معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان +جزئیات

گردو؛ مغز خوشمزه ای است که شباهت بسیار زیادی هم به مغز انسان دارد طب گرمی دارد و در طب سنتی جایگاه خاصی را برای خود دست و پا کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گردو، یکی از تنقلات خوشمزه ای است که در بین سایر دانه های خوشمزه آجیل هر کسی به سراغش نمی رود، شاید چون از خواص با ارزش آن بی اطلاع است.

این مغز خوشمزه که شباهت بسیار زیادی هم به مغز انسان دارد طب گرمی دارد و در طب سنتی جایگاه خاصی را برای خود دست و پا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان بپردازد، پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

گردو

گردو از منابع سرشار ویتامین و فسفر است یکی از مواد غذایی که در گروه مغزها قرار می گیرد!

گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از جمله مواد مغذی است که به دلیل طبیت گرم آن از دوران کهن در تغذیه بسیار مورد توجه بوده اما تحقیقات درباره این ماده مغذی کهن همچنان ادامه دارد .

مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند.


یاد بگیرید: دسر خوشمزه و مقوی چیزکیک گردو


گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان کننده بیماری های ریوی ومسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن آن از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است .

چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

ترکیبات شیمیایی گردو

مغز گردو دارای چند اسید آلی ، مقدر کمی اسانس ، اگزالات آهک و ویتامینهای A,B,C,D,E می باشد . همچنین مغز گردو دارای مقدر کمی ( ۱۲%) ارسنیک است .برگ درخت گردو دارای ۳ درصد اینوژیت ، اسید الاژیک ، اسید گالیک و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری پارافین ، تانن ، مواد چرب و املاح معدنی مانندکلسیم ، پتاسیم ، منیزیم، باریم و همچنین کاروتن است .پوسته گوشتدار میوه سبز گردو دارای امولسیون ،قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک ، اسید مالیک ، فسفاتها و اگزالات کلسیم است .


بیشتر بدانید: با خواص اعجاب انگیز گردو آشنا شوید


عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی درد .

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

ارزش غذایی گردو

در صد گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:
آب ۳/۵ گرم
پروتئین ۱۴/۸ گرم
مواد چربی ۶۵ گرم
مواد نشاسته ای ۱۳ گرم
کلسیم ۱۰۰ میلی گرم
فسفر ۳۸۰ میلی گرم
آهن ۳ میلی گرم
سدیم ۲ میلی گرم
پتاسیم ۵۰ میلی گرم
ویتامین آ ۳۰ واحد
ویتامین ب ۱ ۰/۳۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۱۲ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۱ میلی گرم
ویتامین ث ۲ میلی گرم

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

خواص خوردن گردو در تابستان و زمستان

از حضرت امام علی(ع) در کتاب کافی نقل است که فرموده‌اند: خوردن گردو در گرمای شدید حرارت را در بدن برمیانگیزد و زخم‌های تن را تحریک میکند، اما خوردن آن در زمستان، کلیه‌ها را گرم میکند و سرما را دفع می کند.

در توضیح این حدیث تلویحا اشاره به شرایط مصرف گردو چه از نظر فصل، چه از نظر اقلیم و چه از نظر خصوصیات فردی شده است.امروزه مشخص شده است که مصرف گردو در فصول گرم یا اقلیم‌های گرمسیری توسط انسانهای گرم مزاج باید با احتیاط لازم صورت پذیرد؛ چون حرارت را بالا برده و عوارض ناشی از افزایش حرارت بدن مثل برخی انواع التهابات و زخم‌ها را زیاد میکند.


بیشتر بدانید: خواص گردو؛ از کاهش وزن تا پاکسازی کبد


در حدیث بالا نیز اشاره به زخم تن شده است که منظور آن می تواند زخم دهان، زخم داخل سیستم گوارش، اگزما یا زخم پوستی ویا حتی زخم ناحیه مقعد باشد.

اما برعکس،مصرف آن در افراد سرد مزاج در فصول سرد و در اقلیم های سردسیر میتواند بسیار مفید باشد و اثرات خوبی به همراه داشته باشد. مزاج گردو گرم و خشک است، البته دارای رطوبت خوب و ذاتی و اصطلاحا فضلیه مثل پسته می‌باشد.بدیهی است گردوهای تازه با مغز سفید و نرم، رطوبت بیشتری داشته و گرمی و خشکی کمتری دارند از این رو مزاج متعادل‌تری داشته و بنابراین توسط افراد بیشتری قابل مصرف می‌باشند و از آن جایی که عارضه آنها کم است به همین دلیل اکثر انسان‌ها آن را دوست دارند.

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

این‌نوع گردوی تازه از معده هم راحت‌تر عبور میکند و حتی در برخی منابع ذکر شده که باعث کاستن حرارت زیاد معده هم میشود. از خواص مهم گردو می‌توان به خاصیت تحلیل برندگی آن اشاره نمود به این معنی که قادر است مواد سنگین سفت شده (معمولا از جنس رطوبت و بلغم) را با حرارت خود نرم کرده، تحلیل ببرد و به دفع آنها کمک نماید. گردو تا حدودی نرم کننده و ملین شکم هم میباشد. تقویت کننده اعضا اصلی بدن همچون مغز بوده و نیروی جنسی را نیز تحریک مینماید.

همانگونه که قبلا ذکر شد گرم‌مزاجان از مصرف زیاد از حد آن مخصوصا در فصول گرم باید خودداری‌کنند چون ممکن است منجر به التهاب فضای دهان، حلق و لوزه یا بروز بثورات دهانی، زخم آفت و یا زخم در سیستم گوارش در آنها شود. همچنین گفته شده مصرف بیش از حد آن به دندانها آسیب می زند.چنانچه گردو را خیس کرده و پوست نازک روی مغز آن را جدا کنیم، بیشتر این مضرات موضعی گردو برای حلق از بین می‌رود.

از راههای دیگر جدا کردن پوست نازک روی مغز گردو، تفت دادن طولانی و ملایم مغز گردو همراه با پودر نان سفید در ماهیتابه است که باعث می‌شود پوست نازک روی گردو خشک‌تر شده حالت نیمه سوز پیداکرده و آسانترجدا شود.


بیشتر بدانید: لایه برداری پوست صورت با گردو


توصیه شده پس از خوردن گردوی تنها دهان را خوب شسته و با قدری سرکه رقیق شده یا سکنجبین ملس دهان شویه و غرغره کرد تا عوارض گفته شده اتفاق نیفتد.روغن گردو از خود گردو بهتر وسازگارتر است.اگر گردو را بخواهیم بصورت مغز گردو نگهداری کنیم از خواصش کاسته می شود. مصلح گردو، آب انار،مغز خیار و پیه های انار (بافت سفید بین دانه ها) می باشد.

مصرف گردو و پنیر به تنهایی منع شده اما به صورت توام اشکال ندارد. مزاج پنیر سرد و تر است در صورتی که مزاج گردوگرم وخشک می باشد. سردی پنیر و گرمی گردو هریک به تنهایی ممکن است در بدن ایجاد عارضه بنماید اما مصرف توام آنها تا حدودی این عوارض را کاهش می‌دهد (مصلح هم هستند).

نظیر این مورد در مصرف ماست و دوغ نیز صادق است و همیشه توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد سردی در بدن قدری پودر نعناع یا موسیر یا آویشن و سبزیهای خشک کوهی که عمدتا مزاج گرم وخشک دارند، به آنها افزوده شود. البته این مورد در افراد گرم مزاج ضروری نیست و این افراد می توانند ماست و دوغ را به تنهایی میل کنند.

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام هشتم(ع)

امام رضا(ع ) مى فرماید: «دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنیر و گوشت مانده ،اما اگر به همراه مغز گردو خورده شود نه تنها ضرری ندارد و مکروه نیست بلکه یک غذای مفید است که از آن در روایات به شفاء تعبیر شده است. »

گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد.


بیشتر بدانید: خواص شگفت‌انگیز گردو در درمان ناباروری


در روایات اسلامی از گردو به عنوان غذای مکمل یاد شده که رفع کننده زیانهای احتمالی برخی مواد غذایی است.

فواید زیادی در گردو پنهان است که ائمه معصومین (ع) در روایات می فرمایند:

در این روایات مصرف توأمان گردو با موادی مثل پنیر و نان خواه برای اثر بخشی مفید توصیه شده است در بعضی از روایات آمده است هریک از گردو (مغز گردو) و پنیر اگر به تنهایی خورده شود موجب درد و بیماری و ضرر می شود. عن الرضا عن آبائه عن على بن الحسین ع قال :شیئان ما دخلا جوفا قط الا افسداه الجبن و القدید. امام رضا (علیه‌‌ السلام)مى فرماید: دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنیر و گوشت مانده .

اما اگر به همراه مغز گردو خورده شود نه تنها ضرری ندارد و مکروه نیست بلکه یک غذای مفید است که از آن در روایات به شفاء تعبیر شده است.

معرفی خواص مختلف گردو در تابستان و زمستان/ اسرارآمیزترین خواص گردو در کلام امام رضا (ع)

خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند و چربی‌های مفید موجود در گردو، کلسترول بد خون را کاهش داده و از تصلب شرایین پیشگیری می کنند. مطالعات انجام شده بیانگر این مطلب است که مصرف گردو خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلالات قلبی و گرفتگی عروق را کاهش می‌دهد.

محمد بن ابراهیم جعفی گوید: مردی به امام رضا (علیه‌‌ السلام)از دل پیچه شکایت کرد که نزدیک است او را بکشد. از آن حضرت خواست برای او دعا کند، زیرا داروهای زیادی را به کار برده و نفعی نداشت بلکه بر درد آن هم افزوده است.


بیشتر بدانید: چرا باید آقایان جوان هر روز یک مشت گردو بخورند؟


محمد گوید: امام رضا (علیه‌‌ السلام)تبسمی کرده و فرمودند: وای بر تو! اگر من از خداوند بخواهم که آن برطرف شود همانا از خداوند می‌خواهم به حول قدرت خود آن را از تو برطرف گرداند.. سپس زمانی‌که دل‌پیچه تو شدید شد، گردویی را داخل آتش کن تا حرارت به داخل آن برسد و همه پوستش را تغییر دهد و بعد آن را بخور که در همان ساعت دل‌پیچه ات آرام گیرد.

امیر المومنین (ع) فرمودند: خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن می گردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می کند.

محمد گوید: به خدا سوگند یک بار آن را انجام دادم، دل‌پیچه از من برطرف شد به اذن عزوجل.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.