تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حفظ و تعالی میراث مکتوب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب بر حفظ میراث مکتوب و تعالی نسخ خطی تاکید کرد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در در نشستی با اعضای هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب اظهار کرد:اهمیت و جایگاه میراث مکتوب و نسخ خطی کشورمان بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید نسبت به حفظ آن اهتمام داشته باشیم.

وی گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب در این زمینه تلاش های بسیاری داشته  است و باید نسبت به ادامه این مسیر استمرار داشته باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: در داخل وزارتخانه می توان از ظرفیت های معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... کمک گرفت و در بحث های نظری، اجرایی و کارکردی با موسسه پژوهشی میراث مکتوب همکاری های مشترک داشت.

لزوم بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از  ظرفیت های کتابخانه ملی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از ظرفیت های کتابخانه ملی و سازمان های اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا و حفظ میراث مکتوب و نسخ خطی تاکید کرد.

صالحی در ادامه تصریح کرد: ارتباط با انجمن ها و شخصیت های ایران شناسی در خارج از کشور نیز می تواند به اهداف موسسه پژوهشی میراث مکتوب در راستای تعالی نسخ خطی و میراث مکتوب با نگاه فرهنگی و اقتصادی نقش بسزایی داشته باشد.

در ابتدای این نشست اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از عملکرد فرهنگی و اقتصادی این مرکز ارائه داد.

در ادامه احمد مسجد جامعی با اشاره به برخی از اقدامات این موسسه گفت: از این موسسه می توان برای گسترش فرهنگ ایرانی و معرفی آن به جهان بهره های بسیاری برد.

وی افزود: موسسه پژوهشی میراث مکتوب در برگزاری نشست ها، اجلاس ها و چاپ کتاب ها و انتقال مفاهیم عرفان با رویکرد زبان و ادبیات فارسی می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست غلامعلی حداد عادل گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب تاکنون اقدامات مناسبی در نشر کتاب داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به آن نگاه ویژه تری داشته باشد.

وی افزود: توزیع آثار از اهمیت زیادی برخوردار است و این موسسه در این زمینه باید تدابیر لازم را داشته باشد.

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر نقش موسسه پژوهشی میراث مکتوب در پر کردن خلاءهای تاریخی تاکید کرد و گفت: این مرکز می تواند در شناسایی استعدادها و ظرفیت های داخلی و خارجی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

اعظم بروجردی رئیس کتابخانه ملی نیز گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب یک موسسه غیر دولتی است و از وظایف مسئولان و دست اندرکاران است که بر اساس قانون و آیین نامه ها درصدی از اعتبارات خود را برای امور فرهنگی صرف کنند.

محمدمهدی محقق نیز در این نشست بر ارتباط این موسسه با مراکز علمی و ایران شناسی خارجی از طریق مبادله کتاب تاکید کرد.

علیرضا مختارپور نیز گفت: کمک به توزیع آثار، بهترین کمک و حمایت از موسسات نشر و فرهنگی است و باید به این موضوع توجه داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.