باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

علت کیفیت پایین خودرو‌های داخلی چیست؟

پایین بودن کیفیت خودرو‌های داخلی، از معضلاتی است که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق مشتریان و متقاضیان خودرو بر روی آن اتفاق نظر دارند.

علت کیفیت پایین خودرو‌های داخلی چیست؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سالیان و دهه‌های اخیر، خودرو برای خانوار‌های ایرانی به یک کالا و محصول اساسی تبدیل شده و دیگر به مانند گذشته، عدم برخورداری از آن، مساله‌ای ساده به شمار نمی‌رود.

بنابر همین ضرورت، بسیاری از خانوار‌های ایرانی، خرید خودرو را از اولویت‌های جدی و اساسی خود قلمداد می‌کنند، به واقع آنچنان که خریداری خودرو از سوی اقشار مرفه و ثروتمند جامعه امری بدیهی به شمار می‌رود، در میان اقشار متوسط و حتی ضعیف جامعه این امر به عنوان یک اولویت جدی مد نظر قرار می‌گیرد و چه بسیار افراد و گروه‌هایی که برخورداری از خودرو را مهم‌تر از خرید منزل می‌پندارند و گواه صدق این ادعا را می‌توان در خانوار‌هایی جستجو کرد که علی‌رغم سکونت در منازل و املاک استجیاری، اما به هر شیوه ممکن تلاش می‌کنند به خرید اتومبیل مبادرت ورزند که البته بالاتر بودن قیمت مسکن در مقایسه با خودرو، از دیگر دلایل این رویکرد و ذهنیت است، زیرا برای اقشار ضعیف جامعه، خرید خودرو به نسبت منزل مسکونی با سهولت هر چه بیشتری امکان‌پذیر است و البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که حقیقتا عدم برخورداری از خودرو، در شرایط فعلی کشور از حیث اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره با سختی‌ها، مشقت و دشواری‌های بسیاری همراه خواهد بود و مجموعه این عوامل باعث می‌شود حساسیت خانوار‌ها نسبت به خرید خودرو به مراتب افزون‌تر و فزاینده‌تر از دهه‌های نه چندان دور گذشته، ظهور و بروز پیدا کند.

به و اقع همین الزامات و اقتضائات باعث می‌شود کوچک‌ترین تغییرات قیمتی در بازار خودرو به تیتر نخست روزنامه‌ها، جراید و خبرگزاری‌ها تبدیل شود و جامعه همواره با دقت و حساسیت بسیاری اُفت و خیز‌های قیمتی خودرو را رصد می‌کند.

در چنین شرایطی به تبع، کیفیت اتومبیل‌های تولیدِ داخل از سوی مالکان و متقاضیانِ خرید اتومبیل، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و متأسفانه پایین بودن ضریب کِیفیِ خودرو‌های تولید داخل، همواره به عنوان یک دغدغه و انتقاد جدی از سوی مردم مطرح می‌شود.

اگرچه، بر حسب قدرت خریداران و جامعه هدف تولیدات، شاهد تنوع گوناگونی از خودرو‌ها هستیم که به هر ترتیب هر فرد و گروهی بنابر توان خرید و میزان نقدینگی که می‌تواند برای خرید خودرو پرداخت کند، به انتخاب اتومبیل مورد نظر خویش مبادرت می‌ورزد، اما تقریبا در اکثریت قریب به اتفاق خودرو‌های تولید داخلی، کیفیت پایین، وجه اشتراکی است که مالکان خودرو بر آن اتفاق نظر دارند.


بیشتر بخوانید: واردات قطعات خودرو با برند ایرانی!


خرید خودرو‌های داخلی، انتخابی است میان بد و بدتر

صنعت خودروسازی یکی از حوزه‌ها و فعالیت‌های تولیدی و اقتصادیِ اشتغالزا محسوب می‌شود که در سایه آن، بسیاری از افراد مشغول به فعالیت‌های تولیدی خدماتی و توزیعیِ مرتبط با آن هستند و به واسطه این زنجیره، بخش قابل توجهی از جامعه معیشت خود را تأمین می‌کند.

از دیگر سو، صنعت خودروسازی، یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های تعیین کننده در میزان توسعه و پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود و امروزه شاهد هستیم ضریب پیشرفت بسیاری از کشور‌ها را برحسب میزان توفیقات آنها در تولید خودروی باکیفیت می‌سنجند.

