هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص می‌دهد

دانشمندان موفق شدند هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه دهند که اخبار جعلی را از اخبار صحیح تشخیص دهد.

هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص می‌دهدبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوش مصنوعی از این پس قادر خواهد بود تفاوت بین خبرهای جعلی و واقعی را تشخیص دهد. پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق شدند هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه دهند که با فلیترهایی خاص اخبار جعلی را از اخبار واقعی متمایز کند.

استاد Rada Mihalcea سرپرست گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی در دانشگاه میشیگان گفت: افرادی زیادی تاکنون تحت اثر منفی اخبار جعلی رویدادهای سیاسی قرار گرفته‌اند به همین جهت گروه من نزدیک به 10 سال کار قابل توجه در تشخیص فریب و اخبار دروغ انجام داده است. حال ما این فرصت بزرگ را در اختیار داریم تا با تکنولوژی برتر تجربیات خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

تیم محققان دانشگاه میشیگان الگوریتم زبانی را برای تجزیه و تحلیل اخبار و سخنرانی‌ها نوشته‌اند. این الگوریتم به دنبال نشانه‌هایی مانند ساختار دستوری، نشانه‌گذاری و پیچیده‌گویی است که ممکن نشانه‌هایی از اخبار جعلی را نشان دهد. باتوجه به این مسئله که تقریبا تمام ویراستاری‌ها در خبرگزاری‌های جهان بر عهده انسان است کمک گرفتن از یک سیستم خودکار می‌تواند به شفاف‌سازی اخبار کمک کند.

محققان برای آموزش سیستم ابتدا ویژگی‌های زبان‌شناختی مانند نشانه‌گذاری و انتخاب کلمه را به هوش مصنوعی یاد می‌دهند و پس از آن با ترکیب داده‌ها باهم عملکرد سیستم در مقابل خبرهای واقعی و جعلی را باهم مقایسه می‌کنند. جالب است بدانید خروجی‌هایی که از الگوریتم به دست می‌آید همیشه نیز برای انسان‌ها مفید نیست. برای مثال کلمه ((من)) طبق تجربیات در بیشتر موارد به حقیقت مرتبط است. هوش مصنوعی قادر است به سادگی تعداد دفعاتی که از ((من)) در جمله استفاده می‌شود را شمارش کند و تفاوت‌های بین آن‌ها را تشخیص دهد.

آزمایش‌های انجام شده نشان داده است سیستم هوش مصنوعی 76 درصد موفقیت در تشخیص اخبار جعلی داشته است و این در حالی است که آخرین آزمایش‌ها نشانگر موفقیت 70 درصدی انسان‌ها در تشخیص خبرهای غیرواقعی است. با این حال نباید فراموش کنیم با وجود پیشرفت‌های شگرف این سیستم هنوز تنها می‌تواند به عنوان کمک کننده در کنار انسان باشد و به تنهایی منبعی قابل استناد برای تشخیص صحت خبرها نیست.

هوش مصنوعی اخبار جعلی را تشخیص می‌دهد


بیشتر بخوانید: چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟


انتهای پیام/

چگونه هوش مصنوعی اخبار واقعی را از اخبار دروغ تشخیص می‌دهد

برچسب ها: خواندنی ، بهترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار