مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام:

رهبر انقلاب الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند/کلان‌داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی امنیت، بالندگی اقتصاد و فرهنگ و هویت کشور را به خطر می‌اندازند

رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند


رهبر انقلاب ضمن اینکه سیاست، شعار و هدفگذاری را تعیین می‌کنند، در میدان عمل هم تمامی بسترهای فعالیت خودشان در فضای مجازی را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کردند؛ این اقدام پیام‌های بسیار مهمی برای همه ما دارد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده مردم از این فضا بیشتر شده و مردم بسیاری از نیازهای خود را در این فضا رفع می‌کنند و مردم به نوعی به این فضا وابسته شده‌اند.

امروزه فضای مجازی رنگ حقیقت به خود گرفته است

حجت الاسلام محمدحسین پیریایی مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جایگاه فضای مجازی در زندگی مردم اظهار داشت: امروزه فضای مجازی رنگ حقیقت به خود گرفته و هر چه می‌گذرد، نمود حقیقی‌تری در مسائل جامعه پیدا می‌کند. وی در ادامه افزود: براستی که اقشار مختلف مردم در این فضا زندگی می‌کنند؛ آن‌ها در این فضا در ابعاد کلانی مانند مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و...... گاه کنش‌گر و گاه کنش‌پذیر هستند. هر فرد اندوخته ذهنی خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد.

مسیر رهایی از وابستگی اقتصادی از عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد

وی در رابطه با اهمیت حمایت از کالای داخلی گفت: رمز تقویت هویت و فرهنگ هر کشوری در گرو استقلال و بالندگی اقتصادی آن کشور است. در کشور ما، مسیر رهایی از وابستگی اقتصادی از راه عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و عصاره‌ی این سیاست بزرگ و افتخارآفرین، حمایت و صیانت از کالا، خدمات و دسترنج هموطنان ایرانی است. در حقیقت تقویت و حفظ هویت و فرهنگ دینی و ملی مان با حمایت هوشمند از کالا و خدمات ایرانی عجین شده است.

پیریائی همچنین در خصوص نقش و جایگاه فضای مجازی در حمایت از کالای ایرانی بیان داشت: بسیاری از مناسبات جامعه‌ی ایرانی در فضای مجازی شکل میگیرد و هم اکنون هیچ پدیده‌ای را در جامعه نمی‌بینید مگر اینکه در فضای مجازی شناسنامه‌ای و یا معرفی نامه ای برای خودش ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده، حدود 50 تا 60 میلیون تلفن همراه وجود دارد که بالغ بر 90 درصدشان به پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مجهز هستند؛ این آمار بالا نشان دهنده ظرفیت بزرگ فضای مجازی برای حمایت از کالای ایرانی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی حمایت از کالا و خدمات ایرانی هستند. ایشان ضمن اینکه سیاست، شعار و هدفگذاری را تامین و ابلاغ فرموده اند، برای نمونه در میدان اقدام و عمل هم تمامی بسترهای اطلاع رسانی فضای مجازی شان را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کردند؛ این حرکت ارزشمند پیام‌های بسیار مهمی برای همه ما دارد.

مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بحث اهمیت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از منظر فقهی اظهار داشت: در فقه اسلامی قاعده‌ای به نام "نفی سبیل" داریم؛ این قاعده از آیه شریفه «ولن یجعل الله للکافرین على المؤمنین سبیلا» استخراج و استنباط شده است. مفاد فقهی این قاعده از این قرار است که "سلطه‌ی دشمن بر جامعه اسلامی و مسلمانان امری نارواست و هرگونه ارتباطی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و بیگانگان بر جامعه اسلامی شود؛ به گونه‌ای که آن‌ها بتوانند در امور مسلمانان دخالت کنند، یک موضوع ممنوع و حرام تلقی شده است. این قاعده همچنین گویای آن است که ما باید تمام منافذ و حفره های ارتباطی که زمینه سلطه‌ گری بیگانگان و کفار را بر ما هموار مینماید را مسدود کنیم. بر این اساس وقتی با پدیده‌ ی خطیری به نام کلان‌داده‌ها یا همان بیگ‌دیتاها که از فعالیت میلیون ها مسلمان ایرانی در پیام رسان های بیگانه تامین میشود مواجه میشویم این قائده محوریت خاصی برای تصمیم گیری پیدا می کند!

کلان‌داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی امنیت، بالندگی اقتصاد و فرهنگ و هویت کشور را به خطر می‌اندازند

پیریایی در رابطه با کلان‌داده‌ها توضیح داد: از فعالیت کاربران در پیام‌رسان‌ها کلان‌داده‌هایی حاصل می گردد که انبوهِ پر شتابی از داده‌ها و اطلاعات ما را سامان میدهد. به عنوان مثال به تصریح موسس و گرداننده پیام‌رسان تلگرام در مصاحبه با بلومبرگ، بیگ‌دیتای 40 میلیون کاربر ایرانی مثلاً 5 میلیارد دلار ارزش دارد که این موضوع در ابعاد امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور نگران کننده و مخاطره آفرین است.

