آرایش سیاسی صحنه انتخابات مجلس در افغانستان

اعلام فهرست ابتدایی نامزدهای انتخابات مجلس افغانستان، آرایش سیاسی صحنه انتخابات آتی و هدف گذاری احزاب افغانستان را شفات تر کرد.

آرایش سیاسی صحنه انتخابات مجلس در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فهرست نامزدهایی که برای نشستن بر کرسی های مجلس نمایندگان افغانستان ثبت نام کرده و موفق به عبور از صافی نخست تایید صلاحیت شده اند با دو روز تأخیر دیروز اعلام شد و این رخداد آرایش سیاسی صحنه انتخابات آتی و هدف گذاری احزاب افغانستان را شفات تر کرد.

روند پیشرفت آمادگی برای انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرستانی افغانستان که از 25 فروردین ماه امسال آغاز شد و قرار است در 16 مهر ماه سال جاری این روند به رای گیری ختم شود، دیروز شنبه چهارمین مرحله کاری خود را طی کرد و با اعلام فهرست ابتدایی نامزدان گامی دیگر جلو رفت.

هر چند این اعلام قرار بود پنجشنبه گذشته انجام شود اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز همزمان با ارایه فهرست علت بروز این تاخیر را نرسیدن مدارک شماری از نامزدها از استان های دور دست کشور به این کمیسیون اعلام کرد.

در فهرست ابتدایی کمیسیون انتخابات که بیانگر نام نامزدهایی است که صلاحیت شرکت در انتخابات را بدست آورده اند تنها از 17 استان مشاهده می شود.

استان «کابل» با بیشترین نامزد حزبی و شمار افراد مستقل در صدر فهرست و استان «نیمروز» در غرب افغانستان و هم مرز با ایران با 12 نامزد و بدون نامزد حزبی در پایین فهرست قرار گرفته اند.

بر اساس فهرست کمیسیون انتخابات افغانستان در کابل پایتخت افغانستان ، 800 نامزد برای 31 کرسی مجلس رقابت می کنند که از آن جمله 19 حزب سیاسی با 38 نامزد خود حضور دارند و افراد دیگری هم به عنوان نامزد مستقل وارد صحنه رقابت شده اند.

کابل به عنوان پایتخت ، بیشترین کرسی مجلس و همچنین بیشترین شرکت کنندگان را به دلیل تراکم جمعیت و امنیت نسبی به خود اختصاص داده است که برای هر صندلی آن در مجلس بیش از 25 نامزد رقابت خواهند کرد اما این نسبت ها در استان ها متفاوت است زیرا ناامنی هم بر تعداد رای دهندگان وهم بر تعداد نامزدها تاثیر منفی داشته است.

در افغانستان 72 حزب سیاسی بر اساس قانون احزاب در وزارت دادگستری این کشور خود را به ثبت رسانده اند و هستند احزابی که تاکنون ثبت نشده اند و احزابی رسمی هم هستند که نامزدی برای مجلس معرفی نکرده اند.

احزاب وحدت اسلامی، رفاه ملی، دعوت اسلامی، اقتدارملی، اسلامی متحد افغانستان، ملی وحدت ولسی تحریک، اسلامی، اسلامی افغانستان، ملی ترقی مردم افغانستان، دملی وحدت ولسی تحریک، وحدت اسلامی مردم افغانستان، ملت افغانستان، نهضت ملی گرای افغانستان، پیوند ملی، جنبش ملی اسلامی افغانستان، بیداری ملت افغانستان، اعتدال ملی، متحد ملی و حزب مشارکت ملی افغانستان از جمله احزابی هستند که در کابل نمایندگانی در بین 38 نامزد معرفی شده دارند.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که در کابل 73 تن به علت مشکلاتی که در مدارک شان و همچنین تکراری بودن شناسنامه های شهروندانی که برای ثبت نام ارایه کرده بود در دور اول بررسی صلاحیت حذف شدند.

در افغانستان هر نامزد باید به نسبت جمعیت حوزه انتخابیه خود تا یک هزار شناسنامه شهروندانی که به طور قطع به او رای خواهند داد را باید هنگام ثبت نان ارایه کند و حداقل باید 650 شناسنامه تکراری نباشد و همچنان شناسنامه های نباید بیرون از حوزه انتخابی نامزد باشد.

19 تن از نامزدان هم از 16 استان دیگر به علت های مشابه رد صلاحیت شدند.

پس از تکمیل شدن فهرست ابتدایی نامزد های تأیید صلاحیت شده ؛ مرحله بعدی بررسی شروع می شود که در آن به مردم و رای دهندگان فرصت داده می شود چنانچه شکایتی از هر یک نامزدها دارند علیه او اعلام کنند و مدارک خود را برای بخش «سمع شکایات کمیسیون انتخابات» ارسال کنند.

کمیسیون سمع شکایت صلاحیت بررسی شکایت نامه ها را دارد و اگر مدارک و شکایت ها علیه نامزدی ثابت شود، او رد صلاحیت شده و از روند رقابت انتخاباتی اخراج می شوند و پس از آن نام افراد با صلاحیت در فهرست نهایی برای چاپ اوراق رای دهی فرستاده خواهد شد.

از میان 249 نماینده ای که در مجلس حاضر افغانستان حضور دارند ، تعداد 35 تن از آنها در دور بعدی خود را نامزد نکرده اند و البته 19 تن از این جمع کشته شده اند یا در پست های دولتی نشسته اند یا به سفارتخانه ای رفته اند .

از میان این 35 نماینده که خود را برای دور بعدی نامزد نکرده اند، 15 تن به جای خود فرزندان یا برادرانشان را ثبت نام کرده اند و تعداد دیگری هم اظهار داشته اند که به دلیل ناامنی و مداخله دولت در امور کاری مجلس از شرکت در دور بعد خودداری کرده اند.

«محمد علی علیزاده» یکی از نمایند‌گانی است که خود را برای انتخابات دور بعدی مجلس نامزد نکرد و علت آن را مداخله دولت در کار مجلس دانسته و افزوده است که به علت ناخوشنودی مردم از مجلس نمایند‌گان، کارهای غیرقانونی مجلس و نیز برخوردهای قوم‌ گرایانه در آن تصمیم گرفتم نامزد نشوم .

علیزاده افزود که اطمینان ندارد رای مردم دست نخورد و کمیسیون مستقلی که از رای مردم حفاظت کند وجود از اساس وجود داشته باشد.

وی مجلسی را که خود در آن نماینده هست را مطلوب ندانسته و می گوید که طولانی شدن کار مجلس از زمان قانونی ، عدم انجام کارهای قابل قبول در مجلس ، شنیده نشدن صدای اقلیت های قومی از دلایل است که او خود را برای دور بعد نامزد نکرده است.

دوره کاری مجلس افغانستان 5 ساله است که به دلیل مشکلات در فرآیندهای کاری دولت و زمانبر شدن اصلاحات در کمیسیون انتخابات مجلس نمایندگان فعلی افغانستان بیش از سه سال بیش از این مهلت فعال بوده است.

بر اساس فهرست ابتدایی که کمیسیون انتخابات افغانستان منتشر کرده است افراد جوان و چهرهای جدید بیشترین تعداد نامزدها را تشکیل می دهد و اغلب برای نخستین بار است که خود را نامزد پست مجلس کرده اند.

استان غزنی افغانستان تنها استانی است که قرار است انتخابات برخلاف 33 استان دیگر و قانون انتخابات به شکل شهرستانی برگزار شود در افغانستان هر استان یک حوزه انتخابیه فرض می شود و نمایندگان باید در کل استان رقابت کنند.

معترضین به استثناء کردن غزنی در شکل حوزه های انتخابیه معتقدند که با این اقدام نمایندگان به صورت عادلانه و در میان تعداد نسبی آرای برابر انتخاب نمی شوند زیرا در بخش های کوچکی نمایندگان اقوام با اندک رای راهی مجلس می شوند و در بخش های دیگر نامزدهای دیگر اقوام باید در میان دهها برابر آرای بیشتر رقابت کنند.

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات، دو هزار و 396 تن خود را برای شرکت در انتخابات مجلس نامزد کرده اند که از جمله یک هزار و 981 تن مرد و 415 تن نیز زن هستند.

به نوشته ایرنا، با احتساب این تعداد و نسبت آن به 249 کرسی مجلس نمایندگان افغانستان به نظر می رسد که برای هر صندلی حدود 10 نامزد رقابت می کنند که البته این نسبت در برخی استان های ناامنی بسیار کمتر و برای شهر مانند کابل بیشتر از 25 نامزد است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.