مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان؛

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اعلام اینکه متأسفانه در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم، گفت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور از انرژی گاز برخوردار هستند، این در حالیست که در مجموع استان، ۶۶ درصد جمعیت از این نعمت استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، منوچهر فلاح، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی عمومی امروز برای ارزیابی مناسب یک کشور و جامعه بسیار مهم است، خبرنگاران را سفیران خبر (که تصویر شفافی از دهکده جهانی برای ساکنان این کره ی خاکی به تصویر می کشند) عنوان کرد و گفت: در واقع اصحاب رسانه، چشم بینا و زبان گویای ملت هستند.

وی ضمن خسته نباشید و آرزوی سلامتی و تندرستی برای این قشر خستگی ناپذیر، افزود: این طلایه داران جبهه آگاهی، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند که مسئولیت بزرگ و خطیری در این راستا بر عهده دارند.

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

گازرسانی در پهناورترین استان کشور

فلاح به بیان خلاصه ای از اقدامات انجام شده در زمینه گازرسانی به استان کرمان پرداخت و با اعلام اینکه گاز محور توسعه در کشور است، تصریح کرد: امروز در کشور بیش از ۷۵ درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می دهد و بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور از انرژی گاز برخوردار هستند.

وی گاز را سوختی پاک و ارزان نسبت به سوخت های فسیلی دیگر عنوان کرد و یادآور شد: برخورداری شهرها و روستاهای کشور از نعمت گاز سبب ایجاد اشتغال در این مناطق می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به اینکه برای کاهش انتشار آلاینده های هوا، باید گاز جایگزین بقیه ی سوخت ها شود، بیان داشت: از این نعمت علاوه بر استفاده از واحدهای خانگی و صنعتی برای تولید برق( بیش از 85 درصد از برق کشور از گاز است)، چرخاندن چرخه صنعت، گرمایش گلخانه ها در بحث کشت، تأمین سوخت خودروها از طریق جایگاه های سی ان جی و تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی از گاز استفاده می شود.

فلاح  گفت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور و دارنده ی اولین ذخایر معدنی کشور، قطعاً جایگاه ویژه ای در بحث مصرف کشور دارد.

وی افزود: از ۷۱ شهر استان، ۵0 شهر از نعمت گاز برخوردارشده اند.

فلاح تصریح کرد: از مجموعه ی دو هزار و ۵۰۰ روستای واجد شرایط، بیش از ۹۳۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند.

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

وی جمعیت روستایی تحت پوشش گاز در استان کرمان را ۳۸ درصد دانست و یادآور شد: در مجموع استان، ۶۶ درصد جمعیت با تلاش مجموعه شرکت گاز، با بهره‌گیری از نیروهای توانمند و متخصص به شبکه گازرسانی کشور متصل شده اند.

فلاح ابراز امیدواری کرد: با حمایت های شرکت ملی گاز ایران، روند گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد این نعمت الهی، افزایش یابد تا در آینده نزدیک تمام شهرها و روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه ۷۳۰ واحد صنعتی بزرگ از گاز استفاده می کنند، بیان داشت: در استان کرمان حدود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه تولید و تغذیه ایجاد شده، بیش از دو هزار کیلومتر خط انتقال فشار قوی، بیش از ۶۰۰ هزار مشترک جذب شده و نزدیک به ۳۶۶ هزار انشعاب نصب شده است.

در گازرسانی از سرانه کشور عقبیم!

فلاح با اعلام اینکه متأسفانه در بحث گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم، گفت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور از انرژی گاز برخوردار هستند، این در حالیست که در مجموع استان، ۶۶ درصد جمعیت از این نعمت استفاده می کنند.

وی اولویت شرکت گاز استان کرمان در زمینه گازرسانی را مناطق محروم و توسعه نیافته به ویژه جنوب و شرق استان دانست.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان افزود: از ۲۱ شهر که هنوز گازرسانی نشده اند، در ۱۱ شهر از جمله: هنزاء، ارزوئیه، درب بهشت، جیرفت، بلوک، نرماشیر، فهرج، زهکلوت، شهداد، اندوهجرد و عنبرآباد، پیمانکار کار اجرایی خود را شروع کرده است و در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم.

فلاح تصریح کرد: در پنج شهر قلعه گنج، نظام شهر، فاریاب، گنبکی و دوساری در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم که تشریفات مناقصه در حال انجام است و برای پنج شهر دیگر هم در حال طراحی و تهیه پکیجیم.

وی یادآور شد: از دو هزار و ۵۰۰ روستای استان کرمان تاکنون ۹۲۰ روستا گازرسانی شده و نزدیک به هزار و ۶۰۰ روستا باقی مانده که ۲۶۰ روستا در دست اجرا و 172 روستا در مرحله انتخاب پیمانکار است.

