افزایش بهای نفت در پی بحران اقتصادی ونزوئلا/ صعود قیمت طلا

وقوع بحران اقتصادی در ونزوئلا باعث افزایش قیمت طلای سیاه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال وقوع بحران اقتصادی در ونزوئلا و احتمال تأثیر آن بر ذخایر نفتی، بهای نفت افزایش یافت و قیمت طلای سیاه آمریکا برای نخستین بار از نوامبر 2014، به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 46 سنت افزایش (معادل 0.7 درصد)، به 70 دلار و 18 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت (نفت شاخص بین المللی) با 35 سنت افزایش (معادل 0.5 درصد)، 75 دلار و 22 سنت در هر بشکه معامله شد.

کارشناسان هشدار دادند که بحران اقتصادی در ونزوئلا –که یک صادرکننده بزرگ نفت محسوب می شود—یکی از دلایل افزایش بهای طلای سیاه بوده است.

یک کارشناس دیگر در حوزه نفت نیز اعلام کرد بهای نفت به دلیل نگرانی ها از بدتر شدن اقتصاد ونزوئلا و صنعت نفت آن و همچنین احتمال تمدید تحریم های ایران از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است.

ایران در سال 2016 به دنبال لغو تحریم های بین المللی پس از برجام، دوباره به یکی از صادرکنندگان اصلی نفت تبدیل شد. این در حالی است که دونالد ترامپ با ادعای وجود نقص هایی در توافق هسته ای اعلام کرده است که در تاریخ 12 مه سال جاری میلادی (22 اردیبهشت) درباره ماندن آمریکا در برجام و یا خروج از آن تصمیم گیری خواهد کرد. در نتیجه، تمدید دوباره تحریم ها علیه ایران منجر به کاهش صادرات نفت این کشور خواهد شد.

افزایش فعالیت های حفاری آمریکا هم همچنان بر بازار طلای سیاه سایه افکنده است. شرکت های انرژی آمریکایی در هفته منتهی به 4 مه، 9 سکو به تعداد سکوهای حفاری خود افزودند و تعداد کل آنها را به 834 مورد رساندند. این بالاترین سطح از مارس 2015 محسوب می شود. بر اساس آمارها، فعالیت های حفاری آمریکا از اواسط سال 2016 تاکنون با بیش از 25 درصد افزایش همراه بوده و به 10.62 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به دنبال ثبات در ارزش دلار آمریکا پس از افزایش آن به بالاترین سطح در سال جاری میلادی در معاملات روز گذشته، بهای طلا امروز (دوشنبه) صعود کرد. بهای هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1316.62 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار