهای مسلح به امارات خودداری می‌کرد، اما در ماه جاری میلادی، دولت ترامپ سیاست‌های جدیدی منتشر کرد که محدودیت‌های گذشته را کاهش می‌دهند.

در سیاست جدید آمریکا آمده است: «ما دسترسی شرکای بین‌المللی آمریکا به سامانه‌های بدون سرنشین هوایی را در شرایطی که امنیت شرکا و توانایی آن‌ها برای انجام ماموریت‌های امنیتی و ضدتروریستی را افزایش دهد، تسهیل خواهیم کرد.» 

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار