چرا باید زیارت عاشورا بخوانیم؟

کارشناس علوم قرآنی گفت: زیارت عاشورا محتوای بسیار عجیبی دارد و با سلام بر ابا عبدالله الحسین (ع) شروع می‌شود، از شخصیت ایشان می‌گوید و این که چگونه انسانی است، چه کار‌ها کرد و چه وقایعی برایش در زندگی رقم خورد.

زیارت عاشورا توصیف کاملی از زندگی امام حسین (ع) استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید شمس کارشناس علوم قرآنی، درباره ارج و مقام بالای زیارت عاشورا و ارزش معنوی قرائت این زیارتنامه گفت: زیارت عاشورا محتوای بسیار عجیبی دارد و با سلام بر ابا عبدالله الحسین (ع) شروع می‌شود، از شخصیت ایشان می‌گوید و این که چگونه انسانی است، چه کار‌ها کرد و چه وقایعی برایش در زندگی رقم خورد. به نوعی این زیارتنامه توصیف کاملی از زندگی امام حسین (ع) است.

وی در همین راستا ادامه داد: این زیارت بر کسانی که اتفاقات مختلف را برای امام حسین (ع) رقم زده اند لعن کرده و آن را به ما تلقین و توصیه می‌کند، در ادامه بر اصحابی که کنار ایشان به شهادت رسیده اند نیز سلام می‌فرستد. این محتوای کلی زیارت عاشورا است و حتی عده‌ای می‌گویند "السلام علیک یا ابا عبدالله"، سلام خدا بر امام حسین (ع) است و این حدیث قدسی است که از خدا بر پیامبر (ص) نازل و به دنبال آن از پیامبر به ائمه و در ادامه به ما می‌رسد، لذا تعبیر حدیث قدسی را برای زیارت عاشورا به کار برده اند.


بیشتر بخوانید: هدف از خواندن زیارت عاشورا چیست؟ 


این کارشناس علوم قرآنی درباره میزان قرائت زیارت عاشورا، شکل اجرا و ثواب آن اظهار کرد: کسانی که زیارت عاشورا خوانده اند، به این دعا وابسته اند و به دفعات بالا این زیارت را قرائت می‌کنند. در واقع زیارت‌های زیادی برای امام حسین (ع) توصیه شده و دارای ثواب است که یکی از آن‌ها زیارت عاشورا است. آداب ویژه این زیارت به این شکل است که فرد روی پا و در زیر آفتاب که سقف نداشته باشد بایستد و رو به قبله این زیارت را بخواند و وقتی که به لعن‌های این زیارت رسید صد مرتبه آن را بگوید، برخی نیز این تعداد نمی‌گویند، در مقابل عده‌ای نیز می‌گویند می‌توانید به جای جمله لعن یک بار بگویید ۹۹ بار دیگر لعن می‌کنم و این کفایت می‌کند. به دنبال سلامی که بر اباعبدالله (ع) در ابتدای زیارت فرستاده می‌شود نیز می‌توان همین عبارت را بیان کرد. این شکل قرائت زیارت عاشورا معمولا انجام می‌شود و توصیه شده است.

زیارت عاشورا حدیث قدسی و سلام خدا بر امام حسین است/ قرائت فارسی ایرادی ندارد

وی در ادامه افزود: این زیارت را می‌توان هر روز خواند و محرم ماه امام حسین است بنابراین در ایام ویژه این امام بزرگوار خوب است که زیارت عاشورا در کل ماه خوانده شود به خصوص که نسبت به زمان‌های دیگر ارجحیت دارد، روایات زیادی نیز در این زمینه وارد شده و ثواب بسیار دارد هر چند که در طول سال نیز باید این زیارت خوانده شود.

شمس درباره قرائت فارسی زیارت عاشورا نیز خاطرنشان کرد: اگر کسی معنی این زیارت را هم بخواند ایرادی ندارد. در بحث زیارت عاشورا مهم محتواست و این که خود فرد بداند که چه می‌خواند و چه می‌گوید. ذکر ترجمه عبارات هم بیان شود برای فرد ثواب به همراه دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

زیارت عاشورا توصیف کاملی از زندگی امام حسین (ع) است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار