اطلاعاتی پیرامون اکسیر طول عمر و نحوه مصرف آن/ از هلیله سیاه چه می‌دانید؟

هلیله سیاه (Myrobalan)، یکی از این گیاهان دارویی معروف است که خواص بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گیاهان و دانه‌های فراوانی در این دنیا وجود دارند که جایگاه خودشان را در طب‌های سنتی و باستانی پیدا کرده و هر کدام برای درمان بیماری‌ خاص، توصیه می‌شوند.

هلیله سیاه یکی از این گیاهان معروف دارویی است که در کشور ما نیز طرفداران خاص خود را داشته و برای درمان انواع و اقسام بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی هلیله سیاه معروف به اکسیر طول عمر و خواص و نحوه مصرف آن بپردازد، پس با ما همراه باشید.

اطلاعاتی پیرامون اکسیر طول عمر و نحوه مصرف آن/ از هلیله سیاه چه می‌دانید؟

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه (Myrobalan)، گیاهی معروف به اکسیر طول عمر و بومی کشور هند است که برای درمان بیماری‌های متعدد از آن استفاده می‌شود.

طول درخت آن تقریبا سه الی چهار متر است، با آغاز فصل بهار برگ می‌دهد و برگ‌های آن بیضی شکل، کشیده و نوک‌تیز است. گل های درخت اوایل اردیبهشت به چشم میخورند،گل‌هایی کوچک به رنگ صورتی مایل به سفید که تا اوایل خرداد بر شاخه‌ها مانده و سپس تبدیل به میوه می‌شوند.


بیشتر بدانید: خواص بی نظیر عناب که شاید ندانید


میوه درخت اندکی دراز، نوک‌تیز و سبز رنگ است که به مرور زمان قرمز رنگ می شود. میوه ها آخر مرداد  تغییر رنگ داده و به طور کامل می رسند. اوایل شهریور میوه قهوه‌ای سیر مایل به سیاه از درخت چیده شده و برای خشک شدن در آفتاب پهن می‌شود. میوه پس از خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ داده و با رنگ سیاه آماده بازار صادرات می‌شود. بهترین نوع آن بی‌دانه، سفت، بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می‌باشد. درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان نیز دیده می شود.

طبع هلیله سیاه سرد و خشک است.

اطلاعاتی پیرامون اکسیر طول عمر و نحوه مصرف آن/ از هلیله سیاه چه می‌دانید؟

طریقه مصرف هلیله سیاه

• مصرف پوست و گوشت دانه

• بهترین حالت مصرف هلیله سیاه: یک قاشق چای خوری را در یک لیوان ماست مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین را به آن اضافه کنید.

خواص درمانی هلیله سیاه در یک نگاه

تقویت معده

تقویت نور چشم و بینایی

درمان یبوست و اسهال

تقویت کبد و تصفیه خون

رفع سفیدی مو


این مطلب را از دست ندهید: ریزش مو دارید؟ طب سنتی را دریابید


تقویت حافظه

مضرات هلیله سیاه در یک نگاه

زردی چهره

تورم غدد لنفاوی

اطلاعاتی پیرامون اکسیر طول عمر و نحوه مصرف آن/ از هلیله سیاه چه می‌دانید؟

خواص درمانی و روش مصرف

تقویت معده

کوبیده سه گرم آن که خوب نرم شده باشد بلکه باید آن را مانند دانه گندم بلغور شود برای هرگونه ناراحتی معده به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل گردد. هلیله سیاه سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می‌کند. مصرف هلیله سیاه موثر در کاهش اسیدیته و سوزش سر دل بوده و آن را درمان می‌کند. مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می‌کند.

سلامت پوست

هلیله سیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده که در درمان آکنه و جوش صورت موثر است. بدین منظور مقداری پودر آن را در آب جوش بریزید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید. هلیله سیاه همچنین یک ضد آفتاب طبیعی است. می‌توانید مقداری پودر این گیاه را با آب یا شیر ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس با یک دستمال تمیز پاک کنید.

درمان شپش سر

به منظور استفاده از هلیله سیاه برای درمان شپش سر، میوه‌ی تازه آن را در مقداری روغن نارگیل جوشانده و عصاره به دست آمده را برای پیشگیری و درمان شپش بر روی مو‌های سر بمالید.

درمان شوره سر

یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان شوره سر نیز استفاده از هلیله سیاه است. بدین منظور می‌توانید ۴ عدد از میوه تازه آن را خرد کرده و در ۱۰۰ گرم روغن نارگیل بجوشانید تا عصاره آن در بیاید.


این مطلب را از دست ندهید: برای درمان غلظت خون چکار باید کرد؟


این روغن را ۵ دقیقه بر روی مو‌ها و پوست سر ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

کاهش ریزش و افزایش رشد مو

هلیله سیاه باعث بهبود جریان خون در پوست سر شده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. مصرف روزانه آن نیز به صورت خوراکی خون را پاک کرده و موجب سم زدایی می‌شود و در نتیجه به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

سردرد و میگرن

گفته می‌شود که اگر دانه‌های هلیله سیاه را با آب گرم شسته و روی پیشانی بگذارید، به درمان سردرد و میگرن کمک می‌کند.

تقویت چشم

برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا یک قاشق مرباخوری سر پر آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب میل کنید. برای درمان ناراحتی‌های چشمی، با دم کرده آن بهتر است چشم شست و شو داده شود.

تقویت کبد

برای تقویت کبد یک قاشق سوپ خوری نرم شده آن را در یک پیاله کوچک ماست خوری حل کرده بعد از هر غذای ظهر و شب میل کنید مدت مصرف ده روز در صورت تمایل انجام پذیرد.

جلوگیری از سفیدی مو

چنانچه دچار سفیدی موی سر هستید، می‌بایست به مدت یک سال الی یک و نیم سال هر شب نیم ساعت بعد از هر غذا یک قاشق کوبیده آن را در دهان بریزید بعد آب میل کنید به طور حتم جواب قطعی می‌باشد.

یبوست

یبوست‌های مزمن دائم را می‌توانید با مصرف چهل شب بدون وقفه بر طرف کنید برای این منظور باید هلیله سیاه ریز و سفت را تمیز کرده دویست گرم آن را کوبیده بعد هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید بالای آن آب میل کنید اگر درست و بدون وقفه اجرا شود نتیجه حتمی خواهد بود.

اطلاعاتی پیرامون اکسیر طول عمر و نحوه مصرف آن/ از هلیله سیاه چه می‌دانید؟

اسهال

برای بند آوردن اسهال آن را کمی برشته کنید آن طور که سوخته شود، سپس کوبیده یک قاشق سوپ خوری روی زبان ریخته روی آن آب گرم میل کنید.

دهان و دندان

از آنجا که این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده قوی دارد، می‌توان از آن برای کمک به درمان پوسیدگی دندان‌ها، زخم دهان و بیماری‌های لثه بهره برد.


بیشتر بدانید: مؤثرترین نسخه‌های گیاهی برای تقویت ریشه مو


در هند از جوشانده هلیله سیاه به عنوان دهان شویه استفاده می‌شود. مسواک کردن دندان‌ها با پودر هلیله سیاه و آرد عدس موجب سفیدی دندان می‌شود.

از بین بردن بوی بد دهان

اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید حتما این گیاه را امتحان کنید. به این منظور می‌توانید به مدت یک هفته یک دانه کوچک هلیله را در دهان بمکید. به مرور بوی بد دهان را از بین می‌برد.

کوچک کردن شکم

برای کوچک کردن شکم باید به مدت چهل شب، هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب‌های بعد یک عدد اضافه شود تا روز چهلم می‌شود چهل عدد بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد. شفا از آن شماست.

لاغری و کاهش وزن

مصرف این گیاه باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. می‌توانید هر روز یک تا نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را در یک لیوان بزرگ آب گرم ریخته و سپس میل کنید.

تقویت حافظه

هلیله سیاه، که در هند به اکسیر طول عمر معروف است، تقویت کننده حافظه است.

کمک به درمان آسم

جویدن هر شب هلیله سیاه بیماری آسم را تا حدودی کاهش می‌دهد.

تصفیه خون

مصرف پودر شده هلیله سیاه خون را تصفیه می‌کند و همچنین برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.

هشدار‌هایی درباره مصرف هلیله سیاه

از مصرف زیاد و خودسرانه با دارو‌های شیمیایی پرهیز شود.

استفاده از این گیاه برای زنان باردار و شیرده منع شده است.


یاد بگیرید: طریقه استفاده کردن از جوانه گندم


مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی مثل نفخ و افزایش گاز معده شود.

مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی و برای افراد بسیار لاغر یا کسانی که مدام احساس خستگی می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسیحا
۱۲:۴۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۲
سلام بنده قبل کرونا استفاده میکردم ۳۷ ساله بودم. ۹ ماه مصرف کردم.شبها نیم ساعت بعد از غذا.۳تا کپسول. 1.ریزش و خارش موهام ازبین رفت ،حجم و‌ رشد موهام ۳برابر شد،??مژه وابروهام مشکی شده بود.سفیدی موهام متوقف شد. پوست صورتم سفید وصال شفاف شده بود وحتی لکهای پوستی پهن هم از صورتم رفت. کرونا هم خفیف گرفتم. البته طبع بدنم گرم. برای بدن گرم باید وکمی پودر هلیله را تفت داد که قهوه‌ای شود .تا مسهل نشید.پودرخامش برطرف‌کننده یبوسته.
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۰:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سلام شما هلیله سیاه رو از کجا گرفتید چه مارکی بود ؟ ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۶:۲۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام من ۴ ماهه که دارم استفاده میکنم البته با مصلحش یعنی روغن بادام شیرین و عسل طبیعی و چند تارم سیاه شده پیشنهاد میکنم اونهایی که میخوان رنگ نوشتن برگرده استفاده کنن و اینکه در روز یک تا دو عدد مجاز هستید بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام من ۴ ماهه که دارم استفاده میکنم البته با مصلحش یعنی روغن بادام شیرین و عسل طبیعی و چند تارم سیاه شده پیشنهاد میکنم اونهایی که میخوان رنگ نوشتن برگرده استفاده کنن و اینکه در روز یک تا دو عدد مجاز هستید بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام برای اینکه تلخی پودر هلیله سیاه حس نشه.پودر هلیله را با قاشق چایخوری داخل دهن و روی نوک زبونتون بریزید بلافاصله لیوان آب را سر بکشید. و میتونید یک قاشق چایخوری را نصف نصف مصرف کنید.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۲:۳۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
طبع هلیله سیاه، معلوم نیست سرد و خشک، یا گرم و خشک، هر کس یک نظری دا ه
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۱۶:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
من‌‌‌‌9‌ماه‌است‌دارم‌استفاده‌میکنم‌ولی‌اسری‌ازش‌ندیدم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سعید
۱۹:۲۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
سلام میخواستم بدونم که آیا هایله سیاه فاصد یا خراب یا تاریخ انقضا دارد یا خیر اگر مدت طولانی داخل کابینت مونده باشه میتونم استفاده کنم یا خیر ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اردشیر
۱۰:۳۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
اگر بیش از سه ماه مصرف سود بر قلب اثر میگذارد.بعلت سردی زیادش برای سردمزاجان مضر است
البته با مصلح ،عسل و گلاب یا روغن بادام میل شود آثار منفیش ممکن است کم شود.در نسخه های ایرانی قدیمی مصرف آن برای دیوانگی و ماخولیا تجویز میشده البته نه قاشقی،ترکیبی از چندین دارو در مدت معین و دز مشخص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
طبعش گرم و خشکه.به شدت!
Iran (Islamic Republic of)
مری
۰۱:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
باید صبح ناشتا مصرف بشه یا شبا قبل از خواب هم میشه استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام من مدت ۲ ماه است مدام استفاده میکنم جدیدا ریشه موهام که سفید بوده داره مشگی میشه البته نه همشون چند تا دونه موی سفیدم داره مشگی در میاد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۵۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
ببخشین دستور مصرفشو میگین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
درود
مدت 4 ساله ک شوهرم داره دائم استفاده می‌کنه موهاش دیگه سفید نشده فقط همونایی که قبلاً سفید بوده هست که یکم بور شدن.
ولی موهاش بقدری مشکی شدن که هر کی ببینتش میگه رنگ کرده موهای صورتشم اصلا سفید نشده حتی باورتون نمیشه این دارو ضد پیریه پیشنهاد میدم همه استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۰:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سلام ایشون چطوری از ش استفاده می کنه منظورم پودر می کنه یا...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام من متوجه نشدم بالاخره هلیله سیاه برای درمان چشم میده یا هلیله زرد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۴۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام میخواستم بدونم درطب سنتی برای درمان آسم وسلفه های خشک هم میشه استفاده کرد یا نه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مامبا
۱۰:۵۱ ۰۴ تير ۱۴۰۱
از بخار آویشن استفاده کن البته روزی یبار ، اگه فشار خون نداری
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۳:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید، لطفا پاسخ دهید هلیله سیاه برای درمان سرطان کیسه سفرا که غدد لنفاوی و کبد را فرا گرفته مفید است، اگر مفید است لطفا دستور مصرف آنرا هم بدهید، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رسولی
۲۱:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید باید عرض کنم که طبع هلیله گرم و خشک است نه سرد و خشک
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۶:۴۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
بابت مطالب مفیدتون ممنون و سپاسگذاریم
فقط من شنیدم اگه کسی هلیله سیاه بخوره پوستش تیره میشه!واقعیت داره آیا؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد گرگیان محمدی
۲۱:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت دوستان بر خی از عوارضی که براش نوشتن کاملا قابل پیشگیری اگر شما با طب سنتی ایرانی اسلامی آشنا باشید....
مثلا نوشتن زردی پوست و خستگی آور اینها ویژگی افرادی است که صفرا در آنها غلبه کرده و حتی در مواردی ترکیب صفرا و دم در آنها غالب است لذا اگر هلیله سیاه رو با مسهل اون مصرف کنید عوارض از بین خواهد رفت...
در فرهنگ ما ایرانی ها همیشه این بود که هر غذایی با مسهل اون مصرف میشد و بدین گونه خیلی بیماری ها از جمله پیسی و ام اس از ما دور میشد،اما امروزه این طب غنی در فراموشی فرو رفته و نیاز به غبار روبی دارد...
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۰۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
سلام
بسیار عالیه
یبوست و بوی بد دهان من از بین رفت
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای معده واقعا خوبه
Iran (Islamic Republic of)
سلام رضاخداداد بابل
۲۲:۲۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
سلام مدت سه ما هست روز دو با ر دارم استفاده میکنم خیلی خوب هستش
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
طبع هلیله سیاه گرم وخشک است نه سرد خشک
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۱ ۲۰ دی ۱۳۹۷
عجیبه واقعا! از کی تا حالا واحد مصرف داروهای طب سنتی قاشق هست؟ طب سنتی هم اصول خودش را دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
من که نفهمیدم اخرش این هلیله چکاره است وچه میکند
آخرین اخبار