نوزدهمین نمایشگاه ایران تلکام صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

از سال گذشته تولید ما در محتوای داخلی دو برابر و ارتباطات بین الملل 80 درصد رشد داشته استبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاحیه نوزدهین نمایشگاه الکام در خصوص اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: در عصری به سر میبریم که خشونت و زورگویی علیه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و عقب مانده را فرا گرفته است و اینجاست که اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص می‌شود.

ارتباطات یکی از ابزارهای موثر در کاهش این خشونت در دنیا است که می‌تواند سرعت این روند را افزایش داده و صلح را به ارمغان آورد و همچنین در نمایاندن وجهه‌های منفی و خشونت موثر باشد. سال گذشته در چنین روزی اهدافی را برای خودمان مشخص کردیم که در این یکسال به بیشتر آن‌ها رسیدیم و چند مورد محدود هم بود که موفق نشدیم به آن‌ها برسیم در حال حاضر همه شهرهای کشور به نسل 3 و 4 اینترنت متصل شده‌اند این در حالی است که سال گذشته این آمار حدود 50 درصد بود همچنین 58 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش خدمات نسل 3 و 4 قرار گرفته‌اند که این آمار سال گذشته حدود 23 هزار کیلومتر بود همچنین 54 درصد مناطق روستایی کشور تحت پوشش خدمات پهنباند قرار گرفته‌اند که این آمار نیز سال گذشته 35 درصد بود در طول این یک سال تولید محتوای داخلی ما رشد دو برابری و همچنین ارتباطات بین الملل ما 80 درصد رشد داشت.

نتیجه این اقدامات این شد که در جلسه‌ای که دیروز با معاون وزیر رفاه داشتم خبر مسرت‌بخشی را شنیدم و آن این بود که با توسعه خدمات الکترونیک و با همکاری وزارت رفاه و وزارت آموزش و پرورش 136 هزار دانش‌آموز که از تحصیل بازمانده بودند با هوشمندسازی دولت به چرخه تحصیل بازگشتند که بسیاری از آن‌ها به دلیل بی‌بضاعت بودن از تحصیل باز مانده بودند.

در حقیقت هوشمندسازی دولت مسیری را فراهم می‌کند که خدمات بهتر ارائه شود و شفافیت را بر پایه نظام فناوری اطلاعات به ارمغان می‌آورد.

افزایش بهره‌وری که یکی از دغدغه‌های قانون‌گذار و قانون برنامه است و یکی از دستاوردهای فناوری اطلاعات است در واقع کمبود منابع را با افزایش بهره‌وری قابل مدیریت است در حال حاضر در عرصه کشاورزی و منابع مالی دچار مشکلاتی هستیم که این عرصه تأثیر زیادی در اشتغال دارد از اینترنت اشیاء می‌تواند به حل مشکلات حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی کمک کند همچنین در عرصه پزشکی، انرژی و مسائل شهری می‌توان با افزایش بهره‌وری که حاصل توسعه فناوری اطلاعات است مشکلات را بر طرف کرد در حال حاضر برای توسعه خطوط ارتباطی به بیش از 400 هزار فیبر نوری نیاز داریم و این ظرفیت بسیار خوبی را برای کارخانه‌های فیبر و سایر تولیدکننده ها ایجاد می‌کند ما امروز در توسعه شبکه نوری بی نیاز از خارج هستیم.

در حوزه بورس و اوراق بهادار هنوز از نظر فناوری اطلاعات به بلوغ نرسیده‌ایم که این امر موجب شده برای سرمایه‌گذاران موانعی ایجاد شود. همچنین در حوزه حفاظت از محیط زیست اقدامات خوبی با استفاده از فناوری اطلاعات انجام گرفته است در یک طرح مشترک با سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداری گلستان اقداماتی طراحی شده است که با استفاده از IOT و با هزینه خودمان از محیط زیست در این راستا استفاه می‌شود.

همچنین در صنعت برق نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است در شرایط فعلی که اکثر حوزه‌ها‌ در کشور درگیر رکود هستند حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمترین رکود همراه بوده است اما مشکل نقدینگی داشتیم که ناشی از نوسانات ارز است این اتفاق در حالی رخ داده که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از 70 درصد وابستگی به ارز وجود داشت. به عنوان مثال اپراتورها برای خرید تجهیزات خود برنامه‌ریزی کرده بودند چون در آن زمان به آنان ارز اختصاص نیافت طرحی که می‌توانست با هزار میلیارد تومان جمع شود با 3 هزار میلیارد تومان هزینه صورت گرفت.

اما با این حال دولت ورود کرد و با کاهش 20 درصدی خدمات زیرساختی اپراتورها سعی کرد کمک کند تا هزینه تمام شده برای مردم افزایش نیابد سازمان تنظیم مقررات در خصوص یکسان سازی تعرفه‌های تلفن همراه گزارش خود را ارائه کرد که در آن اعلام شد مدل رفتاری اپراتورها در چارچوب مصبات قبلی بوده که تشویق مردم به اینکه به جای استفاده از بسته‌های روزانه و هفتگی از بسته‌های ماهانه استفاده کنند در آن‌ها آمده بود تا از نظر هزینه با مشترکان کمک کنند. در مجموع 6 تا 7 درصد درآمد اپراتورها از این بخش افزایش یافته است که امیدواریم با کاهش اخیر نرخ ارز این افزایش هم از بین برود.

ما همواره معتقدیم که نرخ ارتباطات باید کاهش یابد و فعالان این عرصه با گسترش دامنه کاری درآمد خود را افزایش دهند و قیمت‌ها برای مصرف کننده همواره باید کاهش یابد.

توسعه ارتباطات بدون توجه به بازار مصرف پازل توسعه را ناقص می‌گذارد افزایش قیمت کنونی در کامپیوتر و گوشی تلفن همراه و ... می‌تواند به این زیست بوم ضرر بزند. ما تلاش داریم ارز را برای این حوزه تأمین کنیم و همچنین با تقویت سامانه نیما مشکلات ارزی فعالان این حوزه را کاهش دهیم.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور نیز در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی تلکام، اظهار کرد: در این نمایشگاه 230 شرکت مختلف حضور دارند و دارای غرفه هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، همکاری و تعامل صنایع مختلف موجب ارتقاء ارتباطات هوشمند و توانمند شدن تولیدکنندگان داخلی در عرصه ارتباطات در حوزه‌های مختلف شده است.

فلاح جوشقانی یادآور شد: شرکت‌های حاضر در نوزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی به ارائه محصولات و خدمات جدید خود که مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین و روز دنیا است، می‌پردازند.

وی تاکید کرد: گسترش و توسعه نمایشگاه‌های این چنینی منجر به توسعه قابلیت‌های صنعت تلکام در کشور خواهد شد و توانمندی روز افزون شرکت‌های داخلی را به دنبال دارد.

گفتنی است؛ نوزدهمین نمایشگاه ایران تلکام صبح امروز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرده است.فعالیت این نمایشگاه به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.نمایشگاه تلکام مهم‌ترین رویداد و گردهمایی سالانه شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی در کشور است که شرکت‌های خصوصی و دولتی تازه‌ترین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارایه می‌کنند.بنابر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه امسال 230 شرکت از بخش خصوصی، 16 شرکت از بخش دولتی و 20 شرکت خارجی حضور دارند.


بیشتر بخوانید: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تلکام به مدت چهار روز برگزار خواهد شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار