سیمرغ اخلاق، امید، آگاهی در جشنواره سی ام؛

مانی حقیقی: حضور میهمان‌های بخش بین‌الملل باید معنی‌دار باشد

بهتر است میهمان‌های خارجی از فضای دور از دسترس خارج شوند و امکان مراوده آزاد بین آنها، سینماگران و مخاطب فراهم شود تا این حضور، معنی‌دار باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ماني حقيقي کارگردان، نویسنده و بازیگر اولين فيلم بلند سينمايي خود را در سال 81 به نام «آبادان» ساخته که نويسندگي آن هم بر عهده خودش بود.
او در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با «یک پذیرایی ساده» در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارد و مستند «مهرجویی کارنامه چهل ساله» به کارگردانی او به عنوان یکی از بیست مستند بلند جشنواره فیلم فجر معرفی شده است.
مانی حقیقی که برای «کارگران مشغول کارند» جایزه بهترین فیلم آسیایی را از جشنواره فیلم‌های آسیایی دریافت کرده است، جذابیت و رونق بخش بین‌الملل هر جشنواره‌ای را در حضور شخصیت‌های شناخته شده و مطرحی می‌داند که در آن شرکت می‌کنند و در این مورد می‌گوید: اگر بتوانیم فضایی مهیا کنیم که بازیگران کارگردان‌‌های فیلم‌هایی که در بخش بین‌الملل جشنواره نمایش داده می‌شوند میهمان ما باشند و ما نیز میزبان خوبی برای آنها باشیم. در این صورت هم جشنواره بهتری خواهیم داشت و هم مخاطب از این موضوع لذت بیشتری می‌برد. مثلا وقتی شان پن به عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح سینمای جهان به ایران می‌آید از حضورش استقبال می‌شود. و این از نظر خبری، هیجانی و... اتفاق خوبی برای سینمای ایران محسوب می‌شود. از سویی دیگر تکرار و تداوم این رفت و آمدها و مراودات بین سینماگرهای ایرانی و خارجی بیشتر می‌شود و این برای سینمای ایران فواید زیادی به همراه دارد.
حقیقی تاکید دارد اتفاق خوب وقتی برای سینمای ایران و بخش بین‌الملل جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها می‌افتد که ایران بتواند میزبان خوبی برای میهمان‌ها باشد و آنها از فضای دولتی و جشنواره‌ای از پیش تعیین شده‌ دور شوند و در هتل‌هایی مناسب با سرویس‌هایی عالی اسکان داده شوند.
وی در توضیح بیشتر ایده خود می‌گوید: بهتر است میهمان‌های خارجی از فضای دور از دسترس خارج شوند و امکان مراوده آزاد بین آنها، سینماگران و مخاطب فراهم شود. امکاناتی نظیر جلسات پرسش و پاسخ‌ آزاد، برگزاری ورک شاپ‌هایی بین میهمان‌ها و کارگردان‌های جوان و مستعد.
حقیقی گفت: تا آنجایی که شنیده‌ام کارهایی نظیر این در جشنواره‌های تئاتر خیلی خوب انجام می‌شود. حضور میهمان‌ها باید معنی‌دار باشد و صرفا آمدن به ایران و عکس یادگاری گرفتن کمکی به بهتر برگزار شدن جشنواره نمی‌کند. اما باید در نظر داشته باشیم که همه چیز درست و با سلیقه باشد طوری که به آنها هم خوش بگذرد.
مانی حقیقی که تا به حال از بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای «کارگران مشغول کارند» و دیپلم افتخار فیلم محبوب تماشاگران در بخش سینمای بین‌الملل برای «کنعان» را دریافت کرده، می‌گوید: هر اتفاق و بهانه‌ای که باعث بشود ایران از نظر فرهنگی بیشتر در چشم باشد و بخش گفتگوی آزادانه بین و همکاران‌مان در کشورهای دیگر رخ بدهد از هر جهت خوب است. هم فرهنگ ما بالاتر می‌رود و هم چیزهای بیشتری یاد می‌گیریم و می‌توانیم امیدوار باشیم که سوءتفاهم‌هایی که آنها در مورد ایران دارند برطرف ‌شود. اصولا از زمان انقلاب تا به حال اکثر اوقات سینما بوده که توانسته بیشتر از سایر عرصه‌ها نام ایران را مطرح کند و این پتانسیل را دارد که بیشتر از پیش از آن در راستای بهبود روابط استفاده شود.
مانی حقیقی برخی محدودیت‌هایی که در نمایش فیلم‌های خارجی وجود دارد را باعث دور شدن بخش بین‌الملل جشنواره از ایده‌آل‌های مورد نظر می‌داند که برای رفع این مشکل یا باید نظارت روی فیلم‌ها را حذف شود که عملا شدنی نیست، یا فیلم‌هایی برای نمایش انتخاب شوند که نیازی به بازبینی و احیانا حذف و اضافه نداشه باشند که این ملاک نادرستی برای انتخاب است و فیلم‌ها باید بر اساس کیفیت‌شان از یکدیگر متمایز شوند.
به گفته مانی حقیقی به نظر می‌رسد تمرکز جشنواره فیلم فجر بیشتر روی سینمای ایران است و بخش بین‌الملل در نگاه مسئولان و تماشاگران به حاشیه‌ رفته و شاید دلیل‌اش جایگاه‌ نسبتا نامشخص این بخش است و همچنین مشکلاتی که در نحوه اجرای این بخش وجود دارد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار