همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

بارداری و اضافه شدن یک فرد دیگر به خانواده همیشه شیرین و جذاب است اما گاهی اوقات این شیرینی کام زوج‌ها را تلخ کرده و آن‌ها را نگران می‌کند.

به گزارشگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارداری و اضافه شدن یک فرد دیگر به خانواده همیشه شیرین و جذاب است و برای بسیاری از خانواده‌ها نوعی برکت و محبت پروردگار محسوب می‌شود، اما گاهی اوقات این شیرینی کام زوج‌ها را تلخ کرده و آن‌ها را نگران می‌کند، بارداری غیرطبیعی یا بارداری خارج از رحم یکی از این اتفاقات محسوب می‌شود که ممکن است پیش آید و خانواده‌ها را دچار مشکل کند.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به موضع حاملگی خارج از رحم، علائم و راه‌های پیشگیری و درمانی این موضوع بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

حاملگی خارج از رحم چگونه اتفاق می‌افتد؟

در حاملگی طبیعی، یک تخمک در یکی از لوله‌های فالوپ که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کند، توسط اسپرم لقاح می‌یابد. تخمک لقاح یافته سپس به سمت رحم حرکت می‌کند و خود را در دیواره داخلی رحم یا اندومتر مستقر می‌کند و اصطلاحا لانه گزینی می‌کند، و در آنجا باقی می‌ماند و رشد می‌یابد.


بیشتر بخوانید: حاملگی پرخطر در کمین این زنان است/ راهکارهایی جالب برای بارداری سالم 


اگر لانه گزینی سلول تخم تشکیل شده در هر جایی غیر از دیواره داخلی رحم ایجاد شود (مثلا در لوله‌های فالوپ، گردن رحم و یا دیگر قسمت‌های اندام تناسلی زن) به آن بارداری خارج رحمی گفته می‌شود. از آنجا که اکثر بارداری‌های خارج رحمی در یکی از لوله‌های رحم رخ می‌دهند آنرا بارداری لوله‌ای نیز می‌نامند.

همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

عوامل خطر بارداری خارج رحمی

باید بدانیم احتمال اینکه بارداری خارج رحمی در هر بارداری اتفاق بیفتد، حدود ۲ درصد می‌باشد. بارداری خارج رحمی معمولا طی چند هفته پس از لقاح و در اولین هفته‌های بارداری ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: دود سیگار از علل شایع بارداری خارج از رحم


عوامل خطر مهمی وجود دارد که شانس فرد را برای ابتلا به بارداری خارج رحمی بالا می‌برد. از قبیل:

  • بیماری‌های مقاربتی
  • بیماری‌های التهابی لگن
  • اندومتریوز در صورتی که درمان نشود و به بارداری منجر شود
  • لوله‌های فالوپ اسیب دیده
  • مصرف دارو‌های ضدبارداری
  • باردار شدن به روش‌های آزمایشگاهی (لقاح آزمایشگاهی)
  • بستن ناموفق لوله‌های رحمی
  • سابقه خانوادگی فرد برای داشتن بارداری خارج رحمی
  • عمل جراحی لگن
  • چسبندگی‌های لگنی
  • استفاده از آی یو دی. تقریبا ۵۰ درصد بارداری زنانی که برای جلوگیری از بارداری از IUD استفاده می‌کنند، خارج از رحم صورت می‌پذیرد.همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

علایم بارداری خارج رحمی

- خونریزی واژینال یا لکه بینی

- آمنوره یا عدم قاعدگی

- تهوع

- استفراغ

- درد در ناحیه شکم

- گرفتگی عضلات

- احساس درد تنها در یک طرف بدن

- سرگیجه

- ضعف

- غش کردن

- درد در ناحیه مقعد

- درد در ناحیه گردن یا شانه

اگر یکی از عوامل خطر ذکر شده را دارید، سریعا به پزشک زنان خود مراجعه کنید. بارداری خارج رحمی می‌تواند سبب اختلال در بارداری‌های بعدی شود؛ بنابراین غنیمت شمردن فرصت و مراجعه سریع به پزشک لازم است.

کسی که دچار بارداری خارج رحمی شده است، باید تحت درمان قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: یک معمای 50 ساله پزشکی حل شد 


اگر لوله فالوپ او دچار آسیب و پارگی شده است و خونریزی کرده است، باید سریعا تشخیص داده شود و برای توقف خونریزی به اتاق عمل فرستاده شود.

برخی پزشکان بسته به میزان پارگی ایجاد شده نسبت به برداشتن تخمدان و لوله فالوپ اقدام می‌کنند. اگر لوله فالوپ پاره نشده باشد، پزشک از جراحی لاپاروسکوپی برای برداشتن جنین و ترمیم لوله فالوپ استفاده می‌کند.

در اغلب موارد، عملکرد لوله فالوپ طی این عمل جراحی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

برخی از پزشکان نیز بسته به شرایط بیمار، اگر لوله فالوپ او دچار آسیب نشده باشد، اقدام به تجویز دارو برای بیمار می‌کنند تا بتوانند جنین را زنده نگه دارند و فرد را نسبت به ادامه بارداری ترغیب کنند.


بیشتر بدانید: دانستنی‌های بارداری از ابتدا تا زایمان + تصاویر 


اگر فردی هستید که به بارداری خارج رحمی مبتلا شده اید و جنین خود را از دست داده اید، باید مدتی صبر کنید و دوباره باردار نشوید.

اما احتمال دارد بارداری طبیعی داشته باشید، حتی اگر یکی از لوله‌های رحمی شما آسیب دیده شده باشد و طی عمل جراحی برداشته شده باشد، بازهم از طریق لوله دیگر فالوپ خود می‌توانید باردار شوید.

خونریزی داخلی به علت پارگی لوله رحمی می‌تواند منجر به شوک شود، زیرا شوک در اثر افت فشار خون ایجاد می‌شود. لب‌ها و انگشتان رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند و کبود می‌شوند و اغلب فرد عرق زیادی می‌کند. فرد آشفته و بی قرار به نظر می‌رسد و تعداد تنفس او کم می‌شود و نبض او سریع می‌شود. این علائم خطرناک است و باید فورا به پزشک مراجعه شود.

همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

درمان بارداری خارج رحمی

کسی که دچار بارداری خارج رحمی شده است، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

باید بدانید که در مواردی که حاملگی خارج از رحم اتفاق می‌افتد امکان ادامه بارداری نیست و ختم بارداری یا سقط جنین باید انجام شود تا اتفاقی برای مادر نیفتد. (در مواردی که دیر تشخیص داده شود خطر مرگ مادر هم وجود دارد).


بیشتر بدانید: جنین 7 ماهه چند بار حرکت در طول روز دارد؟ 


روش درمان به زمان تشخیص و اینکه تشخیص چقدر قطعی باشد و همچنین به اندازه جنین و تکنیک‌های در دسترس بستگی دارد و هدف پزشک خارج کردن جنین و حفظ توانایی باروری است.

درمان دارویی بارداری خارج از رحمی

در صورتی که بارداری خارج از رحم زود تشخیص داده شود از داروی متوتروکسات استفاده می‌شود. متوتروکسات یک داروی ضد سرطان است که به صورت وریدی تزریق می‌گردد و از رشد سلول‌ها جلوگیری می‌نماید و سلول‌های موجود را در طول زمان در بدن شما حل می‌کند.

پس از تزریق این دارو، پزشک میزان هورمون بارداری شما را بررسی می‌کند و در صورت بالا باقی ماندن سطح هورمون بارداری یا hCG ممکن است پزشک تزریق یک متوتروکسات دیگر را تجویز نماید.

درمان دارویی معمولا اولین انتخاب برای درمان این مشکل می‌باشد و آزمایش خون به مدت چند روز تا چند هفته پس از تزریق دارو، مورد پیگیری منظم قرار می‌گیرد.

تزریق متوتروکسات معمولا در موارد زیر موثر واقع می‌شود:

* هنگامی که سطح هورمون بارداری پایین باشد.
* هنگامی که جنین دارای هیچ گونه فعالیت قلبی نباشد.

همه آنچه درباره حاملگی خارج از رحم باید بدانید + علائم و نحوه پیشگیری

درمان بارداری خارج از رحمی با جراحی

اگر وضعیت مادر خوب بوده و جنین نیز هنوز خیلی بزرگ نشده باشد که آسیب به لوله‌های رحمی وارد کرده باشد می‌توان از جراحی لاپاروسکوپی نیز برای خارج کردن آن استفاده کرد. با استفاده از یک دوربین بسیار کوچک داخل لگن مشاهده شده و جراحی نیز با لوازم بسیار ریز و دقیق انجام می‌شود. این عمل با بی حسی موضعی انجام می‌شود و نقاهت آن کمتر از یک هفته خواهد بود. البته نیاز به تجهیزات و پزشک متخصص کاملا ورزیده در استفاده از این روش دارد.

در صورتی که افزایش سن بارداری و سایز جنین منجر به آسیب جدی در ناحیه شده و یا خونریزی شروع شده باشد بهترین روش جراحی با بیهوشی و باز کردن شکم است تا جنین و کلیه نسوج آسیب دیده خارج شود.


بیشتر بخوانید: دانستنی‌های بارداری از ابتدا تا زایمان/جنین شما اندازه میخ است 


ممکن است در شرایطی بتوان لوله رحم را ترمیم کرد، اما گاهی لازم است کل یک لوله خارج شود و این مساله روی توانایی باروری در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

دوره نقاهت در جراحی شکمی حدود ۶ هفته خواهد بود؛ بنابراین بهتر است سعی شود که پیش از پارگی و تخریب لوله، بارداری خارج از رحمی تشخیص داده شود. با تشخیص زود هنگام می‌توان مانع از بروز خونریزی داخلی بدلیل پارگی و خونریزی لوله و احتمالا از دست دادن لوله رحمی شد.

اغلب بارداری‌های خارج رحمی حدود هفته‌های ۶ تا ۸ بارداری شناسایی می‌شوند. کلید تشخیص زود هنگام، توجه به علائم و رابطه مناسب بین شما و پزشک و بحث در مورد وجود هر نوع علامت و شدت آن است.

چگونه می‌توان از بارداری‌های خارج رحمی پیشگیری کرد؟

  • بانوان عزیز باید نظارت کامل بر بهداشت بارداری خود داشته باشند، مخصوصا اگر باردار هستند و یا به زودی قصد باردار شدن را دارند، باید از هر گونه بیماری‌های منتقله از راه جنسی مانند سوزاک و ... پیشگیری کنند.
  • از هر گونه شرایطی که منجر به زخم و آسیب لوله‌های فالوپ می‌شود، پرهیز کنند.
  • اگر قصد باردار شدن دارید و در عین حال سیگار مصرف می‌کنید، باید بدانید خود را در معرض خطر بارداری خارج رحمی قرار می‌دهید.

بیشتر بخوانید: ورزش‌های ممنوعه برای زنان باردار 


  • اگر سابقه ابتلا به PID (عفونت لگن) و آندومتریوز و یا جراحی‌های ناحیه شکمی دارید، خطر شما برای ابتلا به بارداری خارج رحمی افزایش یافته است؛ بنابراین بهتر است قبل از بارداری و اوایل بارداری شرایط خود را در زمینه بارداری افزایش دهید.
  • باید با علائم بارداری خارج رحمی آشنا باشید و در صورت مواجهه با علائم آن، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر در گذشته سابقه ابتلا به بارداری خارج رحم را داشته اید، باید قبل از اقدام برای بارداری مجدد تحت نظر پزشک زنان قرار بگیرید.
  • اگر تست بارداری شما مثبت شده است و در عین حال خونریزی دارید و یا علایم گفته شده در بالا را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا متخصص زنان به معاینات ناحیه لگن شما بپردازد و در صورت صلاحدید، سونوگرافی واژینال را به شما پیشنهاد دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا پاسخهارونمینویسین که ماهم اطلاعاتمون زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۵۶ ۰۱ دی ۱۳۹۹
سلام من 40 روزه گذشته عادت نشدم آزمایش Btaدادم90 بودش دکتر گفت بارداری ولی چون عددبتا پایینه ممکنه خارج رحم باشه....چ کنم برم سونو ....علائم خاصی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
خسروی
۲۱:۲۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
س حدود یک ونیم ماهه از عادتم میگذره ازمایش خون گرفتم مثبتع داخل سونو واژینال چیزی نشون نمیده weeks100000'200000هستش شمارابخدا راهنماییم کنین ک بارداریم خارج از رحمه یان
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۲۰:۰۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
من با خونریزی و لکه بینی بتا دادم مثبت شد سونو رفتم چیزی ندیدن. Ep تشخیص دادن مجدد سونو واژینال ترانس دادم missed ep مطرح شد با ابعاد 12 میل در تخمدان چپ. یک هفته بعد مجدد سونو دادم و ابعاد 11*8 احتمال missed ep رویت شد.
بتام به ای صورت بود 800 بعد 300 بعد 414 بعد 418 و اخری 365
بنظرتون به دارو یا جراحی ممکنه نیاز بشه؟
و اینکه سقط میشه میبینم یا نه جذب میشه؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مریم
۲۳:۴۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
سلام .خاهرمن خارجی تو دیواره رحم داره گفتن بیمارستان باید یکگاه تحت مراقبت باشی .اگر دفع نشد جنین باید جراحی شی رحمتو براارن! جنین باامپول شیمی درمانی مرده ولی رشدش متوقف نشده ممکنه بارشدش دیوارع رحمو زیاد بازکنه و ایست قلبی کنه .توروخدا کمک کنین میترسم چیزیش بشع......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
سلام من الان چهل روز ازوقت عادت ماهیانم گذشته رفتم دکتر ازمایش وسونوگرافی میگه حامله نیستین چهارتا هم امپول پروژستون تزریق کردم الان نه روز م گذشت عادت نشدم لطفن راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
میم
۰۱:۵۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
بتا من اومده بود پایین ولی سونو دادم خیلی بزرگ شده بود و عمل کردم لولمو برداشتن
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۴:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من از دیش
ب زیر شکمم درد می کند دخترم زود به دنیا امد سی یو شیش هفنه درد ار کمر شرو شود به زیر رحم
Iran (Islamic Republic of)
یزدانی
۱۰:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام وعرض ادب
بنده حدود ۳ماه پیش عمل هیستروکتومی انجام دادم و فقط رحم و خارج کردن
پزشک گفت دیگر نیازی به جلوگیری نمیباشد ،آیا این امکان وجود دارد که من خارج از رحم حامله بشوم؟خیلی از این موضوع استرس و نگرانی دارم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
France
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام بنده بیمار epهستم که بنام روزاول یازده هزار بود وروز دوم ده هزارچهره ای که بعدازتزریق دارو شد هشت هزاروخرده ای برافرداهم پزشکم بتا نوشته چقدر باشه خوبه ودردخفیفی دارم آیاخطرداره برام راهنماییم کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۹:۳۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام من دو ماهه از وقتم گذشته آزمایش دادم مثبت بود بعد یه هفته خونریزی داشتم اصلا درد نداشتم فقط یه هفته خونریزی داشتم رفتم سونو چیزی نشون نداد الان خونریزیم قط شده رفتم دکتر معاینه کرد گفت چیزی تو رحمت نیست آزمایش نوشت رفتم بازم مثبت بود به نظرتون حاملگی خارج از رحم دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام من دوباره هست حامله میشوم خارج رحم حامله میشودتوراخداراهنمایم کنی
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۲:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام.من قبلا2بارسقت جنین داشتم یک ساله قرص روکین استفاده میکنم.28فروردین پریودشدم الان 15روزپریودم گذشته دیدم نشدم تست بیبی گرفتم مثبت شدمن چکارکنم 3اول رونمیتونم برم دکتر یاسونو بگیرم.پول دکترنداریم.ازکجابدونم خارچ ازرحم نیست سالمه.توراخدا راهنمایی کنیدمن سه ماه روپشت سربگذارم
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۳:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
الان یه ماهه درد دارم قسمت چپ شکمم رفتم سنی گرفتم هیچی معلوم نشده چندتاازمایش دادم گفتن حاملگی خارج ازرحمه دردشدیدی دارم
لطفاکمک کنید میخوام خلاص بشم ازدردشکمم چگونه صقطش کنم
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۲۰:۳۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام من یک ماه قبل بارداری خارج رحم داشتم رفتم دکتردارو تجویزداده والان جنیج افتاده اما یک هفته هس که سمت چپ شکمم بجور درد میکنه پریودم شدم میشه راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۲۳:۴۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
دوست من بارداری خارج رحم داشت کاه جنین از دست داد قبل این که جنین از دست بده خون ریزی و درد شدید داشت کیست تخمدان داشت زمان خون ریزی یه چیزی مانندپوست تخم مرغ دیده شد در خونش دکتر گفت بعد سه ماه میتونی باردار بشی الان خودش میگه بارداره ولی بعد از یک ماه موقیه پریودش که شد خون ریزی داشت بخاطر بیماری (کرونا -نشد بره دکتر یا سنو بده ببینه آیا بارداره یا نه علامت ها ی بارداری داشت
Turkey
Pari
۱۷:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
دوستتون چند هفته حامله بوده ک متوجه حاملگی خارج از رحم شده بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
هلی
۱۱:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
بعد از عمل epتا چند روز نباید نزدیکی کرد؟
اگر دخول انجام نگیرد میشه روشهای دیگه استفاده کرد؟
وسوال دوم چند ماه بعد میتونیم برای بارداری اقدام کنیم؟
ممنون میشم پاسخ واضح بدین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
صدف
۱۵:۰۰ ۱۵ دی ۱۳۹۸
هیچ وقت به تست اعتماد نکنید من نزدیک بود بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۲۰:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام، در بارداري كه ساك در رحم ديده شده ، امكان بارداري خارج از رحم هست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
اره
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۰۰:۱۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام ، آیا تست بیبی چک ، بارداری خارج از رحم را هم مثبت نشان میدهد ؟
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۲۳:۱۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
بله
آخرین اخبار