سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه پلیس فتا ناجا مطرح کرد:

دریافت فطریه و کمک‌های مردمی شگرد مجرمان سایبری در ایام ماه رمضان

سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه پلیس فتا ناجا با اشاره به‌ روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان گفت: متأسفانه افراد سودجو در این ایام با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هم‌وطنان عزیز به دنبال کلاه‌برداری از آنان می‌باشند.

دریافت فطریه و کمک‌های مردمی شگرد مجرمان سایبری در ایام ماه رمضانبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرگرد حامد محمدی سپاسی با بیان اینکه این افراد با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب‌های آن‌ها برداشت غیرمجاز انجام دهن، اظهار کرد: لذا شهروندان و کاربران فریب تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک‌های مردمی و جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه که با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی شده است را نخورند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی مؤسسات و ارگان‌های مربوطه در فضای مجازی منتشرشده است درحالی‌که این مؤسسات هیچ‌گونه نقشی در این تبلیغات نداشته و اصلاً آن‌ها در این خصوص اقدامی نداشته‌اند. در برخی موارد نیز این تبلیغات از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس منتشر می‌شود بدون آنکه آن‌ها خبری از این موضوع داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از این تبلیغات دروغین و کذب بوده و هم‌وطنان عزیز نباید به آن‌ها اعتماد نمایند.

سرگرد سپاسی ادامه داد: این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و درنهایت سرقت از حساب‌های بانکی آن‌ها می‌باشد؛ بنابراین باید مراقب این دست سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها و صفحات بود و به هیچ عنوان اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهیم.

وی طراحی سایت‌ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهاد‌های دولتی و مسئول در این زمینه را مهم‌ترین شگرد مجرمانه دانست و گفت: ازآنجایی‌که اکثر هم‌وطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگرد‌های مجرمانه متصور می‌باشد.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: هم‌وطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق مؤسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت نمایند، نسبت به اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کرده و توجه داشته باشند که حتماً از طریق شرکت‌ها و مؤسسات شناخته‌شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) اقدام به اعلام شماره‌حساب‌های رسمی خود می‌کنند، اقدام نمایند.

سرگرد سپاسی تأکید کرد: هم‌وطنان عزیز از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی که در سایت‌ها و گروه‌های ناشناس تبلیغ می‌شوند، خودداری نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری از ارگان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط درخواست کرد: در خصوص مؤسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع‌آوری فطریه و کمک‌های مردمی این مؤسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرد.

این مقام مسئول از حضور شبانه‌روزی پلیس فتا در فضای مجازی خبر داد و گفت: همکاران بنده به‌صورت مداوم در حال پایش این فضا بوده و در صورت مشاهده هرگونه مورد مجرمانه، با اقدامات پیش‌دستانه به دنبال برخورد و مقابله با مجرمان سایبری می‌باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرقت ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار