استقبال سرد متحدان اروپایی واشنگتن از انتقال سفارت آمریکا به قدس

بیشتر کشور‌های اروپایی از پذیرش دعوت‌نامه شرکت در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس اشغالی امتناع کرده‌اند.

استقبال سرد متحدان اروپای ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بیشتر متحدان اروپایی آمریکا از جمله آلمان، ایرلند، پرتغال، سوئد و جمهوری مالت دعوت‌نامه مربوط به شرکت در مراسم انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را رد کردند. این کشورها به دلیل موضع خود در قبال مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی از شرکت در این مراسم امتناع کردند.

تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس با انتقادات گسترده در میان کشورهای اتحادیه اروپا روبرو شد. با این حال برخی از کشورهای عضو این اتحادیه از جمله اتریش، رومانی و جمهوری چک دعوتنامه شرکت در مراسم افتتاحیه را پذیرفتند و در نتیجه تصمیم آنها در تعارض با سیاست رسمی اتحادیه اروپا در مورد وضع قدس است. بنا به رویکرد این اتحادیه، قدس باید در چارچوب یک راه‌حل  دو جانبه برای مناقشه خاورمیانه، پایتخت فلسطین و رژیم صهیونیستی باشد.

موضوع جالب توجه اینکه بلغارستان که پیشتر اعلام کرده بود سفیر این کشور در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت خواهد کرد، بنا به گزارش‌ها پاسخ مشخصی در این باره به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام نکرده است. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، ایرلند، مالت، پرتغال و لهستان و سوئد به استرالیا، روسیه و مکزیک برای رد دعوت شرکت در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا به قدس پیوستند.

در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور آمریکا و جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور شرکت خواهند کرد. در همین حال دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس نه براساس تبادل امتیازات متقابل با تل‌آویو، بلکه براساس منافع آمریکا صورت گرفته است.

در دسامبر سال 2017 دونالد ترامپ، تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را به طور رسمی اعلام کرد که با محکومیت گسترده در سطح بین‌المللی و تظاهرات وسیع در خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا همراه شد. کشورهای که از راهکار دوجانبه برای حل مناقشه فلسطین حمایت می‌کنند از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه به شدت تصمیم رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در واکنش به تصمیم ترامپ تعهد جدی اتحادیه اروپا به راهکار دو جانبه برای مناقشه فلسطین را مورد تائید دوباره قرار داد و تاکید کرد موضع اتحادیه اروپا در قبال مسئله فلسطین تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام/

استقبال سرد اروپایی‌ها انتقال سفارت آمریکا به قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار