فناوری که شیرینی تماشای جام جهانی را به کامتان تلخ می‌کند + تصاویر

استفاده از نوعی فناوری برای تماشای مسابقه‌های فوتبال جام جهانی می‌تواند خطر‌هایی جدی برای سلامت چشم به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متخصصان رشته چشم پزشکی هشدار می‌دهند تماشای مسابقه‌های جام جهانی فوتبال با استفاده از عینک واقعیت مجازی (virtual reality) می‌تواند سبب بروز مشکل‌های چشمی چون کاهش پلک زدن، سوزش، تورم، التهاب مزمن قرنیه، تار دیدن محیط اطراف، خشکی و اشک ریزی از چشم شود.


این فناوری به طرفداران فوتبال امکان مشاهده ۱۸۰ درجه‌ای از استادیوم را می‌دهد، گویی فرد در قسمت VIP نشسته است و به زمین بازی نگاه می‌کند.


اکنون هزاران نفر از علاقه‌مندان به بازی فوتبال با استفاده از دوربین واقعیت مجازی درحال تماشای مسابقه‌های جام جهانی روسیه هستند.

افزون بر دوربین، کارشناسان نوعی نرم افزار واقعیت مجازی هم تولید کرده‌اند که بر روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود و امکاناتی مانند دوربین واقعیت مجازی (نمونه هایی، چون دوربین‌های گوگل، فیس بوک و سونی) در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

استفاده از این فناوری برای تماشای بازی ۹۰ دقیقه یا حتی ۱۸۰ دقیقه‌ای فوتبال می‌تواند اثر‌های جبران ناپذیر بر سلامت چشم‌ها بگذارد.


زمانی که فرد برای مدت زمان طولانی از VR استفاده می‌کند دچار ناتوانی در تمرکز بر روی اشیا در فاصله‌های مختلف می‌شود که به نام اتصال مجزا شناخته می‌شود.
هدست VR، دارای دو صفحه نمایش دیجیتال کوچک است که هرکدام برای یک چشم طراحی شده‌اند که سبب می‌شود فرد با نگاه کردن به تصویر نوعی حالت مجازی و توهم گونه را تجربه کند.

کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده از هدست‌های VR به وسیله کودکان می‌تواند سبب نزدیک بینی شود که مشکلی شایع در دنیای امروزی است و کارشناسان هشدار می‌دهند در سال‌های آینده به معضلی جهانی تبدیل می‌شود.


چشم انسان در طول قرن‌ها برای مشاهده اجسام در فاصله‌های دور تنظیم شده است اما فناوری‌های جدید از جمله تلفن همراه، تبلت، هدست‌های VR، رایانه و انجام کارهایی چون مطالعه سبب شده افراد مجبور به مشاهده اجسام در فواصل نزدیک شوند که در نهایت سبب بروز مشکل جهانی نزدیک بینی شده است.


امروزه افراد وقت کمتری را صرف حضور در طبیعت و مشاهده اجسام دور می‌کنند و در عوض بازه زمانی طولانی را در خانه صرف کار با وسایل الکترونیکی می‌کنند که سبب آسیب چشمی می‌شود.

نزدیک بینی در برخی مواقع می‌تواند سبب آسیب چشمی و از دست رفتن قدرت بینایی شود،کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای مشاهده بازی‌های فوتبال از روش‌های عادی، چون تماشای تلویزیون استفاده کنند که سلامت چشمان آن‌ها به خطر نیفتد.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

خطر جام جهانی برای  سلامت انسانها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.