آشنایی با اثرات چشمی بیماری دیابت

یکی از علت‌های شایع نابینایی در دنیا، بیماری دیابت است که آگاهی مردم از اثرات چشمی ناشی از این بیماری و نحوه مقابله با آن، ضرورت دارد.

مهرداد آفرید دانشیار گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: بیماری دیابت بر اثر اختلال سوخت و ساز قند در بدن ایجاد می‌شود و نتیجه آن افزایش قند خون است، این اتفاق باعث می‌شود برخی از ارگان‌های بدن مانند چشم، آسیب ببیند.

وی افزود: با وجود پیشرفت بیماری دیابت در چشم، ممکن است بیمار ابتدا هیچ علایمی نداشته باشد و زمانی این علایم مشاهده می‌شود که بیماری بسیار پیشرفته شده و درمان آن دشوار است، بنابراین آگاهی از این مسئله بسیار اهمیت دارد.

آفرید با بیان اینکه بیماری دیابت می‌تواند به صورت‌های مختلف چشم را درگیر کند، ادامه داد: ممکن است اگر نوسانات قند شدید باشد، تغییرات بینایی، شماره چشم، آب مروارید یا پیشرفت بیماری آب مروارید را به همراه می‌آورد.

این فلوشیپ شبکیه چشم، یکی از خطرناک‌ترین عوارض بیماری دیابت را تاثیر بر روی شبکیه چشم عنوان کرد.

وی ادامه داد: عروق شبکیه چشم، بر اثر بیماری قند دچار آسیب می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد خونریزی و تورم در شبکیه و حتی جدا شدن شبکیه و ایجاد آب سیاه و نابینایی شود.

دانشیار گروه چشم پزشکی دانشگاه این بیماری را بر روی اعصاب چشم نیز تاثیرگذار دانست و توضیح داد: این مشکل باعث ایجاد دو بینی، افتادگی پلک یا انحراف در چشم می‌شود، که امکان دارد این علایم را در بیماران دیابتی مشاهده کنیم.

آفرید توصیه کرد: تمام بیماران مبتلا به دیابت که تشخیص بیماری برای آن‌ها انجام شده، لازم است هر ۶ ماه یک‌بار و یا حداکثر هر سال یک‌بار، یک معاینه دقیق از نظر چشم پزشکی داشته باشند تا عوارض بیماری دیابت، زودتر تشخیص داده شود و درمان‌های لازم در مراحل اولیه قبل از پیشرفته شدن بیماری، صورت گیرد.
انتهای پیام/ر

خطرناک‌ترین عوارض بیماری دیابت تاثیرگذاری بر روی شبکیه چشم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار