خداحافظی دروغ‌سنج‌های قدیمی با ورود تکنولوژی جدید هوش مصنوعی

آواتار با تغییر در حالت چشم‌ها، صدا و وضعیت بدن دروغ را تشخیص می‌دهد.

خداحافظی دروغ‌سنج‌های قدیمی با ورود تکنولوژی جدید هوش مصنوعیبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آواتار تکنولوژی جدیدی مجهز به هوش مصنوعی است که به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند جایگزین دستگاه‌های دروغ‌سنج‌ قدیمی شود. 
هنوز در بسیاری از نقاط جهان برای کشف حقیقت و تشخیص صداقت یک فرد در هنگام بازجویی از دستگاه دروغ‌سنج (پلی‌گراف) استفاده می‌کنند.

پلی‌گراف بر اساس این باور ساخته شده است که هنگام دروغ گفتن تغییراتی در همه افراد ایجاد می‌شود، در نتیجه این دستگاه تغییراتی از قبیل عرق کردن پوست، تنفس و تعداد تپش قلب را می‌سنجد. در واقع پلی‌گراف اساسا تغییرات فیزیولوژیک را بررسی می‌کند. اختلاف نظر کارشناسان در مورد عملکرد پلی‌گراف باعث شده است، نسل جدید دروغ‌سنج‌ها به هوش مصنوعی مجهز شوند و نشانه‌های بسیار بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.

مقامات امنیتی ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا در حال آزمایش بر روی سیستم جدید دروغ‌سنج با نام آواتار(Avatar) هستند. محققان دانشگاه سن‌دیگو و دانشگاه آریزونا یک سری سوالات را طراحی کردند که در پایانه مرزی از مسافران پرسیده می‌شد. مجققان به وسیله تکنولوژی آواتار عوامل مشکوک را بررسی و دروغ را از واقعیت تشخیص می‌دادند.

یکی از اساتید دانشگاه سن‌دیگو می‌گوید: این سیستم می‌تواند هرگونه تغییرات در چشم‌ها، صدا، حرکات بدن و حتی حرکات انگشت پا را برای تعیین دروغ یا راست بودن صحبت‌های فرد نشان دهد و خطرات بالقوه را خنثی کند. اخیرا یکی از کارشناسان این حوزه میزان دقت این سیستم را 60 لی 75 درصد که قابلیت ارتقا تا 80 درصد را دارد،بیان کرد. اما نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد، مرد هنوز به این آمارها اعتماد کامل ندارند و دقت آن را حداکثر 54 الی 60 درصد می‌دانند.

خداحافظی دروغ‌سنج‌های قدیمی با ورود تکنولوژی جدید هوش مصنوعی
آواتار تنها نماینده سنجش صداقت نیست بلکه رقیبان دیگری نظیر سیستم Lehi یا کانوروس دیگر دروغ‌سنج مجهز به هوش مصنوعی است که با انجام یک آزمایش 30 دقیقه‌ای بر روی حرکات چشم می‌تواند دروغ را تا حد زیادی تشخیص دهد. مدیر‌عامل شرکت تولید کننده کانوروس در بیانه‌ای گفت: نقطه عطف دروغ‌سنج تولید شده توسط این کمپانی پذیرفته شدن آن به عنوان مدرک در دادگاه است.

اگر استفاده از این دستگاه‌ها در دادگاه و پایانه‌های مرزی یا هرجای دیگری توسط ماموران امنیتی بیشتر شود احتمال برخورد و اعتراض از طرف فعالان حقوق مدنی نیز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
وسیله‌ای عالی برای سفرهای درون شهری +فیلم
گوگل لنز به جستجوی هوشمند بی‌درنگ مجهز شد+ تصاویر

انتهای پیام/


دروغ سنج مجهز به هوش مصنوعی دروغ سنج‌های قدیمی را دور خارج می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار