«آچارکشی» سرویس مدارس با قانون

یکی از مهم ترین دغدغه‌های پدران و مادران، در دوران تحصیل فرزندانشان، رفت و آمد آسان، مطمئن و سریع آن ها به مدرسه است.

«آچارکشی» سرویس مدارس با قانونبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاصله طولانی مدرسه تا منزل، به دلیل وسواس برخی والدین در انتخاب محل تحصیل فرزندشان، محدودیت‌هایی را برای تردد فردی دانش‌آموزان به وجود آورده و استفاده از سرویس مدرسه را اجتناب ناپذیر کرده است.

به همین دلیل، برگزیدن رانندگانی که صلاحیت این کار مهم را داشته باشند، همین‌طور، نحوه ارائه سرویس و وظایفی که رانندگان در قبال دانش‌آموزان و اولیای آن ها دارند، موضوعی مهم و خطیر تلقی می‌شود. باید توجه داشت که هر فردی، صلاحیت این کار را ندارد و والدین نمی‌توانند فرزندان دلبندشان را به افرادی که معتمد نیستند، بسپارند. خوشبختانه، دستورالعمل‌ مؤثری برای رفع این نگرانی وجود دارد؛ دستورالعملی که متولیان امر موظف به اجرای آن هستند و ما در این نوشتار، قصد داریم به مهم ترین فرازهای این دستورالعمل، اشاره کنیم.

اشخاص حقیقی یا حقوقی؟

برای تأمین خودرو و راننده مورد نیاز سرویس مدارس، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی، مانند شرکت‌های حمل و نقل، می‌توانند صلاحیت داشته باشند و برای حضور هیچ‌کدام از آن ها در این عرصه، منعی وجود ندارد. طبق بند «ج» ماده یک «دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس»، مصوب مردادماه 1388 در هیئت وزیران، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از تأیید مراجع ذی‌صلاح، یعنی شهرداری‌ها یا بخشداری‌ها، حسب مورد به کار حمل و نقل دانش آموزان، مبادرت ورزند. با این حال، طبق تبصره این ماده، «اشخاص حقیقی بر حسب نیاز و دارا بودن شرایط لازم، با معرفی آموزش و پرورش و تأیید و اخذ مجوز از شهرداری‌ها و بخشداری‌های مربوط، می‌توانند صرفاً در امور حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس فعالیت نمایند. این گونه اشخاص، می‌بایستی حداکثر طی مدت یک سال تحصیلی، در قالب شرکت‌های حقوقی سامان دهی شوند و ادامه فعالیت این قبیل اشخاص، بدون انطباق وضعیت با شرایط مندرج در آیین‌نامه مربوطه، برای سال‌های بعد، ممنوع می‌باشد.» نکته مهم دیگر، ظرفیت خودرویی است که راننده با آن، قصد دارد به حمل و نقل دانش آموزان بپردازد. این خودروها، طبق ماده دو دستورالعمل، نباید ظرفیت کمتر از 4 نفر داشته باشند. ضمن این‌که شهرداری‌ها، حسب مورد، ویژگی‌های دیگری، مثل «استیشن» نبودن یا صندوق‌دار بودن خودروها را هم به ویژگی‌های وسیله نقلیه اضافه می‌کنند.

وظایف و ویژگی‌های راننده سرویس

صلاحیت راننده سرویس مدرسه، برای انجام کار، باید از هر نظر تأیید شده باشد. طبق ماده 3 «آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس»، رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش آموزان به مدارس، باید دارای این شرایط باشند: «الف ـ دارا بودن حداقل 23 سال تمام؛ ب ـ دارا بودن گواهی نامه معتبر برای رانندگی با وسیله نقلیه مربوطه؛ پ ـ عدم ابتلا به بیماری های مُسری، صَرع و عدم اعتیاد به موادمخدر و یا الکل، با ارائه گواهی از مراجع مربوطه؛ ت ـ نداشتن سوءپیشینه مؤثر کیفری و همچنین، عدم محکومیت به محرومیت یا محدودیت های رانندگی؛ ث ـ نداشتن سوءشهرت، به تأیید مراجع صالح؛ ج ـ تأهل (به استثنای زنان سرپرست خانوار)». طبق تبصره این ماده، اولویت ارائه خدمات حمل و نقل در مدارس دخترانه، با بانوان است. همچنین، ارائه خدمات به مدارس راهنمایی [هم اکنون دوره اول دبیرستان] و دبیرستان پسرانه، منحصراً برعهده رانندگان مرد است. بر اساس ماده 4 این آیین نامه، پیمانکارانی که از سوی آموزش و پرورش برای سازمان دهی و ارائه خدمات مربوط به حمل و نقل دانش آموزان به مدارس، تعیین می شوند، موظف اند برای هر سرویس مدرسه، مراقبی را تعیین و برای تأیید به آموزش و پرورش معرفی کنند. استفاده از مراقب در سرویس مدارس، صرفاً در خودروهای جمعی، مانند وَن، مینی بوس و اتوبوس الزامی است.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که رانندگان سرویس مدارس، در روزها و ساعت‌هایی که آموزش و پرورش معین کرده است، مجاز به ارائه خدمات خصوصی و عمومی دیگر نیستند. به دیگر سخن، آن ها نمی‌توانند در ساعت‌های تعیین شده به بهانه حمل مسافر یا هر اشتغال دیگری، از انجام وظیفه خود کوتاهی کنند و در ارائه خدمات، تأخیر داشته باشند.

رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی

یکی از مهم ترین وظایف رانندگان سرویس‌های مدارس، مانند هر راننده دیگری، رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی است. این موضوع، به ویژه در مورد رانندگان سرویس مدارس، به دلیل ضرورت حفاظت از سلامت و رعایت ایمنی دانش‌آموزان، حساس‌تر و مهم تر است. به همین دلیل، در ماده 12 آیین‌نامه اجرایی مربوط به حمل و نقل دانش آموزان، می‌خوانیم: «هرگاه راننده خودروی مدارس، بیش از سه بار مرتکب تخلفات سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز و عبور از محل ممنوعه شود، گواهی صلاحیت وی برای مدت یک سال ضبط خواهد شد.» مطابق تبصره این ماده، «پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است هر شش ماه یک بار وضعیت تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگان خودروهای مدارس را به ادارات آموزش و پرورش و شهرداری و بخشداری محل اعلام نماید.»

منبع:خراسان

انتهای پیام/

همه چیز درباره سرویس مدارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.