اگرچه در این میان برخی کشورها، بر روی تولید انبوه خودرو سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما به انحای گوناگون، توانمندی خود را در تولید خودرو به رخ می‌کِشَند، اما برخی کشور‌ها همچون ژاپن، آلمان و کره جنوبی اساسا با تولید انبوه خودرو در صدد پیشبرد هر چه مطلوب‌تر اهداف تعیین و ترسیم شده اقتصادی خویش هستند.

با این اوصاف و با وجود چنین اهمیتی و در شرایطی که صنعت خودروسازی در ایران چندان نوظهور نیست و نسبتا از قدمت قابل توجهی برخوردار است به گونه‌ای که در قیاس میزان پیشرفت خودروسازی در ایران، عموما بر این موضوع تاکید می‌شود که ایران و کره جنوبی همزمان با یکدیگر در حوزه تولید خودرو فعالیت‌های خود را آغاز کردند، اما باید به این واقعیت اذعان کرد که مقایسه کیفیت صنعت خودروسازی کشوری همچون کره جنوبی با ایران، امکان‌پذیر نیست و می‌باید این قیاس را تنها با یک جمله ما کجا و آنها کجا خاتمه داد.

متأسفانه کیفیت پایین خودرو‌های داخلی، موجب شده تا وضعیت موجود، مانند چماقی بر سر کالا‌ها و تولیدات داخلی قرار گیرد و در شرایطی که تنها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی فعلیِ کشور به حمایت از کالا‌ها و تولیدات ایرانی خلاصه می‌شود، برخی خواسته یا ناخواسته با به رخ کشیدن کیفیت خودرو‌های داخلی، تلاش می‌کنند خط بطلانی بر تمامی تولیدات داخلی بکشند که البته این رویه و رویکرد و چنین ذهنیتی در ارتباط با تولیدات داخلی، امری مذموم و نکوهیده محسوب می‌شود که پیامد‌ها و نتایج سوء و زیان باری را برای اقتصاد و آینده کشور در پی خواهد داشت.

به هر ترتیب، فارغ از ضرورت تفکیک صنعت خودروسازی با دیگر تولیدات ایرانی که بعضا در سطح جهانی و بین المللی نمونه هستند، نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی در کشور، یک امر حیاتی، ضروری و به نوعی مطالبه و خواستی همگانی محسوب می‌شود.

محمدرضا نادری، یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ضرورت نظارت هر چه دقیق‌تر بر موضوع کیفیت خودرو‌های داخلی و لزوم ارتقای هر چه بیشتر آن اظهار کرد: اگر واقع بینانه موضوع را مورد بررسی قرار دهیم باید به این موضوع اذعان شود که انتخاب متقاضیان برای خرید خودرو‌های داخلی، گزینش و انتخابی است میان بد و بدتر و متأسفانه غالب خودرو‌های داخلی با موضوع کیفیت نامطلوب مواجه هستند و در این میان برخی از مشکلات به‌صورت ساختاری و فنی است، به گونه‌ای که برخی خودرو‌ها در جلوبندی ضعیف هستند برخی دیگر شاسی و بدنه ضعیفی دارند، برخی از خودرو‌ها در بخش دیفرانسیل دچار مشکل هستند برخی دیگر در قسمت واشر سر سیلند با نارسایی مواجه هستند و شوربختانه این موضوع در بسیاری از خودرو‌های داخلی بنابر مارک اتومبیل مصداق دارد و گویی این قاعده‌ای برای خودرو‌های ایرانی شده در صورتی که این حق ایرانی است که خودروی با کیفیت ملی و تولیدِ داخلی استفاده کند.

وی افزود: عوامل بسیاری در این بی‌کیفیتی دخیل هستند که بنده بازگو کردن تمامی آنها را به مصلحت نمی‌دانم، اما یکی از این دلایل به واردات قطعات بی‌کیفیت از چین معطوف می‌شود.


بیشتر بخوانید: مواد اولیه تولید قطعات خودرو در دست واسطه‌هاست!


کیفیت و ایمنی برخی قطعات خودرو‌های داخلی مطلوب نیست/خصوصی سازیِ واقعی راهکار برون رفت از وضعیت موجود است

چندی پیش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو گفت: مجلس در صورت لزوم از خودروسازان حمایت خواهد کرد، اما این حمایت مشروط و منوط به ارتقای کیفی و ایمنی محصولات تولیدی در این عرصه است.

وی افزود: وقتی تصادفی اتفاق می‌افتد مردم از هستی ساقط می‌شوند و باید اوضاع خودرو‌ها متناسب با شرایط داخلی کشور ساماندهی شود.

لاریجانی در این مراسم بیان کرد: از نظر ملی، عقلی، دینی و شرعی توجه خاص به ارتقای کیفی و ایمنی محصولات ضروری است و در صورت حصول این امر (افزایش کیفیت و ایمنی) حمایت از خودروسازان در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط تولید خودرو در کشور ما در سطح و طراز خودروسازی مدرن نیست و فضا به گونه‌ای است که در این حوزه قادر به گفتن حرفی نو نیستیم.

به زعم وی تا زمانی که به‌صورت واقعی، خصوصی سازی در بخش خودروسازی کشور محقق نشود، حُصولِ تحول در این عرصه، امکان‌پذیر نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: اجازه ورود به بررسی خیلی از قطعات خودرو را نداریم!


واردات قطعات خودرو یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودرو‌ها است

با نیم نگاهی به اظهارات برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران فنی خودرو، متوجه خواهیم شد که ضریب تعویض قطعات در سالیان اخیر به شدت افزایش یافته، قطعاتی که با عمری پایین، زود مستهلک می‌شوند و نیازمندِ تعویض می‌شوند، تعویض قطعه چینی با قطعه چینی دیگر مزید بر علت شده تا امروزه بسیاری از خودرو‌های تولید داخل از لحاظ کیفی با اُفت قابل توجهی همراه شوند.

آنچنان که گزارش‌های موجود در رسانه‌ها نشان می‌دهد، در هشت ماه نخست سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۶۰ میلیون دلار، قطعه برای خودرو‌های سبک و سنگین از چین وارد شده، خودرو‌هایی که بعضا نام ملی و ایرانی را با خود یدک می‌کشند.

برخی دیگر از کارشناسان انحصار موجود در خودروسازی را از عوامل موثر در کیفیت پایین خودرو‌های داخلی می‌دانند.

چندی پیش، علی خاکساری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اذعان کرد: خودروسازان جهانی باید مستقل از دو شرکت ایران خودرو و سایپا محصولاتشان را در ایران تولید و عرضه کنند، زیرا فرآیند تولید (در بسیاری از محصولاتِ شرکت‌های مذکور) معیوب است.

به زعم وی، با تولید خودروی مستقل از سوی خودروسازان جهانی در ایران می‌توان در راستای رفع انحصار گام‌های موثرتری برداشت.

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است وقتی مصرف کننده انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارد، خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای صرف هزینه در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان پیدا نمی‌کنند.

چندی پیش، بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصریح کرد: کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی از معضلات اساسی قطعه‌سازان داخلی به شمار می‌رود و با توجه به دیرکرد پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، فعالان این عرصه همواره با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: به دلیل مشکلات فراوان، بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی از این بخش حذف شده‌اند و جای خود را به تازه وارد‌ها داده‌اند که تعداد کمی از آنها تولید کننده هستند و اغلب تاجِرِ قطعه خودرو محسوب می‌شوند که به واردات مبادرت می‌ورزند.

به زعم وی، اگر صنعت خودروسازی در کشور به عنوان یکی از محور‌های توسعه صنعتی معرفی و برای آن تدابیر و برنامه‌ریزی لازم طراحی و تدوین می‌شد، وضعیت و شرایط متفاوتی را تجربه می‌کردیم.

شهریاری می‌گوید: حدود ۹۰ درصد بازار لوازم یدکی خودرو وارداتی است که این موضوع موید بی برنامگی در بخش خودرو است.

مولفه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی به عنوان یک استراتژی عملیاتی در عرصه خودروسازی اجرایی شود

در شرایطی که مکررا بر ضرورت حمایت از کالای ایرانی تأکید می‌شود، واردات لوازم و قطعات خودرو از چین، آن هم برای اتومبیل‌هایی که عنوان ملی و ایرانی را یدک می‌کشند، تأسف آور است و انتظار می‌رود با تعریف اقدامات موثِرِ حمایتی از قطعه‌سازان که این روز‌ها با مشکلات و چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهد اجرای واقعی سیاست حمایت از کالای ایرانی در عرصه حساس و استراتژیک خودروسازی در کشور باشیم و می‌طلبد در این حوزه به چنان پیشرفتی نائل شویم که به موازات جلب رضایتمندی مردم از کیفیت محصولات داخلی، توسعه صادرات در این عرصه محقق شود، امری که در سایه آن علاوه بر پیشرفت‌های اقتصادیِ فزاینده‌تر، شاهد افزایش و توسعه فرصت‌های شغلی افزون‌تری خواهیم بود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید حصاری
۱۵:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
خودرو ایرانی یعنی اصراف کردن مواد اولیه
و قانون گذار اشتباه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
نظرات رو خوندم نتیجش شد مافیا و دزد بودن همه و همه . خلاصه دست همه تو جیب مردمه از طرفی دست میکنن دست خودشون
Iran (Islamic Republic of)
پراید100 میلیونی
۱۱:۱۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
پراید 100 میلیونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
واقعا متأسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
به دلایل مختلف
۱ مردم عادت کرده اند بد بخرند
۲ مسئولین اعتقاد به خودباوری ندارند
۳ نظارت محکم قانونی نیست
۴ قانون گذار قانونی مدون و غیر قابل فرار تصویب نمیکند
و ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
ما همگی نظر میدیم همایش برگزار میکنیم میزگرد تشکیل میدیم بحث میکنیم دلایلشم پیدا میکنیم اونجایی که باید وارد مسله بشیم همه درجا میزنیم آقا تا عملکرد نباشه هیچ چیزی درست بشو نیست آقایان مسئول عمل کنید عمل...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
بومی سازی و تولید یک خودرو میلیونها فرمول میخواد حتی تعدادی که بفروش میرسد چند متر پارکینگ عمومی ، چ خصوصی حتی متناسب با منطقه فروش رفته و.... میخواد.
ما اصلا حتی دور و برمون را هم نگاه نمیکنیم.
همیشه فقط دعوای افزایش قیمت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۰:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق
۰۹:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
باید خودروهای بی کیفیت را جمع آوری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
#خودرو باید با کیفیت باشد و ارزان قیمت
Iran (Islamic Republic of)
اا
۰۸:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ کسی پاسخگو نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسین کاظم پور
۰۷:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
۱_ انحصاری بودن ۳_ غیر رقابت بودن ۳ _ تعرفه‌های بالای واردات خودرو _ عدم دانش بنیان بودن ۶_ خصوصی نبودن
که تاثیر هرکدام از موارد بالا را می توان از لحاظ آمار به خوبی بدست آورد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
واردات خودرو رو آزاد کنید . اونوقت ببینید هیشکی پراید میخره! مردم مجبورن بخرن . مجبور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
ارزش پولمان جوریه که اون پرایدو هم به زور می خریم ولی اگه آزاد شه مجبورا قیمتش پایین میاد آخرشم پراید سوار میشیم :(
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
به نظر من خود ملت مقصرن علاج گرونی وکیفیت پایین نخریدنه یه محصوله نه اینکه هر چیزی گرون شد هجوم ببریم بخریم اگه یه بار دیگه کمپین نخریدن خودرو راه میافتاد شاید میتونست کاری بکنه ولی تا دو الی سه ساله دیگه خودروهای این دو شرکت‌ پیش فروش شده‌....علت گرونی و کیفیت پایین خود ما مردمیم نه مسؤلان.
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۲۱:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
اقلا بزاریم دوتا برند داخلی
دیگه درکنار این بهظاهر محترمین تولید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
Old city
۲۱:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
راه برون رفت فقط نخریدن هست ک متاسفانه ملت نمیفهمند و با این مافیا همکاری بیشتر میکنن
Canada
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
تنبیه کردن کیفیت کالا فقط فقط نخریدن است
Canada
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
تولید خودرو رادست کسانی که موشک میسازند .بدهید .
کار به کاردان باید سپرده شود .عدم مدیریت در تولید خودرو وجود دارد
چونکه برایمان حان هم وطن ها مهم نیست .کیفیت پایین ماشین با جان مردم بازی کردن است .چطور وجدان تون قبول میکند .ماشین با کیفیت پایین تولید کنید .میدانند .شما تولید کنتدگان باعث مرگ هم وطن ها هستید .
ایا
خودتون سوار این ماشین ها میشوید .باید قانونی باشه .که ماشینی که تولید میشه .اول مدیر عامل باید سوار ش شود .اونموقع چونکه جان خودش در میان است .کیفیت خوب بیرون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
پراید ماشین فقرا بوده و حالا ماشین ثروتمندان شده.
Germany
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا همه کالاها قیمتشان دوبرابر شده است
Germany
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بزارین شرکت های خارجی بیان کار خونه بسازن بیبینین که خودرو سازان قیمت کیفیت چقدر بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چون رغیبی ندارند ،شما فقط یک ماه ورود خودروهای خارجی زیر 45 میلیون رو آزاد کنید معلوم میشه که پراید و وپژ چند میشه
Iran (Islamic Republic of)
ho3en
۲۰:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
وقتی تولید کننده هرخودرویی باهر کیفیت تولید کنه ومردم مجبور باشن بخرند به خودش زحمت تغییرات درخط تولید وتنوع وابداع جدید ونمیده
Seychelles
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
خودرو ملی باید از پایه در ایران طراحی شود و همه قطعات آن ایرانی باشد، اگر نیروهای متخصص ایران هواپیمای جنگنده می سازند باید اتومبیل هم بسازند آنهم اتومبیل کم مصرف و با موتور دوگانه
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۹:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
زنده باد آقای خاکساری چندسال خودروسازی ایران رو دستش بدن بهترین خودروهارو تحویل میده همیشه حرف حق رومیزنه نظراتش بسیار علمیه حیف که خودروسازها اونودشمن خودشون میدونن درود برآقای خاکساری
United States of America
اسماعیل
۱۸:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
کشوری که نفت ودیگر مواد اولیه دارد که نباید در مواد پتروشیمی و نفتی ازجمله پوشک و... عاجز بماند
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۸:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
یه موضوع ذهنم را خیلی وقته درگیر کرده !(از وقتی خودرو خریدم ) پشت شیشه عقب خودرو یه تصویر چسبوندن که یه نفر با جعبه ابزار لبخندزنان داره میدوه(با شماره تلفن زیرش)! بعضی فکر میکنن که یعنی خدمات پس از فروش و نمایندگی و... همه جا درکنارته و دنبالت همیشه هست ! ولی زیاد که بهش نگاه میکنم ودقت میکنم میبینم داره بهم میخنده وفرار میکنه (که بهدانداختیم حالا شما بدو دنبال من).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
خودرو بی کیفیت قیمتها بالا تازه الان کسی هم بخواهد ماشین بخرد با قیمت مناسب گیرش نمییاد این همه تناقض !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۱۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
به نظر من برای کاهش قیمت خودرو مردم باید دست به کار بشن و شروع کنن به گذاشتن آگهی های فیک در سایتهایی مثل دیوار و شیپور و ... چون الان قیمت رو دلالان توسط این سایتها بالا بردن. مطمئنا نتیجه خواهد داد مثلا از خودروهایی مثل ساندرو و پژو ۲۰۰۸ شروع کنیم و روزانه قیمتشون رو یک میلیون یک میلیون با آگهی فیک پایین بیاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت خاصی نداره.
تنها علتش
مهم نبودن جان هموطنان
برای مسوولان و
کسب سود و پول بیشتر
و...
سوال مهمتر اینه که چرا مردم عزیز با اینکه به موارد گفته شده اگاهی و اشنایی کامل دارن
بازم میرن و محصولات بی کیفیت را میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
یک سال ماشین خارجی باقیمت اصلیش وارد بشه بعد خودروسازهای داخلی حساب کار میاد دستشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
اقتصاد در کشور ما عمدتا دولتی است ولی در کشورهای توسعه یافته در دست بخش خصوصی است.تا این معادله حل نشه ،همین آش است وهمین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۷:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علتش چون مردم از خریدنش خوب استقبال میکن
Iran (Islamic Republic of)
سورشجانی
۱۷:۰۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی انحصار در تولید خودروهست ! تقریبا" نیم قرن که فقط دو خودروساز هستند
تعرفه واردات خودرو اجازه رقابت نمیده خودروساز داخلی هم وقتی رقابتی نیست هر خودروریی که خواست تولید می کنه.
اما اگر مثل صنایع دفاعی به خودباوری برسیم اونموقع در دنیا حرفی برای گفتن داریم
Iran (Islamic Republic of)
کیانی
۱۹:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
دقیقا.همینه
Iran (Islamic Republic of)
شهرکردی
۲۲:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بالاخره باید یه روری این انحصار شکسته شود تا حوروسازی پیشرفت کنه.باید تعرفه خودروهای وارداتی را کم کنند.و ازصنعت دفاعی الگو برداری کنند.
Germany
سهیل
۱۶:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بهتره در مورد قیمت و کیفیت خودروهای ایرانی صحبتی نکنید و خودتون را خسته نکنید
چون این دو شرکت قدرتمند و انحصاری برا خودشون قطبی هستند و مسئولین کشور ما هیچ قدرتی ندارند که با این دو شرکت زورگو برخورد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
یک مدیر ابرمرد میخواد که تکلیف صنعت خودرو را یکسره کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بعضی سواد داراهای مملکت ما از نظارت فقط تست 4 گزینه ای و اخذ نمره کارشناسی و ارشد را بلدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا کسی هم نیست بهش رسیدگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا قیمت خودرو هارو افزایش دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی شامل عدم رقابت سالم به بخش مهم صنعت یعنی بخش تحقیق و توسعه است.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی شامل عدم رقابت سالم به بخش مهم صنعت یعنی بخش تحقیق و توسعه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت پایین بودن کیفیت خودروها،چه کسی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
انتخاب خود مردم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ارزانترین کالا را به گزاف ترین قیمت به مردم می فروشند آنهم با بهانه های واهی . ماشین خارجی هم که وارد می شود حتی اگر قیمتش از محصول ایرانی پایین ترباشد ، با قیمت بالاتری به مردم عرضه می کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
وقتی فضای رقابتی وجود نداشته باشه خودروساز داخلی با هر کیفیتی که دلش میخواد خودرو تو بازار میده... این همه سال حمایت از خودروساز داخلی به چه نتیجه ای رسید؟ دولت و مجلس باید قیمت خودرو داخلی رو آزاد کنه هر قیمتی دلشون میخواد بفروشن از اون طرف تعرفه واردات رو حذف کنن اینجوری خودروساز داخلی مجبوره کیفیت رو بالا و قیمتشو پایین بیاره وگرنه تولیداتش رو دستش میمونه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
آقا اینا همش حرفه.همه میدونن چرا کیفیت پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
مشکل ما عدم نظارت، بازرسی و تنبیه متخلفینی است که چه در حوزه واردات و یا قطعات و چه در جلوگیری از تولید به منظور پیشبرد تجارت فعالیت میکنند و متاسفانه مدعی العمومی هم نیست، همه سکوت کرده اند و حق الناس را دیگر کسی نمیفهمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
گر خودرو ساز بدونه که حممایت بی چون و چرا ازش نمیشه فکری خواهد کرد....
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۴:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
وقتی اجازه ورود خودرو با کیفیت خارجی ب ایران نمیدن یا اینقد گمرکی میگیرن خودروسازا هیچ تلاشی نمیکنن شما واردات ازاد کن بدون گمرکی کسی ماشین ایرانی نمیخره مجبوره کیفیتش ببره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
الان با وجود تحریم بنظرت خروج ارز از کشور کار درستیه؟ اینکه واردات آزاد بشه خوبه ولی نه در این شرایط بحرانی مردم خودشونو باید اصلاح کنن چرا با وجود اگاهی از بی کیفیتی خودروهای داخلی پشت درهای خودروسازیها صف میبندیم نخرید تا حساب کار دستشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا با متخلفان برخورد نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
مشکل اصلی باید حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
موشک نسبت به خودرو از فناوری پیچیده تری برخوردار هست
ما ساخت موشک را از بیست سال پیش شروع کردیم والان جز بهترینهاییم.اما خودرو را ازپنجاه سال پیش شروع کردیم والان جز بدترین های دنیاییم...چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
تعداد قطعات موشک خیلی کمتر از تغداد قطعات خودرو است
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ساخت موشک ساده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
درسته تعداد کشورهایی که موشک پیشرفته میسازند کم هست.موشکهای دوربرد ونقطه زن از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار هستن .اما پراید جز بیکیفیت ترین ونا امنترین ماشیینهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
درسته.ای کاش در خوروسازی هم مثل صنایع دفاعی وموشکی به خودباوری واقتدار برسیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
خودرو در کشور ما مونتاژ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
تولید محصولی که تیراژ ناچیز دارد و قابلیت اطمینان ناچیز را با خودرو نمی شود مقایسه کرد. روسیه بهترین موشکهای جهان را می سازد اما در خودرو سازی آخر هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
مشکل اینجاست که وقتی برنج کم می شود دستور واردات برنج می دهند چرا برای خودرو توی این اوضاع گرونی خودرو چرا دستور ازاد سازی واردات داده نمی شود . چرا مردم باید خودروی بیکیفیت 5 میلیونی را 40 میلیون بخرند . شما که قیمت ها را ازاد کردید . پس باید واردات خودرو نیز ازاد شود
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۳:۵۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
قابل توجه اقایونی که میکن پراید باید جمع بشه چه خودروی پیشنهاد میدن که قیمتش مناسب وبا قشر متوسط هم خونی داشته باشه هرچی باشه پراید ارزون تر است نسبت به خودرو های دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
جمع نشه
ولی قیمتش بشه قیمت واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
این همه اختلاف قیمت خودروی بی کیفیت از بازار تا کارخانه گرانفروشی هست یا نیست اگر هست چرا برخورد نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۳:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
واضحه . پیشرفت انگیزه میخواد . وقتی ۹۰ درصد بازار بزرگ ۸۰ میلیونی در اختیار دو خودروسازه و هر خودرویی میسازن به دلیل وضع تعرفه های وارداتی سنگین مردم مجبورن بخرن خوب چه انگیزه ای برای پیشرفت اینا باقی میمونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
دوستی که میگی مردم نخرند بنده 18سال سابقه کار دارم .باحقوق کارمندی با کلی وام تونستم خونه بخرم .دو تا بچه دارم .هنوز ماشین ندارم تازه امسال ده پونزده جور کردم ماشین بخرم که ماشین دو برابر شد.سمایی که میگی نخر میدونی با بچه کوچک اینور اون رفتن چقدر سخته.راضی نبستم اما مجبورم یه خودرو بی کیفیت بخرم.چاره ای نیست خانواده ام اذیتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت کاملا مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ما خودرو سازی نداریم بلکه فقط مونتاژ کاریم اون هم از نوع خیلی ضعیف از لحاظ تکنولوژی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علتش اینه که مردم میرن خودرو میخرن نباید بخرند
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۳:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
عشق ایرانی به پراید از عشق مجنون به لیلی بیشتره. 1 میلیارد هم بشه میخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی کیفیت پایین وگرانی چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ وقت درست نمیشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ وقت درست نمیشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت وجود تقاضا خرید در بازار است .
و کوتاهی نظام مهندسی در همکاری با خودروسازان .
چون اگر توان ساخت خطوط تولید مکانیزه بود ساخت خودرو راحت تر از ساختن خطوط تولید است . وقتی خودرو ساز در جذب مهندسین کوتاهی میکند اینجوری میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
وقتی که بی کیفیت ترین وسیله را به گزافترین قیمت به مردم قالب می کنیم و از خدا نمی ترسیم، میخواهیم اتفاق خوبی بیافتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت وجود تقاضا خرید در بازار است .
و کوتاهی نظام مهندسی در همکاری با خودروسازان .
چون اگر توان ساخت خطوط تولید مکانیزه بود ساخت خودرو راحت تر از ساختن خطوط تولید است . وقتی خودرو ساز در جذب مهندسین کوتاهی میکند اینجوری میشود .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت کیفیت پایین خودرو‌های داخلی چیست؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی انحصار در تولید خودروهست ! تقریبا" نیم قرن که فقط دو خودروساز هستند
تعرفه واردات خودرو اجازه رقابت نمیده خودروساز داخلی هم وقتی رقابتی نیست هر خودروریی که خواست تولید می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
مقایسه ایران خودرو و خودروسازهای کره جنوبی،ما کجا و آنها کجا؟؟؟؟!!!!!!

زمانی که ما پیکان میساختیم کره جنوبی حتی نمیتوانست یه خودرو بسازد
حالا آنها را ببینید
واقعا مشکل از چیست؟؟؟؟........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
باید خودروهای بی کیفیت جمع آوری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
مگه می شه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
اون وقت کدوم خودرو برای تولید باقی میمونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
استقبال بیش از حد مردم از خودرو بی کیفیت پرایدصدمیلون بشه باز مردم صف میبندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
سود بيشتر ..مهم نبودن
آخرین اخبار