طولانى ترين خسوف قرن آغاز شد/ ماه خونين را در آسمان ببينيد

طولانى ترين ماه گرفتگى قرن آغاز شد و تنها ١٠٦ دقيقه فرصت داريد تا اين پديده را كه تا آخر عمرتان تكرار نمى شود، ببينيد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهیج‌ترین ماه گرفتگی قرن امشب رخ خواهد داد، این ماه گرفتگی در بیشتر کشور‌های جهان به جز کشور‌های قاره آمریکای شمالی و کانادا قابل مشاهده است.

آغاز ماه گرفتگی در ایران در در ساعت  ٢١ و ۴۴ دقیقه، آغاز گرفتگی کلی راس ساعت ۱۲ نیمه شب، پایان گرفتگی کلی ساعت یک و ۴۳ دقیقه بامداد و پایان گرفتگی ساعت ٣ و ٥٨ دقیقه بامداد خواهد بود.


ماه گرفتگی به دلیل قرار گرفتن خورشید، زمین و ماه دریک راستا روی می‌دهد، دراین حالت، سایه زمین بر روی ماه می‌افتد و ماه قهوه‌ای یا قرمز رنگ به نظر می‌رسد.

افزون بر رویداد ماه گرفتگی، امشب سیاره مریخ نیز با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و افراد علاقه‌مند به نجوم می‌توانند این سیاره منحصر به فرد را که بزرگ و درخشان به نظر می‌رسد درآسمان شب نظاره کنند، درخشان بودن سیاره مریخ امشب در ۱۵ سال اخیر بی سابقه است و فرصتی فوق العاده برای مشاهده این سیاره دراختیار اخترشناسان قرار می‌دهد.


کارشناسان رویداد‌های فضایی امشب را یکی از منحصربه فرد‌ترین پديده هاى نجومی در دهه‌های اخیر اعلام کرده اند.

درطول ماه گرفتگی افراد می‌توانند سایه زمین را برروی کره ماه تماشا کنند. کارشناسان اعلام کرده اند برای مشاهده ماه گرفتگی امشب نیاز به تجهیزات تخصصی خاصی  نياز نیست و افراد با چشم غیرمسلح نیز می‌توانند به تماشای رویداد بپردازند.


اخترشناسان برای بررسی‌های تخصصی، عکس و فیلم برداری از تلسکوپ‌های زمینی و فضایی، تلسکوپ‌های واقع در رصدخانه ها، دوربین‌های دوچشمی و وسایلی از این دست بهره خواهند گرفت.


برخلاف خورشید گرفتگی، که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد و نیاز به استفاده از عینک محافظ است، ماه گرفتگی خطری برای بینایی انسان ندارد و افراد می‌توانند بدون نیاز به عینک به این پدیده نگاه کنند.


محاسبه‌های ریاضی نشان می‌دهند طولانی‌ترین ماه گرفتگی دردنیا حدود یک ساعت و ۴۷ دقیقه به طول می‌انجامد.
پیش از این طولانی‌ترین ماه گرفتگی درقرن پیش (دربازه سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۰۰) در ۱۶ جولای سال ۲۰۰۰ میلادی و به مدت یک ساعت و ۴۶ دقیقه رخ داده است.

گذر نور به وسیله جو زمین و شکست دراثربرخورد با جو کره ماه سبب به نظر رسیدن رنگی تیره برسطح ماه می‌شود. اگر مقدار زیادی ذرات فضایی در جو کره ماه وجود داشته باشد میزان انکسار افزایش پیدا می‌کند و نور به طیف رنگی قرمز دگرگون می‌شود. طول موج قرمز بلند‌تر از طول موج‌های دیگر است به همین دلیل این طول موج به کره ماه می‌رسد و رنگ آن قرمز به نظر می‌رسد.

همچنین پدیده اَبَرماه نیز امشب رخ می‌دهد که دراثرآن ماه ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از مواقع عادی درآسمان شب نمایان می‌شود.


کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای مشاهده بهتر رویداد ماه گرفتگی به مناطق با آلودگی نوری کمتر، چون حومه شهر‌ها یا بیابان‌ها بروند البته به دیدن ابعاد بسیار بزرگ‌تر زمین نسبت به کره ماه ابعاد سایه ایجاد شده درفضا وسعت زیادی دارد، اما انسان‌ها تنها قادر به مشاهده بخشی از سایه هستند که برسطح درخشان کره ماه می‌افتد.


دربسیاری ازکشور‌های جهان مردم در میدان‌های اصلی شهر‌ها یا بافت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی به تماشای این رویداد می‌پردازند که از آن جمله می‌توان بنای مشهور کولوسئوم (Colosseum) در کشور ایتالیا را نام برد.


افزون بر ماه گرفتگی، سیاره مریخ نیز به طرزی غیرمعمول به کره زمین نزدیک است به همین دلیل افراد می‌توانند به رصد این سیاره زیبا نیز امشب بپردازند، سیاره مریخ تا ۲۷۰ سال آینده به این فاصله نزدیک از کره زمین نخواهد رسید. محققان مکان تقریبی برای مشاهده سیاره مریخ درآسمان امشب را دربخش جنوب شرقی آسمان برای افراد ساکن درنیمکره شمالی کره زمین اعلام کرده اند.


سیاره مریخ در زیرصورت فلکی قوس (Sagittarius constellation) درآسمان دیده خواهد شد، همچنین سیاره زحل نیز درنزدیک سیاره مریخ درتمام طول شب درآسمان مشخص است.


محققان پیش بینی کرده اند که پدیده ماه خونین بعدی درتاریخ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Reyhaneh
۰۰:۴۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۲
اونایی که میخواین ماه خونین رو ببینن ۷ فروردین ۱۴۰۵ ساعت ۱۳:۳۳ این اتفاق میوفته
Iran (Islamic Republic of)
بی چیز
۰۹:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اینها رو ول کنید
شیر گرون شده
طلا گرون شده
همه چی دو برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
خالداباد
۰۷:۴۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
دوستان عبور دو جرم اسمانی از جلوی ماه را دیدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خوشبحال اونها ک دیدنش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خب ميرفتي بالا ژشت بوم خونتون خيلي راحت ميديدي چون ديشب آسمون صاف بود و ماه کامل
خيلي زيبا بود آدم به حيرت ميمونه از اين قدرت خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خیلی جالبه خوش به حال اونایی که این پدیده را دیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اینجا در منطقی اطراف شیراز هستیم ماه بدون هیچ دوربین و دستگاهی وسط آسمون قابل مشاهد هست. واقعا به بزرگی و عظمت خداوند انسان در حیرت فرو میره. خدایا بخاطر این همه عظمت و بزرگیت شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
به نظرم ، نظرت می شود .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
اینکه سرخ نیست
فقط سیاه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
سبحان الله از اینهمه عظمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
در دشت مغان ماه گرفتگی هنوز شروع نشده
Germany
محسن
۲۲:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
والا ما که چیز خاصی ندیدیم مثل همیشه ماه سفید تو اسمون بود بروجن چهارمحال و بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
در دشا مغان هنوز ماه گرفتگی شروع نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
اینجا ماه کامل پیدا هست ساعت هم ۲۲:۳ دقیقه هست اما هیچ خبری از ماه گرفتگی نبست؟؟!!!!!!!
آخرین اخبار