تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

آیا‌ می‌دانید تخت سلیمان این اثر معماری پر رمز و راز ۵ دوره تاریخ تمدن بشری و ایرانی را به معرض دید عموم درآورده است؟

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویربه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تخت سلیمان (شهر گنجک) زادگاه سحر آمیز زرتشت به عنوان یک مجموعه تاریخی بسیار منحصر به فرد و خارق العاده است. این بنای باستانی در شهر تکاب آذربایجان غربی قرار دارد و دارای آب وهوایی بسیار عالی است. بقایای این مجموعه باستانی در روی جبهه ای از سنگ در 48 کیلومتری شمال شرقی تکاب و در بین انبوهی از آثار طبیعت مانند دریاچه ها، آب گرم ها و آثار مصنوعی مانند قبرهای کهن سال و بناهای تاریخی محصور شده است.

از علل معروفیت این مجموعه تاریخی می توان به وجود یکی از آتشکده های مشهور ساسانی اشاره داشت که محل تاجگذاری پادشاهان این سلسله نیز بوده است. البته با توجه به کاوش های انجام یافته بر روی این محوطه، آثاری از دوره های هخامنشی و مادی نیز به چشم می خورد.

 تخت سلیمان در برگیرنده بناهای بی نظیر تاریخی آتشکده آذر گشسب، موزه هدایا، کوه زندان و دژ بلقیس است که هر کدام هزاران راز در دل خود جای داده اند. علاوه بر این ها آثار باقی مانده کاخ دوره ایلخانی نیز امتیاز مهمی برای تخت سلیمان به شمار می رود. قدمت مجموعه تخت سلیمان به عنوان زادگاه زرتشت به سه هزار سال می رسد. ما در این مقاله به دو مورد از شگفتی های تخت سلیمان یعنی کوه زندان و دریاچه سحرآمیز پرداخته ایم.

از کوه زندان سلیمان چه می دانید؟

کوه زندان به عنوان یک جاذبه سحر آمیز به شکلی مخروطی و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد.  علت جذاب بودن این کوه به دلیل وجود بقایای معبد مقدسی مربوط به هزاره اول ق. م در طوقه آن است.

در زمان رونق آتشکده آذر گشسب ساسانیان از کوه زندان سلیمان و برخی از واحدهای آن مانند قلعه نگهبانی  استفاده می کردند. تعدادی از باستان شناسان بر این باور هستند که کوه زندان در ابتدا مانند دریاچه تخت سلیمان بوده و سپس آبش خشک شده و به وضع کنونی در آمده است.  علاوه بر این در فاصله 65 متری از این کوه، دیواری همانند کمربند وجود دارد که اندازه طول آن تقریبا 800 متر است.  از شگفتی های کوه زندان سلیمان می توان به وجود چشمه های گاز دار و گاز در داخل گودال اشاره کرد. جالب است بدانید که در حال حاضر نیز دیواره های فرونشسته یک چشمه گازدار در کف حفره کوه زندان فعال است.


حتما بخوانید: معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران در شهرستان کنگاور


تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر


حتما بخوانید: زرتشت دینی آسمانی یا آئینی دروغین؟


از دریاچه سحر آمیز تخت سلیمان بیشتر بدانید!

دریاچه شگفت انگیز با جزیره شناور و همیشه سرسبز از جاذبه های توریستی مجموعه تخت سلیمان به شمار می رود که بسیار دیدنی است. این دریاچه منحصر به فرد در حدود 20 کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد. اندازه قطر دریاچه در حدود 80 متر و قطر جزیره شناور بر روی آن 60 متر است . از منحصر به فرد ترین صحنه هایی که در این محوطه می توان مشاهده کرد این است که هر بار وزش باد جزیره را از آن سو به این سو می کشاند.

چمن گول یا چمن متحرک از بی نظیرترین پدیده ها

اگر بخواهیم یکی دیگر از منحصر به فردترین پدیده های اطراف تخت سلیمان را نام ببریم بی شک چمن متحرک یا چمن گول خواهد بود. این پدیده شگفت انگیز هنوز مانند یک رازی سر به مهر در کنار تخت سلیمان جا  خوش کرده است و افراد زیادی را به سوی خود می کشاند. در زبان محلی خود منطقه تکاب به این پدیده  چملی گول یعنی جزیره ای از چمن بر روی برکه گفته می شود.


حتما بخوانید: آبشار یخی زیبا و دیدنی تکاب + تصاویر


تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر


حتما بخوانید: جاده زیبا  و توریستی روستای سوکهریز+ فیلم


چمن در حالتی معلق و شناور قرار دارد و دارای پوشش گیاهی مناسب و مطلوبی است. از خصوصیات جالب این چمن به همیشه سرسبز بودن آن در تمامی فصول سال می توان اشاره کرد. دلیل حرکت چمن را برخی حرکت وضعی زمین و برخی دیگر عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.  بر اساس باور اهالی خود منطقه تخت سلیمان در کف دریاچه، شهری پر از طلا وجود  دارد و حضرت سلیمان گنج هایش را در آن جا پنهان کرده است. طبق این  باور افراد زیادی در تلاش برای رسیدن به کف دریاچه بودند ولی هرگز بازنگشتند. دریاچه تخت سلیمان دارای دمای ثابت هم در زمستان و هم تابستان 21 درجه سانتی گراد است.

جالب است بدانید که از این دریاچه چندین نهر آب سرازیر می شوند که به صورت میانگین در هر ثانیه 90 لیتر آب می شود . آب موردنیاز این دریاچه از سفره های آب زیر زمینی موجود در کف دریاچه تهیه و تامین می شود.

امیدواریم با سفر به منطقه خوش آب و هوای تکاب آذربایجان غربی از این محوطه تاریخی سحر آمیز ( تخت سلیمان) دیدن کنید.

تصاویری از مجموعه سحرآمیز تخت سلیمان در تکاب

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

تخت سلیمان؛ زادگاه سحرآمیز زرتشت+ تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار