رأی الیوم: تهدیدات لفظی تنها کاری است که نتانیاهو خوب از عهده آن بر می‌آید

روزنامه رأی الیوم در مطلبی به نمایش ضدایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و لفاظی‌های او علیه سوریه اشاره کرد و نوشت تهدید تنها کاری است که او خوب از عهده آن بر می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، (روز سه‌شنبه) تهدیدات چالش‌برانگیز خود علیه روسیه را تکرار کرد و گفت: به ماکسیم آکیموف، معاون نخست وزیر روسیه، که به تل‌آویو سفر کرده خبر داده است با وجود آنکه ارتش سوریه سامانه ضد موشکی پیشرفته اس ۳۰۰ روسیه را دریافت کرده است، نیروی هوایی اسرائیل به حملات خود علیه اهداف دشمن در سوریه ادامه خواهد داد.

هدف از این تهدیدات، اطمینان دادن به اسرائیلی‌هایی است که از بهبود اوضاع سوریه، افزایش توانمندی‌های موشکی حزب‌الله و مواضع ایران که به واکنش به هرگونه تجاوز اسرائیل به نیرو‌های خود در سوریه اشاره می‌کند، نگرانند.

تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ روسیه به سوریه برای تقویت پدافند هوایی این کشور شاید به دمشق امکان سرنگون کردن هرگونه هواپیمای اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض می‌کند بدهد و همین موضوعی است که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل را سردرگم کرده و  تل‌آویو از زمان سرنگونی هواپیمای ال ۲۰ روسیه، هیچ یک از اهداف ایران یا سوریه را در عمق این کشور هدف حمله قرار نداده است.

نتانیاهو اکنون برای رویارویی با بحرانی که خود و کابینه‌اش در آن به سر می‌برند در حال انجام دادن دو کار است:

نخست اینکه: برای هماهنگی‌های موجود بین روسیه و اسرائیل پیش از این بحران و برقراری مجدد روابط دو طرف، نتانیاهو باید تلاش کند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مسکو دیدار کند.

دوم اینکه: اعمال فشار به دولت آمریکا برای دستیابی به سامانه‌هایی که می‌تواند خطر موشک‌های اس ۳۰۰ را برطرف و از هواپیما‌های حمله کننده به سوریه پشتیبانی کند.

درباره مورد اول باید بگویم پافشاری نتانیاهو برای دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو نشان از یأس و ناامیدی او دارد. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، پوتین در سه تماس تلفنی درخواست نتانیاهو را برای دیدار با وی نپذیرفته است و این یعنی او برای تعیین زمان این دیدار عجله‌ای ندارد و حتی اگر هم این دو با یکدیگر دیدار کنند این به معنای موافقت روسیه با درخواست نخست وزیر اسرائیل نیست.

درباره نکته دوم یعنی تلاش نتانیاهو برای دستیابی به سامانه دفاعی آمریکا برای پشتیبانی از هواپیما‌های اسرائیل در برابر موشک‌های اس ۳۰۰، باید بگویم: بعید نیست واشنگتن به این «التماس‌ها» پاسخ دهد، اما این اقدام به مثابه به چالش کشیدن مسکو و شخص پوتین و تحریک اوست و چنین چالشی به آسانی عملی نخواهد شد؛ بعید هم نیست روسیه در واکنش به آن سوریه را به موشک‌های پیشرفته‌تر اس ۴۰۰ مجهز کند.

در ادامه این مطلب آمده است: هرگونه حمله جدید اسرائیل به سوریه می‌تواند آتش جنگ با ایران را برافروزد و شاید «نصیحت» سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) ایران، به نتانیاهو که گفته بود او باید هرچه سریعتر شنا در دریای مدیترانه را یاد بگیرد زیرا در روز‌های آینده ناچار به فرار خواهد شد، به طور خلاصه گویای توازن وحشتی باشد که در منطقه تحقق یافته است و به قلدری‌های اسرائیل پایان می‌دهد.

نمایش دو هفته پیش نتانیاهو در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل و تابلویی از تصاویر و نقشه رآکتور محرمانه ایران و کارخانه‌های تولید موشک در سوریه نتیجه معکوسی داشت چرا که ثابت شد تصویر نخست متعلق به یک کارگاه فرش بافی و تصویر دوم از یک استادیوم فوتبال در شمال سوریه بوده است.

در انتهای گزارش رای الیوم آمده است: نتانیاهو در تنگنا قرار گرفته است و بحران و سردرگمی خود را با متوسل شدن به تهدیدات لفظی نشان می‌دهد و این کاری است که او خوب از عهده آن بر می‌آید، اما از معنای این سخنان و نتیجه آن بی‌خبر است. اگر نتانیاهو مرد عمل است پس او را چه شده که به سرعت هواپیماهایش را به سوریه نمی‌فرستد؟ علت این انتظار چیست؟ پاسخ این است که او از واکنشی وحشت دارد که انتظارش را نداشته است و می‌تواند او و کابینه‌اش را سرنگون کند و موجب تشدید مهاجرت از اسرائیل به دیگر کشور‌ها شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار