مدل های قهوه/ قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده؟

قهوه، این نوشیدنی لذتبخش و تلخ ویژگی‌هایی منحصربفرد و خاص خودش را دارد و این خاص بودن از دانه‌های سبز برشته نشده گرفته تا دانه‌های برشته شده و سیاه همیشه جلوه و طعم خاص خودش را حفظ کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛قهوه، این نوشیدنی لذتبخش و تلخ ویژگی‌هایی منحصربفرد و خاص خودش را دارد و این خاص بودن از دانه‌های سبز برشته نشده گرفته تا دانه‌های برشته شده و سیاه همیشه جلوه و طعم خاص خودش را حفظ کرده است.

بسیاری از افراد به این نوشیدنی معتادند و اگر مثلا یک روز و سر ساعت مشخص قهوه ننوشند اینطور بنظرشان می‌رسد که یک چیزی گم کرده و برخی دیگر نیز اصلا به سراغ این نوشیدنی نمی‌روند و بابت تلخی اش با آن سر جنگ دارند.

اما سوالی که برای قهوه نوش‌ها پیش می‌آید که کدام یک بهتر است، قهوه برشته تیره یا قهوه کمی برشته و روشن؟!، باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده و روشن؟ / چه مدل قهوه‌ای را مصرف کنیم؟

قهوه و ویژگی هایش

قهوه نوشیدنی که خیلی‌ها آن را به چای و نسکافه ترجیح می‌دهند.


بیشتر بدانید: كاربردهاى حيرت انگيز و متفاوت « پودر قهوه» را بشناسيد 


شاید باورتان نشود اگر بگوییم که در سال‌های اخیر بر شمار افرادی که به خوردن قهوه یا نسکافه عادت کرده اند، افزوده شده است!

در زمان‌های قدیم در میان خانواده‌های خاص و در مراسم ویژه قهوه تهیه می‌شد، اما این روز‌ها با واردات انواع آن، این نوشیدنی به خصوص در میان قشر جوان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، به ویژه در روز‌های سخت کاری. اما مهم‌ترین نکته آن است که هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می‌شنویم.

البته در برخی از خبر‌ها از فواید آن صحبت می‌شود، اما در برخی دیگر از مضر ات آن می‌گویند.

 

بهتر است بدانید که بیش از یک سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می‌کنند.

قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده و روشن؟ / چه مدل قهوه‌ای را مصرف کنیم؟

واژه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده و زایل کننده اشتهاست.

برخی از مورخان، پیشینه این واژه را به کشور اتیوپی نسبت می‌دهند. درخت قهوه بین ۷ تا ۱۰ متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. این درخت گل‌هایی کوچک و سپید دارد که بوی آن شبیه به بوی گل یاسمن است.

جالب است بدانید که دانه‌های آن در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می‌گیرند. از این رو، در بعضی کشور‌ها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه‌های قهوه دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و پرده نازکی میان آن‌ها وجود دارد که آن‌ها را از هم جدا می‌کند. تهیه قهوه در کشور‌های گوناگون، متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می‌کنند.


بیشتر بدانید: چرا بچه‌ها نباید قهوه بنوشند؟ 


منظور ما را اشتباه متوجه نشوید، ما عاشق قهوه هستیم. این، یکی از عادات ماست که بسیار هم سالم است.

تحقیقات بسیاری، قهوه را با مزایای سلامتی متعدد مانند کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، مرتبط دانسته اند؛ و پس از آن، خاصیت انرژی زای قهوه که صبح‌ها ما را سرحال کرده و به ما کمک می‌کند بر افت شدید انرژی در اواسط بعدازظهر غلبه کنیم.

اما غیر مسئولانه است که فقط مزایای مثبت آن را برشمریم.

تحقیقات نشان می‌دهند که در برخی شرایط، ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از عوارض جانبی متعدد از افزایش اضطراب تا سرطان و خستگی (بله، حتی با وجود کافئین) ــ از مصرف آن اجتناب کرده یا حداقل مقدار مصرف را کاهش دهید.

قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده و روشن؟ / چه مدل قهوه‌ای را مصرف کنیم؟

قهوه برشته شده تیره یا روشن، کدامیک دارای کافئین بیشتری است؟

برخی از افراد به دلیل اینکه قهوه برشته شده تیره دارای غلظت بیشتر و بوی قویتری است، معتقدند که این قهوه دارای کافئین بیشتری است. گروه دیگر معتقدند قهوه برشته شده روشن دارای کافئین بیشتری است.

استدلالشان اینست که قهوه برشته شده روشن، کمتر برشته شده است لذا کافئین کمتری را در حین برشته شدن از دست داده است.

البته هر دو عقیده درست است، اما دلایل آن صحیح نیست و این بستگی به روش سنجش قهوه در حین آماده­سازی نوشیدنی دارد.

نحوه‌ی خشک کردن و تفت دادن دانه‌های قهوه از دیگر مواردی است که بر میزان فایده‌ی آن برای سلامتی تاثیر می‌گذارد. در این فرآیند‌ها آنتی‌اکسیدان‌های مفید قهوه و همچنین تشکیل سموم آکریلامیدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این مرحله ارائه‌ی هر نوع توصیه‌ی قاطعانه‌ای بسیار دشوار است.

قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده و روشن؟ / چه مدل قهوه‌ای را مصرف کنیم؟

به‌طور کلی وقتی صحبت بر سر مزایای دانه‌ی قهوه‌ی ارگانیک باشد، هرچه برشته‌تر شود بهتر است. معمولا خوراکی هرقدر رنگ‌دانه‌های تیره‌تری داشته باشد، اثر بیشتری روی سلامتی خواهد داشت.

از همین رو قهوه‌ی تیره‌ی برشته‌شده به روش فرانسوی یا ایتالیایی، یا برشته شده برای قهوه‌ی اسپرسو و یا قهوه‌ی ترک، اثرات بیشتری بر سلامت دارند.


بیشتر بدانید: چرا هر روز باید قهوه بخوریم؟ 


قهوه‌های برشته‌شده نسبت به قهوه‌های سبز (برشته نشده) اثر حفاظتی قدرتمندتری روی سلول‌های مغزی دارند. در یک تحقیق معلوم شد که قهوه‌ی زیاد برشته‌شده (dark roast) به نسبت قهوه‌ی کم برشته‌شده (light roast) با کارایی بالاتری آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین‌ای و گلوتاتیون (glutathione) را در رگ‌های خونی به اندازه‌ی مناسب باز‌می‌گرداند.

قهوه‌های بیشتر برشته‌شده در افراد داوطلبی که در مرحله‌ی پیش از چاقی (pre-obese) قرار داشتند، سبب کاهش وزن شد، در حالی که قهوه‌های با درجات برشتگی کمتر، چنین اثری نداشتند.

قهوه برشته تیره بهتر است یا اندکی تفت‌داده شده و روشن؟ / چه مدل قهوه‌ای را مصرف کنیم؟

تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که قهوه‌های با درجات بالای برشتگی ماده‌ای شیمیایی به نام ان-متیل‌پریدینیم (N-methylpyridinium) بیشتری تولید می‌کنند که از تولید مقدار اسید اضافه در معده جلوگیری می‌کند؛ بنابراین قهوه‌های برشته‌تر نسبت به قهوه‌های سبک‌تر در معده مشکلات کمتری ایجاد می‌کنند.

اما آکریلامید‌ها که موادی سمی هستند در مواجهه مواد غذایی با حرارت بالا به عنوان یک فرآورده‌ی فرعی در آن‌ها تولید می‌شوند و با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند. از نقطه‌نظر اجتناب کردن از این ماده‌ی سمی قهوه‌های سبک‌تر که کم‌تر برشته شده باشند مطلوب‌ترند.

اما باید بدانید، شواهدی که از بالاتر بودن آنتی‌اکسیدان‌های قهوه‌های برشته‌تر حکایت می‌کند سراسر متقاعدکننده است.

با اینکه شواهدی برای دفاع از این حرف وجود ندارد، اما می‌توان اینطور گفت که درصد بالاتر آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه‌های برشته‌ترِ ارگانیک، ممکن است مهم‌تر از آکریلامید‌هایی باشد که در فرآیند برشته کردن در آن‌ها به‌وجود می‌آید.

در نهایت بهترین جمع‌بندی‌ای که می‌توان به شما پیشنهاد داد این است که اغلب تحقیقات، فواید اضافی‌ای برای مصرف قهوه بیشتر از حداکثر دو یا سه فنجان در روز، نیافته‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قهوه ، قهوه سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.