ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف آب در جامعه

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ، بر ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف آب در جامعه تأکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سید هاشم فاطمی در نشست مشترک خبرنگاران استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان در خصوص بررسی مسائل حوزه آب در شهرکرد گفت: بحران آب تنها مربوط به یک یا دو استان کشور نیست بلکه باید به فکر اصلاح فرهنگ مصرف آب در همه استان‎ها باشیم.

وی تأکید کرد: غلبه بر پیامدهای خشکسالی و مشکلات حوزه آب، نیازمند همدلی و همراهی و پرهیز از اختلاف‌های بین استانی است.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ اضافه کرد: در حال حاضر بحث تعیین سهم آب برای استان‌ها قابل طرح نیست چرا که منابع آبی چندانی وجود ندارد که سهم بندی شود.

فاطمی ادامه داد: بخش زیادی از منابع آب کشور از طریق دورریز مواد غذایی و تولیدات بخش کشاورزی به صورت آب پنهان (نهفته) یا مجازی از بین می‌رود که مردم و مسئولان باید به این مسأله توجه جدی داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل خشکسالی‎های متوالی، ۴ دشت چهارمحال و بختیاری، ممنوعه بحرانی است و ۴ دشت دیگر در وضعیت ممنوعه و در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد.

سید طاهر نوربخش مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست با تأکید بر رعایت قانون در بهره گیری از منابع آب کشور گفت: مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود که از قوانین بالادستی است باید فصل الخطاب همگان باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت ۹۰ درصد از منابع آب زاینده رود و کارون، خارج از دسترس چهارمحال و بختیاری است افزود: این استان تا به امروز مطابق مصوبات شورای امنیت، شورای عالی آب و کارگروه سازگاری با کم آبی عمل کرده است.

نوربخش اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به واسطه موقعیت جغرافیایی، نیاز خود را از طریق منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در این استان ادامه داد: نیمی از این قنات‌ها به طور کامل خشک شده و منابع آبی مابقی این قنات‌ها نیز بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

نوربخش گفت: ۶۲ هزار هکتار از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی چهارمحال و بختیاری، مجهز به سامانه آبیاری نوین می‌باشد.

چهارمحال و بختیاری امسال وارد یازدهمین سال کم‎بارشی و خشکسالی متوالی شده و در ردیف استان‌های خشک کشور قرار گرفته است. هم اکنون ۹۰ درصد مساحت این استان با خشکسالی شدید، ۸ درصد با خشکسالی بسیار شدید و ۲ درصد با خشکسالی متوسط مواجه می‌باشد.

انتهای پیام/ف

خشک شدن نیمی از قنات‌های چهارمحال و بختیاری

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار