کراودفاندینگ چیست و راه‌اندازی آن در ایران چه ثمراتی دارد؟

بعد از توافق نامه وزارت ارتباطات و کمیته امداد امام خمینی (ره)، «کراودفاندینگ» یا شیوه نوین جذب سرمایه در کشور کلید خورد.

کراودفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی به نفع همه مردمبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تفاهم نامه‌ای که امروز به امضای وزیر ارتباطات و رییس کمیته امداد رسید استفاده از شیوه نوین جذب سرمایه جمعی برای اجرای ایده‌های اشتغال زا ویژه مددجویان کمیته امداد کلید خورد.

شاخص‌ترین بند همکاری این تفاهم نامه استفاده از یک شیوه جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات برای جذب سرمایه جمعی است که زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد را فراهم می‌کند. شیوه جذب سرمایه جمعی که عموما برای حمایت از کسب و کارهای کوچک در ایده‌های نو مناسب است به چهار شکل، روش پاداش محور، روش خیریه، روش وام دادن و روش مشارکتی در دنیا رواج دارد و هر روز گسترش می‌یابد که در این تفاهم نامه از روش خیریه استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی این طرح و موفقیت آن در دنیا می پردازیم.

کراودفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی ، اقدامی است که افراد در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به جمع آوری سرمایه می‌پردازند . آن‌ها با استفاده از این کار ایده‌های خود را به سمت عملی شدن پیش می‌برند و باعث ایجاد اشتغال در جامعه خود می‌شوند. طرز کار به این صورت است که یک طرح کسب وکار از سوی صاحبان ایده  بر روی یک وب سایت و یا شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد و افراد مختلف با سرمایه گذاری‌های اندک خود بر روی آن، باعث شکل گیری و شروع آن ایده می‌شوند. بنابر گزارش سایت اطلاع‌رسانی کراودفاندینگ در سال 2015، 34 میلیارد دلار گردش مالی این حرکت بوده است.

«کیک‌استارتر» یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های کراودفاندینگ در دنیا است؛ این وب‌سایت توانسته تا ماه ژویه سال 2018 حدود صدو‌پنجاه هزار  پروژه را تامین مالی کرده و چهار هزار پروژه دیگر را در دست اقدام قرار دهد.

با استفاده از این ایده جذب سرمایه، می‌توان به هر ایده ای که توان و قدرت اجرا شدن داشته باشد پرداخت. وب‌سایت‌های معروف دنیا در پروژه‌هایی مانند نوشتن و چاپ کتاب، تولید بازی‌های رایانه‌ای، ایده‌های صنعتی، تولید فیلم‌ و مستند، تولید موزیک، آموزش و ... به جذب سرمایه بپردازند و آن‌ها را برای صاحبان ایده عملی کنند.

یکی از این ایده‌هایی که توانست ظرف مدت کوتاه هشت هزار سرمایه گذار برای ایده خود جذب کند، یک بازی رایانه‌ای با نام Cthulhu: Death May Die است. صاحبان این ایده  حدود نیمی از پروژه خود را انجام دادند و توانستند با اقدامات خود اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده و حدود 2 میلیون دلار سرمایه جذب کنند.

پروژه های بزرگ دیگری که توانستند با شیوه ی (جذب سرمایه جمعی ) عملی شوند:

کراودفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی به نفع همه مردم

ساعت هوشمند Pebble

یکی از موفقیت‌های بزرگ یک وب سایت کراودفاندینگ ، جذب سرمایه برای تولید ساعت هوشمند بود که توانست در حدود سی‌وهفت روز به سرمایه‌ای بیش از 10 میلیون دلار برسد.

کنسول بازی اویا

این کنسول بازی که با نام اویا شناخته می‌شود، توانست از طریق وب سایت کیک استارتر در طی حدود سی روز به سرمایه‌ای بالغ بر 8.5 میلیون دلار برسد. اویا پس از گذشت 10 ماه از کسب سرمایه، محصول خود را به بازار عرضه کرد.

پروژه کولست کولر

این پروژه نیز از پروژه‌هایی است که از روش کراودفاندینگ استفاده کرده و توانسته بیشترین بهره را ببرد. هدف این بود که 50 هزار دلار جمع آوری شود اما این پروژه حدود 13 میلیون دلار جمع آوری کرد. نکته حائز اهمیت این است که تقریبا تمام پروژه‌ها مبلغی بیش از نیاز خود جذب کردند.

امروزه کراودفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی با یادداشت تفاهم وزیر ارتباطات و  رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ایران پایه گذاری شد. در این یادداشت تفاهم، استفاده از شیوه نوین جذب سرمایه جمعی برای اجرای ایده‌های اشتغال‌زا ویژه مددجویان کمیته امداد کلید خورد.

با اجرا شدن این شیوه نوین کسب سرمایه در کشورمان ، می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرا شدن طرح‌های زیادی توسط صاحبان ایده باشیم و شما می‌توانید بدون هیچ گونه سختی در گرفتن وام‌ بانکی ایده خود را عملی کنید. با استفاده از این شیوه جوانانی که در روستا‌ها یا مناطق محروم زندگی می‌کنند و تحت پوشش کمیته امداد هستند، می‌توانند ایده خود را به اشتراک بگذارند و بعد از جذب سرمایه، آن را یک قدم به عملی شدن نزدیک کنند و در این راه قادر‌اند از افراد دیگر نیز در پروژه استفاده کنند و فرصت اشتغال را برای افراد دیگر نیز فراهم نمایند.

انتهای پیام/

کراودفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی به نفع همه مردم

برچسب ها: فناوری ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار