وزیر نیرو مطرح کرد؛

لزوم حرکت نیروگاه‌های ایران به سمت انرژی‌های نو

اردکانیان گفت: با توجه به وضعیت کم آبی در کشور؛ حرکت به سمت استفاده از انرژی های نو امری ضروری است.

حرکت به سمت استفاده از انرژی های نو ضروری استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در افتتاحیه سومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به افزایش سهم انرژی‌های نو در جهان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با رشد روز افزون استفاده از انرژی‌های نو و کاهش هزینه‌های تولید آن، میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش چشمگیری داشته است.

وزیر نیرو افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت پایین آن نسبت به سوخت‌های فسیلی است و در خوشبینانه‌ترین حالت و با فرض ثابت ماندن تعقیبی قیمت سوخت فسیلی باز هم از لحاظ قیمتی نسبت به بخش‌های دیگر اولویت دارد.

وی افزود: با نگاه اجمالی به آمارهای جهانی انرژی در سال ۲۰۱۸ متوجه می‌شویم که رکورد جدیدی در افزایش ظرفیت بردسیر به ثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تقریباً دو برابر شود که معادل ۷۶ میلیارد دلار است.

اردکانیان ادامه داد: درراستای سیاست‌های ابلاغی دولت مبنی بر موضوعات تغییرات اقلیمی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و از سوی دیگر برنامه اقتصاد کم کربن به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه باید به این سمت حرکت کرد.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های انرژی نو تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده مقدار پتانسیل فنی انرژی بادی در ایران بیش از ۱۴۰ هزار مگاوات برآورد شده است که از این میزان بیش از ۳۰ هزار مگاوات به صورت عملی برآورد می‌شود و در زمینه انرژی‌های خورشیدی نشان می‌دهد که در مساحتی بیش از دو هزار کیلومتر مربع امکان نصب بیش از ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

به گفته وی؛ براساس مطالعات انجام شده در حوزه انرژی ایران دارای ۱۵ منطقه مستعد زمین گرمایی است که فقط در یکی از این مناطق در مشکین شهر ظرفیت مخزن آن در حدود ۲۵۰ تا ۱۲۵۰ مگاوات است.

اردکانیان بیان کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار انرژی در روستاهای کشور، اقدامات مهمی در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر انجام شد و شاهد رویدادهای مهمی در زمینه خرید تضمینی برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر از بخش خصوصی در کشور  بودیم که بر اساس آن در نظام تعرفه جدید برخلاف گذشته برق تولیدی از منابع مختلف با قیمت متفاوت خریداری می‌شود که به این ترتیب تعادل در این عرصه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: متعادل شدن قیمت‌های پیشنهادی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ از سوی وزارت نیرو اعلام شد و این مسئله به اطمینان بیشتر برای خرید از تولیدکنندگان و متزلزل نشدن شبکه برق سراسری و دولت انجامید، همچنین برای حمایت جدی از توسعه تجدیدپذیرها قیمت‌های مناسبی برای خرید از بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

اردکانیان بیان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته برای برطرف کردن نگرانی‌های بخش خصوصی و  ابلاغ مصوبه تعیین شرایط صادرات برق تجدیدپذیر بخش خصوصی  به خارج از کشور بوده است که هدف از این مصوبه حمایت و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید برق خورشیدی و بادی از دشت‌های وسیع کشور و صادرات آن به کشورهای همسایه است، در این فرآیند سرمایه گذاران این امکان را خواهند داشت که مستقیماً قرارداد خود را برای فروش با همسایگان ایران منعقد کرده و در این بین وزارت نیرو صرفاً هزینه ترانزیت برق را  از سرمایه‌گذار اخذ خواهد کرد و تلاش هایی برای تسریع در صدور مجوز ساخت نیروگاه صورت گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: نتیجه سیاست‌های تشویقی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور استقبال شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در این حوزه بوده است.

به گفته وی؛ پیش‌بینی می‌شود که در تابستان ۱۳۹۸ به ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۵۰۰ مگاوات دیگر افزایش پیدا کند و به ۱۳۰۰ مگاوات برسد با عنایت به اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم ۵ درصدی ظرفیت مولدهای تجدیدپذیر تا پایان برنامه رسیدن به ظرفیت هزار مگاوات مولد تجدیدپذیر در کشور نصب شود که با افزایش میزان ظرفیت به تعداد مشاغل ایجادشده نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار