پشت پرده ماجرای کازرون چه می گذرد؟

اعتراضات کازرون که پیشینه طولانی دارد، چهارشنبه شب به نزاع خونین میان مردم و نیرو‌های انتظامی تبدیل شد.

پشت پرده ماجرای کازرون چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،خرداد سال گذشته اخباری مبنی‌بر پیگیری دوباره ماجرای جدایی بخش‌های کوهمره‌نودان و چنارشاهیجان از کازرون و تشکیل شهرستانی جدید به نام «کوهچنار» دهان به دهان چرخید؛ موضوعی که از سوی حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. پیگیری‌های این نماینده تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند او توانسته موافقت مسئولان استانی را در این ارتباط بگیرد.

این موضوع مدتی مسکوت ماند تا اینکه دوباره در روزهای پایانی بهمن سال گذشته سروصدای این طرح بلند شد و کار به جایی رسید که مردم به کوچه و خیابان آمدند و اعتراضات جدی‌تر و علنی‌تر شد و این صدا به کمیسیون‌های مختلف وزارت کشور و هیات دولت نیز رسید. اما موج اصلی تجمعات و اعتراضات از هفته‌های پایانی فروردین سال جدید آغاز شد که با بالا گرفتن تنش‌ها مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور شخصا در این مناطق حاضر شد تا به طور مستقیم در جریان امور قرار گیرد. به گفته شاهدان عینی این تجمعات که به مدت پنج روز به طول انجامید، مردم به عملکرد دولت تدبیر و امید و نماینده مجلس انتقاد داشته و خواستار توقف یا اصلاح طرح بوده‌اند.

تا اینجا همه چیز مسالمت‌آمیز و انتقادات و اعتراضات در چارچوب معین پیش می‌رفت اما دروغ‌پردازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌های معاند و اظهارات غیرکارشناسی و ناصحیح برخی از مسئولان فضا را متشنج و بر عصبانیت مردم افزود. برای مثال یکی از نمایندگان شیراز با یک تحلیل غیرکارشناسانه و ارتباط تجمع مردم به مشکلات معیشتی و عدم‌اطلاع کافی از علت اصلی اعتراضات بر افزایش خشم مردم دامن زد. تقسیم استان فارس به فارس شرقی و غربی و مرکزیت کازرون در فارس غربی هم از دیگر شایعات مشکل‌ساز در این ایام بوده است.

این اعتراضات که پیشینه طولانی دارد همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه چهارشنبه شب به نزاع خونین میان مردم و نیروهای انتظامی تبدیل شد؛ تجمعی که به گفته حاضران از حالت اعتراضی خارج شد و با هجوم عده‌ای به درگیری مردم با نیروهای انتظامی انجامید و بنابر آمار اعلام شده 2نفر کشته و 6 نفر مجروح شدند. براساس آنچه تا به اینجا گفته شد، یک موضوع داخلی و منطقه‌ای بدون‌پرداخت صحیح از سوی مسئولان و عدم‌رسیدگی به خواست عمومی تبدیل به چالشی گسترده شد و علی‌رغم زنگ خطرهایی که از پس تجمعات و اعتراضات از چندماه قبل به صدا درآمده بود با بی‌توجهی به این اتفاقات و درگیری‌ها ختم شد.

عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در همین ارتباط با «فرهیختگان» گفت‌و‌گو کرد و گفت: «حدود یک سال است که این موضوع قوت گرفته است و مطرح می‌شود. ما هم با بیان علل خود با این موضوع مخالفت کرده‌ایم. ما توقع داشتیم آقایان در وزارت کشور به مساله تقسیمات که مساله حساسی است با رعایت جوانب امر ورود کنند اما متاسفانه رعایت این حساسیت‌ها و جوانب امر نشد که منجر به اعتراضات مردمی شد. بعدا هم پاسخگویی به موقع صورت نگرفت. هیچ‌کس راضی به تجمع و اعتراضات این‌چنینی نیست و من و مردم کازرون نیز چنین خواسته‌ای نداشته و نداریم. اکنون راه برون‌رفت از این مشکل عمل به قانون است. از ابتدا هم باید به قانون عمل می‌شد.

ما معتقدیم در شرایط فعلی کشور و منطقه نباید به مسائل حساسیت‌برانگیزی مثل تقسیمات کشور پرداخت. نظام ما متکی به قانون و مردم است و اینجا هم با تکیه بر مردم این مشکل خواهد شد. الان هم ما می‌گوییم هیچ مساله‌ای اتفاق نیفتاده و فقط طرحی بوده که نهایی هم نشده است. البته در مرحله‌ای تا پشت در هیات دولت هم رفته بود ولی برگشت داده شد. الان در تهران در حال کار روی این طرح هستند و آقای استاندار دو هفته پیش آمد و ملاقاتی با اقشار مختلف مردم داشت که قرار شد جوانب کار پیگیری شود. الان من به مردم می‌گویم اتفاق خاصی نیفتاده است اما به مسئولان می‌گویم اگر اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع صورت می‌گرفت کار به اینجا کشیده نمی‌‌شد و این اتفاقات نمی‌افتاد.

موافقان طرح ایجاد شهرستان جدید

موافقان تحقق شهرستان جدید را موجب استقرار ادارات مستقل و بودجه بیشتر، رفع مشکل اشتغال و در نهایت پیشرفت و توسعه می‌دانند. حسین رضازاده، نماینده مردم کازرون هم این موضوع یعنی رفع محرومیت از این شهرستان و روستاهای داخل آن را علت اصلی اجرای این طرح عنوان کرده بود. هادی پژوهش‌جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس 29 فروردین امسال در این ارتباط با خبرنگاران گفت‌‌و‌گو کرد و گفت: «آنچه در این تقسیمات اهمیت داشته و مد‌نظر مسئولان نیز قرار دارد، حق و حقوق مردمی است که در یک استان زندگی می‌کنند.

در این روند ما را متهم می‌کنند که کار کارشناسی انجام نشده است؛ حال آنکه ما حاضریم تمام مدارک را در اختیار یک تیم بی‌طرف قرار دهیم تا مطالعه شود.» معاون سیاسی استانداری فارس تصریح کرد: حتی در پیشنهاد نهایی ارائه شده به وزارت کشور هم با اطلاع کامل از حساسیت‌ها، نکاتی را مدنظر قرار داده‌ایم. از ابتدا اعتقاد بر این بوده که تنگ چوگان، شهر بیشابور و امامزاده حسین(ع) جزو کازرون است.» او تاکید کرد: «در ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار، دهستان انارستان و دشت‌برم از کازرون جدا نخواهد شد و جزو بخش مرکزی این شهرستان باقی می‌ماند.» پژوهش اضافه کرد: «حتی موضوع ارتقای فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه مطرح شد، با آن‌که به لحاظ آیتم‌های مد نظر شهرستان ویژه، کازرون واجد شرایط نبود، به لحاظ صبغه‌ تاریخی، فرهنگی و جایگاه این شهرستان در ادوار مختلف تاریخی و حضور شخصیت‌های اثرگذار در این منطقه، موضوع ارتقا پیشنهاد شده است.»


بیشتر بخوانید:از رد پای ضدانقلاب در حوادث کازرون تا هشتگ «کازرون در خون» رضا پهلوی+تصاویر


نظرات مخالفان ایجاد شهرستان جدید

مخالفان ایجاد شهرستان جدید، این طرح را غیرکارشناسی، فاقد توجیه علمی و قانونی و دارای ابهامات فراوان می‌دانند.

یکی از اصلی‌ترین مخالفان اجرای این طرح حجت‌الاسلام محمدجواد عزمی، امام جمعه موقت کازرون بوده است که از سال گذشته با اظهاراتی مخالفت جدی خود را اعلام کرده است. وی در اسفند ماه 96 در خطبه‌های نمازجمعه خاطر نشان کرده بود: «بعد از اینکه چند ماه از اعلام طرح تقسیم شهرستان گذشته و مدتی این موضوع مسکوت بود، دوباره نغمه‌های شومی حاکی از طرح تقسیم شهرستان در تقسیمات کشوری شنیده می‌شود. از مسئولان می‌پرسیم آیا شهرستان ما مشکل دیگری ندارد؟ آیا مشکلات بی‌عدالتی، اقتصادی، اجتماعی، رکود، اعتیاد و دیگر مشکلات حل شده که می‌خواهید زمینه اختلاف در شهرستان را با این تفکیک و شقاق ایجاد کنید؟ طرح این مساله به ویژه در زمان کنونی صلاح نیست. مردم شهرستان کازرون اجازه نخواهند داد بخش عمده‌ای از شهرستان جدا شود. اکنون اجرای این طرح موضوع عاقلانه نیست و امیدواریم حرمت‌ها حفظ شود.»

پس از این سخنان و بعد از بالا گرفتن تنش‌ها امام جمعه کازرون حجت‌الاسلام محمد خرسند در خطبه‌های سه هفته پیش نمازجمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسئولان عالی‌رتبه کشور گفته بود: «دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون رخ دهد، چرا‌که مسئولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌ و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.»

واقعیت ماجرا

«فرهیختگان» به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کرد؛ در این رابطه با یک منبع آگاه گفت‌و‌گو کرد که اصل ماجرا این‌گونه بوده است: «حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی به دلایل مختلف با رایزنی‌های پشت پرده و چراغ خاموش قصد جدایی قائمیه، یعنی محل تولد خودش را از این شهرستان می‌کند، به این صورت که یک شهرستان دیگر به نام کوه چنار با مرکزیت قائمیه ایجاد کنند. برای اینکه این موضوع روال قانونی خود را طی کند نیاز بود چند شهر دیگر نیز به قائمیه اضافه شود تا از لحاظ جمعیتی و مساحتی بتوان این تقسیم را انجام داد. به صورت کلی هم کازرون قابلیت تقسیم شدن به دو مرکز را دارد اما در این بین یک موضوع محل ایراد مردم کازرون می‌شود و آن پیوست فرهنگی و تاریخی با مناطقی است که قرار بود از کازرون جدا شوند.

با این تفاسیر این نماینده به کار خود به صورت مخفیانه ادامه می‌دهد تا جایی که کار تقریبا نهایی می‌شود اما مردم کازرون به دلیل همان بسط فرهنگی و تاریخی بی‌توجه به مزایایی که این تقسیم می‌تواند برای آنها به دنبال داشته باشد با آن به مخالفت می‌پردازند. یکی از علل اصلی بالا گرفتن اختلافات و اعتراضات به این موضوع عدم‌اطلاع کافی و صحیح مردم از این موضوع و همچنین همراهی بی‌حد و حصر و افراطی اکثریت مسئولان محلی همچون امام جمعه، فرماندار، فرمانده انتظامی و ... با آنها بوده است. این موضوع به حدی افراطی بوده که امام جمعه بارها به مردم قول شرف می‌دهد که این موضوع را به کلی ملغی کند و با سفر به تهران این ماجرا به اتمام برسد. همه اینها در حالی است که مردم همچنان از عواید این تقسیمات اطلاعی ندارند و بی‌محابا به اعتراضات ادامه می‌دهند.

نتیجه این موضوع آن می‌شود که تصمیم نه به ملغی؛ بلکه به تغییر وضعیت این تقسیم می‌انجامد یعنی اینکه فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه تبدیل می‌شود و آن مناطقی هم که محل اعتراض مردم کازرون بوده و با آن پیوند فر‌هنگی و تاریخی داشته‌اند از آن جدا نمی‌شود. اما در همین وانفسا به دلیل مواضع جدید رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس و پافشاری بر موضع قبلی خود و اعلام قطعی بودن تقسیمات، امام جمعه در چهره مردم به یک فرد دروغگو تبدیل می‌شود و مردم در تقابل جدی با امام جمعه و سایر مسئولان قرار می‌گیرند و سمت و سوی شعارها تغییر می‌کند و توهین‌های تندی رخ می‌دهد. نیروی انتظامی هم به منظور برقراری نظم و برخورد با برهم‌زنندگان نظم و امنیت چندنفری را که به نیروهای انتظامی حمله کرده و آنها را مورد تعرض قرار داده‌اند بدون تنش جلب می‌کند. بعد از این اتفاق افراد به مقر ناجا حمله می‌کنند تا این افراد را فراری بدهند. آنان در جریان همین حمله وارد حیاط ساختمان ناجا می‌شوند و ماشین نیروی انتظامی را به آتش می‌کشند. بعد از هجوم افرادی به کلانتری، تیراندازی‌هایی صورت گرفت و دو نفر کشته و چند نفر نیز مجروح ‌شدند.

اصرار مسئولان جداسازی مردم عادی از اغتشاشگران و شورشیان بوده و هست؛ چرا‌که در بین افراد بازداشت شده کسانی حضور داشته‌اند که اهل کازرون نبوده و از سایر استان‌ها آمده‌اند و حتی برای اینکه به آنان شک نکنند خانواده‌های خود را هم به همراه آورده بودند. جریان نفاق هم با اعمال مختلف سعی در شعله‌ور کردن این آتش دارد و با جوسازی‌های رسانه‌ای و ... تلاش می‌کند به نفع خود از این ماجرا سود ببرد. واقعیت موجود اما عدم‌روشنگری مسئولان و بیان اصل ماجراست که متاسفانه به خاطر همین موضوع رسانه‌های بیگانه و معاند با خبرسازی‌های دروغ فضا را به دست گرفته‌اند و مردم را قربانی مقاصد شوم خود می‌کنند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

واقعیت ماجرای کازرون چه بود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار