ستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تدریس ۳۰۰ نخبه ایرانی دانشگاه های برتر دنیا در کشور/ نخبگان کدام رشته‌های دانشگاهی بیشتر به ایران بازگشتند؟

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره رشته هایی که بیشترین بازگشت نخبه به کشور را دارند، توضیح داد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بازگشت شماری از نخبگان ایرانی خارج از کشور به ایران در طی سال های اخیر گفت:  معاونت علمی و فناوری از سه سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور داشته و خوشبختانه نتایج خوبی در پیشرفت خوبی در زمینه‌های مختلف حاصل شده است.

بازگشت بیش از هزار نخبه ایرانی به کشور

وی ادامه داد: از سه سال گذشته در حدود 1020 نفر از متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند به کشور بازگشته و در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

ستاری عنوان کرد: بیش از 300 نفر از نخبگان بازگشته به کشور به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور مشغول به تحقیق و پژوهش شده‌اند.

سه کشوری که بیشتر نخبه ها از آنها به ایران بازگشته اند

وی در ادامه به کشورهایی که بیشتر تعداد بازگشت نخبه ایرانی به کشور داشته اند، اشاره کرد و گفت:  فارغ ‌التحصیلان برجسته ایرانی خارج از کشور عمدتا از کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا به ایران برگشته‌اند .

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: معاونت علمی برنامه‌های مختلفی را برای نخبگان بازگشته خارج از کشور طراحی کرده است و معاونت هیچ اصراری بر بازگشت نخبگان به کشور ندارد و نخبگان بازگشته با علاقه و اختیار خود به ایران بازگشته اند.

رشته هایی که بیشترین نخبه ایرانی بازگشته به کشور را دارند

ستاری با اشاره به رشته هایی که بیشترین نخبه ایرانی بازگشته به کشور را دارند، تصریح کرد: بیشتر نخبگان ایرانی بازگشته از کشورهای خارجی در رشته‌های مهندسی،‌ علوم پایه، علوم انسانی تحصیل کرده‌اند که فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی کمترین بازگشت را طی چند سال گذشته داشته‌اند.

ستاری ادامه داد: نخبگان می‌توانند شرکتی را برای خود راه‌اندازی یا در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس شوند و مسیر آکادمیک را انتخاب کنند و معاونت علمی برای هر یک از نخبگان مسیرهای جداگانه‌ای را پیش‌بینی کرده است.

تاسیس 70 شرکت دانش بنیان به همت نخبگان بازگشته به کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نخبگان بازگشته از خارج از کشور 70 شرکت در رشته‌های مختلف راه‌اندازی کرده‌اند،‌ افزود: در حدود 1500 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی کشور در شرکت‌هایی که به وسیله نخبگان ایرانی تاسیس شده مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: برخی از نخبگان ایرانی مقیم خارج کشور همکاریشان با ایران به صورت سخنرانی و ورک شاپ است و در این زمینه چند مسیر جلوی پایشان گذاشته می‌شود.

شرایط سخت‌گیرانه‌ برای بازگشت نخبگان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نخبگانی در آکادمی خواستار فعالیت هستند، افزود: این نخبگان یک دوره یکساله پسادکترا می‌گذرانند و در یکی از پژوهشگاه‌ها یا دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

وی تصریح کرد: طی گذراندن دوره پسا دکترا نخبگان می‌توانند در زمینه تحصیلی خود شبکه‌های لازم را ایجاد و بروکراسی های اداری مانند تایید مدرک را انجام دهند.

ستاری بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه بازگشت نخبگان ایرانی را از سال 94 آغاز و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی کرده  بود که سالی 100 نفر جذب کشور شوند و خوشبختانه در سال اول 126 نفر و در سال 95،‌ 495 نفر به کشور برگشته‌اند.

بازگشت نخبگان از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی شرایط سخت‌گیرانه‌ای را برای بازگشت نخبگان در نظر گرفته ایم به طوری که بازگشت نخبگان فارغ‌التحصیل در 100 دانشگاه برتر در فاز اول مد نظر معاونت علمی و فناوری است.

وی تاکید کرد: با وجود سخت‌گیری در بازگشت نخبگان بیش از 370 نفر سال گذشته به کشور بازگشتند و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف نیازهای خود را در رشته‌های مختلف مشخص کرده‌اند.

ستاری یادآوری کرد: رشته‌های مهندسی و علوم پایه بیشترین دانشجویان ایرانی خارج از کشور را تشکیل می‌دهند به همین دلیل تعداد نخبگان بازگشته در این رشته‌ها بیشتر است و رشته های پزشکی کمترین بازگشت نخبه به کشور را دارند.

انتهای پیام/

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عشاق وطن
۲۰:۰۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
واقعا اگر نخبه باشند جای تحسین هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حالا اگر واقعآ نخبه باشند . باید تشکر کرد .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۶:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
لطفا سربازی آقایان را اختیاری کنید.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
با این وضع ارز کسی دیگه نمیتونه خارج شه کلا دیگه با این قطع ارز دانشجویی دیگه کلا کسی نمی تونه خارج بشه تو همه کشورا ارتباطات دانشگاهی باعث رشد میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۴:۳۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
رتبه های برتر معاف می شن یا نه
ولی اینو می دونم که فوتبالیست ها معاف می شن......
یا یک ورزشکار عزیز مقام اول میشه حمایتش میکنن . اما کنکور رتبه یک بشی که همه میدونن رتبه شدن یعنی چی . حمایت نمیشه .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محسنی
۱۴:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
با سلام
احتراماً
- قبلا نیروهای مسلح ۱۰۰ نفر برتر کنکور در رشته ریاضی فیزیک، ۵۰ نفر اول رشته تجربی، ۵۰ نفر رشته انسانی و ۲۰ نفر اول رشته هنربه عنوان استعداد برتر شناخته می‌شوند.
را اجرایی می کرد الان همه می دانند شرکت کننده های تجربی 3 برابر رشته ریاضی فیزیک هست از طرفی سوالاتی که طراحی می شود به مراتب سخت تر و مفهومی تر .

شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد نخبگان پیگیری کنید.

لطفا رتبه های برتر کنید را حمایت کنید تا معافیت سربازی بگیرند .


با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حالا ما که آمدیم هیات علمی دانشگاه بشیم این دوستان که به قصد ترک کشور و مملکت رفته بودند برگشته اند و رقیب شده اند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
غصه نخور تعدادشون زیاد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۱۲:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
سلام و درود بر شما جناب ستاری. یک دست صدا ندارد بایستی با سایر سازمانها تشریک بعمل آید.
Germany
مهدی
۱۱:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
این هم کار مفیدی است ولی چشم انداز ما باید این باشد که دیگر نخبگان از کشور خارج نشوند و اصلا ایران نخبگان را از سراسر دنیا جذب کند
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
با قطع ارز دانشجویی عملا همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اکثر افراد برتر دانشگاه امیر کبیر دارن کشور را ترک می کنن
آخرین اخبار