یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فقدان قانون کپی رایت, زندگی مولفان را تهدید می کند

صابر قدیمی شاعر کشورمان گفت:فقدان قانون کپی رایت بیش از اینکه بازخورد آن در خارج از کشور مدنظر باشد زندگی مولفان را به خطر انداخته است.

صابر قدیمی شاعر در گفتگو با خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص فقدان قانون کپی رایت در کشور گفت:بیش از اینکه بازخورد فقدان این قانون در خارج از کشور مدنظر باشد زندگی مولفان را در داخل کشور به خطر انداخته است.

وی افزود:وقتی هنرمندی اثری را خلق می کند سال ها بازخورد مالی دارد اما متاسفانه رعایت نکردن قانون کپی رایت برای مردم ما به یک  فرهنگ تبدیل شده است و در این زمینه مشکل فرهنگی داریم.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن قانون کپی رایت  به رعایت این موضوع از سوی مسئولان بستگی دارد اما برای ایجاد این قانون و اجرایی شدن آن تلاش نمی کنند، ادامه داد:به عنوان مثال اگر بخواهند اثر موسیقی را پخش کنند یا شعر شاعری را بخوانند باید مبلغی را به او پرداخت کنند که در این حالت وضعیت مالی نویسنده اثر بهتر می شود.

این شاعر با بیان اینکه اولویت نداشتن قانون کپی رایت یکی از دلایل فقدان این قانون است، بیان کرد:هنرمندان در خارج از کشور وضعیت مالی خوبی دارند و نویسنده های خوب در آنجا حمایت می شوند اما در کشورمان اگر کتاب خوب منتشر شود کپی های آن را در میدان انقلاب می فروشند که در اینجا ناشر هم متضرر می شود.

قدیمی با اشاره به تاثیر رعایت قانون کپی رایت در کیفیت اثر مولف بیان کرد: وقتی قانون کپی رایت رعایت شود دغدغه معیشتی مولفان کمرنگ تر می شود و می توانند با تمرکز بیشتری اثر خلق کنند.

این شاعر بیان کرد:تا زمانی که قانون کپی رایت رعایت نشود مولف مجبور است به هر طریقی کار کند و در هنگام خلق اثر بیش از آنکه به کیفیت توجه کند به کمیت توجه می کند در نتیجه بیش از انکه کار کیفی ارائه کند کار کمی تولید می کند.

وی ادامه داد:در حال حاضر فقدان قانون کپی رایت هم به مولف لطمه می زند هم به کسانی که طرفدار آن هنر هستند و متاسفانه مسئولان امر هم علاقه ای برای ایجاد این قانون در کشور ندارند.

قدیمی با بیان اینکه بسیاری از نهادهای ما در کشور زیر ساخت های لازم را برای رعایت قانون کپی رایت ندارند، ادامه داد: حقوق مولف نه تنها رعایت نمی شود بلکه به وی احترام هم نمی گذارند چرا که هنگام برگزاری کنسرت ها باید مبلغی از درآمد حاصل از کنسرت را به عوامل کار بدهند که  نه تنها این مبالغ به عوامل تولید یک اثر موسیقی داده نمی شود بلکه حتی یک بلیط کنسرت را هم در اختیار عوامل آن قرار نمی دهند.

انتهای پیام/

انتقاد یک شاعر از فقدان قانون کپی رایت در کشور

برچسب ها: قانون ، کپی رایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.