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

بهره برداری از عملیات گازرسانی در 96 روستا طی هفته دولت

فلاح با اشاره به اینکه پروژه های خوبی در هفته دولت داریم، بهره برداری از عملیات گازرسانی در ۹۶ روستا طی هفته دولت خبر داد و بیان داشت: روستاهایی مثل قنات ملک رابر، خورند، کوهساران و شهر هجدک، بهرامجرد، خواجه عسر، چاه قلعه گلستان و مجموعه پای سیب چترود از جمله ی این روستاها هستند که تاکنون برایشان بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل گاز استان کرمان با اذعان به اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه گازرسانی در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: با تأمین نقدینگی در طول سال، طبق برنامه زمان بندی شده به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به بهره برداری از خط انتقال گاز کهنوج تا جیرفت طی شهریورماه امسال، گفت: این خط انتقال تاکنون پیشرفت خیلی خوبی داشته است و  از این طریق، به راحتی می توانیم کل شهرهای جنوبی را گازرسانی کنیم.

فلاح طول این خط انتقال را  70 کیلومتر دانست و افزود: 55 کیلومتر آن اجرا و 10 کیلومتر حفاری شده است و 5 کیلومتر باقی مانده هم انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از افتخارات این شرکت این است، تاکنون انفجار و آتش سوزی به علت نشتی گاز در معابر استان کرمان گزارش نشده است.

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

فلاح انفجار و گازگرفتگی در منازل مسکونی را به دلیل عدم دقت و رعایت نکردن موارد ایمنی به ویژه دودکش نامناسب عنوان کرد و یادآور شد: بیش از 85 درصد مرگ و میر واحدهای خانگی به خاطر دودکش نامناسب بوده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان داشت: خوشبختانه، میزان پرت گاز در این استان شرایط خوبی دارد.

فلاح با بیان اینکه ذخایر‌گاز پایدارتر از ذخایر نفتی است و ایران بیشترین گاز جهان را داراست، گفت: میدان گازی عسلویه با قطر در رقابت است و به یک میزان گاز استخراج می‌کند.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تضمین کرد، در فصل زمستان افت فشار گاز، به علت مصرف زیاد نداشته باشیم، افزود: واحدهای صنعتی ما نباید تک‌سوز باشند و فقط به گاز اکتفا کنند چرا که مصرف گاز در تابستان و زمستان فرق می‌کند و در واقع، مصرف گاز در زمستان 7 الی10 برابر افزایش پیدا می‌کند.
فلاح با بیان اینکه اگر تعادل در مصرف گاز اتفاق نیفتد، شهرها و مناطق شمالی در فصل زمستان در تأمین گاز به مشکل بر‌می‌خورند، تصریح کرد: رسالت و اولویت شرکت‌گاز، تأمین گاز واحدهای خانگی، تجاری، شهرها و اطراف آنهاست و برای قطع گاز در مرحله اول به‌سراغ واحدهای صنعتی می روند و صنایع بر اساس اولویت از مدار خارج می شوند، در این شرایط نیروگاه ها گام نخست در قطع گاز هستند، بعد صنایع مانند سیمان، بعد فولاد و ...

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

زلزله و گسل‌ مهمترین تهدید برای خطوط انتقال گاز در کرمان

وی زلزله و گسل‌ها را مهمترین تهدید برای خطوط انتقال گاز در استان کرمان مطرح کرد و یادآور شد: این موارد کار گازرسانی را بسیار سخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به بحث گازرسانی در حاشیه شهرها، بیان داشت: قانون به ما اجازه گازرسانی در مناطقی که با پدیده زمین‌خواری روبه‌رو هستیم و ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق افتاده مانند حاشیه شهرها را نمی‌دهد.
فلاح گفت: در مورد گازرسانی به روستاها نیز باید گفت، طرح هادی اجازه گازرسانی به روستاهایی را می‌دهد که بیش از 20 خانوار جمعیت داشته باشند.

وی با اعلام اینکه انشعابات گاز، توسط گروه های شرکت گاز بازرسی، کنترل، نظارت، نشت یابی و تعمیر می شوند، به انشعابات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: این تخلفات از طریق کنتورخوان ها(200 مأمور کنتور خوان در سطح استان)، واحدهای امداد و سیار و تماس مردم با سامانه 194 به شرکت گاز استان اعلام می شود.

فلاح بیشترین پرونده های شرکت گاز در مراجع قضایی را مربوط به همین تخلفات دانست و افزود: در مجموع مواد گزارش شده، در صورتی که کسی مشترک گاز نباشد، ما مورد را رسیدگی نمی کنیم و مستقیم به مراجع قضایی معرفی می کنیم، اما اگر مشترک باشد، کارش تخلف محسوب می شود و در مرحله ی اول جزو جرائم تلقی می شود و در مرحله ی دوم به مراجع قضایی معرفی می شود.

وی تصریح کرد: مردم با استفاده از سامانه 1000341194 و شماره 194 می توانند قبوض خود را پیگیری و اتفاقات گازی را گزارش کنند.

در گازرسانی از سرانه کشور عقب هستیم / دودکش نامناسب عامل بیش از 85 درصد مرگ و میر واحد های خانگی

فلاح از همه مشترکان تقاضا کرد: صورتحساب گازبهای مصرفی خود را بصورت الکترونیکی و به موقع پرداخت کنند تا این شرکت بتواند خدمات گازرسانی را به موقع ارائه کند تا خللی در روند توسعه گازرسانی به دیگر مناطق بوجود نیاید.

انتهای پیام/ب

گازرسانی در استان کرمان

خبرنگار: مریم سادات  بهادر

برچسب ها: صنعت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار