رئیس شورای حل اختلاف استان قم عنوان کرد؛

ناهنجاری های خانوادگی جامعه راتهدیدمی کند/ازدواج سفیددرقم نداریم

ایجادفضای امن برای خانواده زندانیان،تقویت و ایجادمراکزمشاوره برای خانواده‌ها ازدیگر فعالیت‌های دردستورکار است زیرا یکی ازمشکلاتی که جامعه را تهدید می‌کندناهنجاری‌های خانوادگی است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛سیدحمید اسماعیلی،رئیس شورای حل اختلاف استان قم، ظهر دیروز در نشست خبری که در سالن جلسات دادگستری کل استان قم برگزار شد با بیان اینکه قوه قضائیه وظایف سنگینی بر عهده داردگفت:مسئولان به طور جدی رسالت‌های قوه قضائیه را در زمینه اجرای عدالت پیاده می‌کنند،ایجاد امنیت روانی برخی اوقات سنگین‌تر از امنیت فیزیکی است که قوه قضائیه در این راستا تلاش می‌کند.

وی یادآورشد: تقویت واحدهای پیشگیری از وقوع جرم از موارد مهم است زیرا هزینه کمتر و اثر بیشتری دارد و محققان و بزرگان به این امر اعتقاد دارند.

اسماعیلی با بیان اینکه باید در بحث خانواده عالمانه عمل کرد گفت: باید علت طلاق‌های عاطفی شناسایی شود و قوه قضائیه کوشاتر از گذشته باشد. آمار خوبی از مراکز مشاوره در دسترس است که بر اساس آنها خانواده‌ها از جدایی نجات پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت شورای حل اختلاف و استفاده از افراد ذی نفوذ از دیگر فعالیت‌ها است زیرا اگر پرونده‌ای با مصالحه به پایان برسد بهتر می‌توان عمل کرد.

رئیس شورای حل اختلاف قم ابرازکرد: شورای حل اختلاف در زمینه کاهش ورود مردم به دستگاه قضایی مؤثر بوده و در پرونده‌های کیفری بالغ بر 79 درصد موفق به مصالحه شده است.

رئیس شورای حل اختلاف قم کاهش آمار زندانیان را از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه ذکر کرد و اضافه کرد: در اثر زندان علاوه بر مشکلات بر فرد مشکلات سنگینی برای خانواده به وجود می‌آید بنابراین زندان در همه مکان‌ها نمی‌تواند راهگشا باشد.

وی بیان کرد: ایجاد فضای امن برای خانواده زندانیان، تقویت و ایجاد مراکز مشاوره برای خانواده‌ها از دیگر فعالیت‌های در دستور کار است زیرا یکی از مشکلاتی که جامعه را تهدید می‌کند ناهنجاری‌های خانوادگی است.

وی با بیان اینکه پرونده‌ای در زمینه کودک‌آزاری و ازدواج سفید در استان نداریم افزود: استان قم مهد انقلاب است و دشمنان از اینکه برای قم مطلبی نادرست بسازند خوشحال می‌شوند و دشمن برای تخریب چهره قم برنامه دارد.

اسماعیلی با اشاره به راه‌اندازی واحدهای کنترل دادخواست گفت: این واحد روزانه از تشکیل 200 پرونده بی دلیل جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به مدیریت در دادستانی و شواری عمومی و حل اختلاف گفت: ورودی‌ شوراهای حل اختلاف روزانه بین 250 تا 300 مورد در سال گذشته بوده ولی با مدیریت در سطح استان امروز ورودی روزانه به 125 مورد کاهش پیدا کرده است.

رئیس شورای حل اختلاف قم بیان کرد: 25 درصد در دادگاه‌های خانواده کاهش ورودی پرونده وجود داشته است و در زمینه مباحث فرهنگی و پیشگیری فعالیت شده است.

وی با بیان اینکه تقویت عنصر آموزش همکاران قضایی و اداری به عنوان آموزش ضمن خدمت برای مسلح شدن به علم روز از جمله فعالیت‌ها است گفت: قاضی می‌تواند موفق باشد که با علم روز و قوانین دنیا آشنا شود و مبانی قوانین دنیا را بداند.

اسماعیلی یادآورشد: آموزش دقیق و علمی ضابطان دادگستری نیز صورت می‌گیرد. امروز دادگستری بر مبنای گزارش ضابطان عمل می‌کند و پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و به دادرسی ارسال می‌کند. اگر ضابط منظم و عالم نداشته باشیم گزارشات ریشه‌دار نخواهیم داشت.

وی با اشاره به وضعیت ساختمان شورای حل اختلاف اضافه کرد: قوه قضائیه از نظر بودجه در فشار قرار دارد که شورای حل اختلاف نیز در این زمینه بی‌بهره نیست و بودجه محدودی دارد البته رأیزنی با تهران شده تا زمینی خریداری شود و بودجه احداث اختصاص پیدا کند.

رئیس شورای حل اختلاف قم خاطرنشان کرد: از 600 نفر عضو شورای حل اختلاف، 138 نفر روحانیون هستند که بدون چشمداشت فعالیت دارند. مجموعه شورای حل اختلاف در مناطق جمکران، پردیسان، یادگار امام، جواد الائمه، ساحلی و میدان امام فعال است و در بخش‌های کهک، جعفریه، سلفچگان و خلجستان و 14 روستا شورای حل اختلاف فعال هستند.

انتهای پیام/ح

79 درصد پرونده‌های كيفری به مصالحه رسيد/ازدواج سفید در قم نداریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.