همچنین آن گونه که محققین این حوزه بیان کرده‌اند، داده‌های بیشتر در فضای بیگ‌دیتاها، دارندگان آن‌ها را به تحلیل‌های دقیق‌تری می‌رساند و تحلیل‌های دقیق‌تر منجر به تصمیمات محکم‌تر و مطمئن‌تر می گردد و این تصمیمات مطمئن و محکم باعث کاهش ریسک و ضریب بالایی از رسیدن به اهداف می‌شود این موضوع با توجه به عناد واضح برخی از موسسین پیام رسانان با مردم ایران حائز اهمیت و مداقه است!

وی در ادامه افزود: این موضوع یک سؤال جدی برای ما ایجاد می‌کند که بنابراین با چه توجیهی از پیام‌رسان‌های غیربومی استفاده می‌کنیم؟ مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند چرا شبکه ملی اینترنت که سال‌هاست مورد تأکید و مطالبه عامه فعالان فضای مجازی است، هنوز محقق نشده است؟ چرا که فعالان این خطه به دنبال این هستند که از زمینه‌ای استفاده کنند که هم ارزان‌تر باشد و هم موجب امنیت و سلامت اقتصادی جامعه باشد. آیا این صحیح است که فعالان فضای مجازی در محیطی فعال باشند که سازندگانش به تصریح اعلام می‌دارند مُبلغ و علاقه‌مند به فیلم ضدایرانی "300" هستند؟

مسئول پیشتیبانی محتوایی و امور فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در راستای قاعده‌ی نفی سبیل که گفتیم، نباید فردی که دشمنی عیان دارد، به وسیله امکان تحلیل داده‌های بسیاری که در اختیار دارد فضای اثرگذاری روی اقشار مختلف مردم پیدا کند و آن‌ها را به مؤسسات و پژوهشکده‌های معاند بفروشد. بدرستی که در جریان اغتشاشات سال گذشته و همچنین حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، عاملان این جنایات از بستر تلگرام بهترین استفاده را بردند تا به کیان کشور و به عزت ایرانی ضربه بزنند.

در همین راستا لازم است علاوه بر پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی را هم متناسب با ساختارهای فرهنگی و هویتی خودمان ایجاد کنیم، کاری که بسیاری از کشورهای دنیا کرده اند!

این استاد دانشگاه در تشریح این موضوع از منظر اقتصادی، اظهار داشت: اگر اقشار مختلف مردم زمینه حضور و فعالیت روان در پیام‌رسان‌های داخلی را پیدا نکنند، هیچ توجیه اقتصادی برای تقویت بنیان‌های این پیام‌رسان‌ها ایجاب نمی شود لذا تقویت پیان رسان بومی زمانی که باعث ایجاد ارزشهای اقتصادی برای جوانان مان می گردد ضرورت و اهمیت دو چندان پیدا می کند و باید در کنار ضرورت های حیاتی دیگر به آن پرداخت. به عنوان مثال در کشور چین پیام‌رسانی وجود دارد که متناسب با فرهنگ و هویت این کشور طراحی شده است؛ این پیام‌رسان در سالیان گذشته با 5 نفر کارمند ایجاد شد و اکنون با 40هزار نفر کارمند فعالیت می‌کند. این پیام‌رسان ضمن اینکه 40هزار فرصت شغلی ایجاد کرده، 500میلیارد ارزش افزوده ایجاد کرده و در حال حاضر یک میلیارد نفر در سراسر جهان کاربر دارد.

این پیام‌رسان 32 کارایی مختلف از جمله ارسال پیام‌های صوتی و تصویری، جایجایی‌های پولی و مالی، اطلاع‌رسانی، رزرو هتل، تاکسی و بسیاری از خدمات دیگر را ارائه می‌کند. آیا چنین ظرفیتی در کشور ما وجود ندارد که یک پیام‌رسان مبتنی بر ظرفیت‌های علمی و توانمندی‌های جوانان شاخص ایرانی داشته باشیم که تمام نیازهای ما را بر اساس ساختار هویتی و فرهنگی خودمان سامان دهد؟ آیا واقعاً جوان ایرانی چنین قدرتی ندارد یا ما در این مسیر کوتاهی کرده ایم؟ امیدواریم علاوه بر پیام‌رسان‌ها شبکه‌های اجتماعی را هم متناسب با ساختارهای فرهنگی و هویتی خودمان بومی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار