در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شد؛

غلامی: اجرای سند دانشگاه اسلامی وظیفه ماست/ ازغدی: سند دانشگاه اسلامی باید اجرایی شود

در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی تاکید شد.

غلامی: اجرای سند دانشگاه اسلامی تکلیف و وظیفه است/ ازغدی: سند دانشگاه اسلامی اجرایی شودبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه 315 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اجرای سند دانشگاه اسلامی الزام قانونی دارد

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها طی سخنانی گفت: موضوع گفتمان سازی و بررسی جامع ابعاد "دانشگاه اسلامی" هم از اقداماتی است که در دست انجام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاطری گفت: ما درخواست داریم اعضای شورا که دارای سوابق ارزشمند مدیریتی در آموزش عالی هستند با استفاده از تجربه این 5 سال، شورای اسلامی شدن را برای اجرای بهتر "سند دانشگاه اسلامی" راهنمایی کنند.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاطری، گزارش تدوین شده در دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیرامون موانع و چالش‌های اجرایی سند دانشگاه اسلامی که با استفاده از نظرات تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها تدوین شده بود، ارائه گشت.

بعد از ارائه این گزارش حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری گفت: سند دانشگاه اسلامی با اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و... هماهنگی کامل دارد.
 
وی افزود: با همکاری اعضای شورا بسیاری از راهبردهای این سند در قالب برنامه ششم توسعه گنجانیده شده و به همین دلیل اجرای سند هم اکنون الزام قانونی دارد.
 
پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاطری، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: رفع ایرادات ساختاری به صورت ریشه‌ای، الزام رؤسای دانشگاه‌ها به اجرای سند دانشگاه اسلامی و پیگیری این موضوع از جانب مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، معرفی مستمر سند دانشگاه اسلامی به مسئولان دانشگاه‌ها و تأثیر دادن اجرای سند دانشگاه اسلامی در رتبه بندی دانشگاه‌ها.

مدیریت، مهم‌ترین بخش سند دانشگاه اسلامی است

رحیم‌پور ازغدی نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد بتوانیم بخش‌هایی از سند دانشگاه اسلامی را در سال 1397 به‌عنوان اولویت اجرایی تعیین کنیم.
 
وی افزود: سند دانشگاه اسلامی به‌عنوان مطالبه نظام باید بر اساس اولویت‌بندی، اجرایی شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عواملی مانند زمان لازم برای اجرا، بودجه لازم و تأثیر راهبرد از منظر سطح و عمق آن می‌تواند در این اولویت‌بندی به کار بیاید.
 
رحیم‌پور ازغدی گفت: همه مسئولان موظف هستند، توان خود را برای اجرای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرند.

ضرورت بررسی زیرنظام‌های سند دانشگاه اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها هم طی سخنانی گفت: با توجه به فرارسیدن زمان بازنگری در سند دانشگاه اسلامی باید این بازنگری با جلب نظرات همه کارشناسان باشد.
 
وی افزود: سند دانشگاه اسلامی دارای چهار زیر نظام است و باید مشکلات این زیر نظام‌ها بررسی شوند که مهمترین بخش آن نظام مدیریتی است و باید از این نظام اقدام شروع شود.

مطابقت برنامه‌های وزارت علوم با سند  دانشگاه اسلامی

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: بر اساس گزارش تدوین شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکثر فعالیت‌های فرهنگی که توسط نهادهای رسمی و مسئول در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود با سند دانشگاه اسلامی مطابقت دارد.
 
وزیر علوم افزود: از معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواسته‌شده برنامه‌های خود را با سند دانشگاه اسلامی کاملاً تطبیق دهند زیرا اجرای این سند وظیفه و تکلیف ماست.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: در عین حال نباید اقدامات انجام‌شده را انکار کرد.
 
رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: نحوه و میزان هماهنگی بین نهادهای مسئول در اجرای سند دانشگاه اسلامی باید در گزارشی جامع بررسی شود.
 
وی افزود: تنوع و تکثر موجود در جامعه دانشگاهی باید در روند اجرای این سند مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.