باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رکودی که گریبان بازار کتاب را گرفت

نوساناتی که قیمت کاغذ در چند ماهه اخیر داشت، سبب شد ناشران در انتشار کتاب دست به عصا حرکت کنند.

رکودی که گریبان بازار کتاب را گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب همدم همیشگی بعضی افراد است؛ کسانی که دوست دارند اوقات فراغت خود را به مطالعه اختصاص دهند. اما حال و روز این روزهای کتاب خوب نیست. نوساناتی که قیمت کاغذ در چند ماهه اخیر داشته، سبب شد ناشران برای انتشار کتاب دست نگه دارند و کمی دست به عصا حرکت کنند. در چند ماه اخیر، قیمت کاغذ به بندی ۱۲۰ هزار تومان هم رسید؛ البته پس از مدتی این قیمت کاهش پیدا کرد. دلیل کاهش قیمت کاغذ عرضه و تقاضایی بود که در این بازار وجود داشت و همین مسئله سبب شد قیمت کاغذ به یک ثبات نسبی برسد، اما انگار این ثبات قیمت هم نتوانست ناشران خصوصی را به انتشار کتاب ترغیب کنند.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دلیل منتشر نکردن کتاب جدید در این انتشاراتی گفت: با شرایط کنونی که در بازار کتاب وجود دارد، انتشار کتاب برای ناشر به صرفه نیست. ما اسپانسری برای چاپ کتاب جدید نداریم. مردم هم دیگر پول ندارند که کتاب بخرند؛ برای همین فعلاً کتاب جدید منتشر نمی‌کنیم.

به هر حال؛ وضعیت بی ثباتی که در بازار کاغذ وجود دارد، در کنار سرانه پایین مطالعه در کشور و وضعیت اقتصادی مردم سبب شده، بازار نشر  به حالت خمودگی و رکود برود. ناشران هم می‌دانند در وضعیت کنونی اگر کتابی منتشر کنند، متاع آنها بی خریدار می ماند و کسی سراغ خرید کتاب نمی رود. اگر وضع با همین روند پیش برود، چه بسا کتابفروشی‌های بیشتری تغییر کاربری دهند و به کباب فروشی تبدیل شوند؛ انتشاراتی های زیادی نتوانند در وضعیت کنونی بازار کتاب به فعالیت خود ادامه دهند و در نهایت تعطیل شوند یا  به دلیل منتشر نکردن کتاب و فعال نبودن، مجوز آنها باطل شود.

انتهای پیام/

بازار بی ثبات کاغذ و دردسر ناشران

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار