در کتابخانه آستان قدس رضوی قرار گرفت؛

بیش از هزار نسخه خطی و چاپ سنگی به قدمت ۱۴ قرن

بیش از یک هزار و ۵۰۰ نسخۀ خطی و چاپ سنگی ارزشمند با موضوع امام محمد باقر (ع)، در کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هفتم برمی‌گردد.

بیش از هزار نسخه خطی و چاپ سنگی به قدمت ۱۴ قرنبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛حجت الاسلام نوری نیا رئیس ادارۀ مخطوطات آستان‌قدس‌رضوی گفت: مجموعه ای شامل بیش از یک هزار و ۵۰۰ نسخۀ خطی و چاپ سنگی با موضوع امام محمد باقر (ع) و به طور کلی دربارۀ چهارده معصوم علیهم‌السلام، که در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود، پیوسته مورد استقبال پژوهشگران بوده است.


حجت الاسلام نوری نیا بیان کرد: نسخه‌هایی از شرح دعای سحر روایت‌شده از حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) که ایشان از حضرت امام محمد باقر (ع) نقل کرده و نسخه‌هایی متعدد از زیارت عاشورا که از حضرت باقر (ع) روایت شده است، به خط مشاهیر خوشنویسان و با آرایه‌های هنری زیبا، در گنجینه موجود است.

وی به نسخه‌ای به زبان فارسی با عنوان «هدیه القاصر من احوالات امام باقر (ع)» اشاره کرد و گفت: این نسخه در سال ۱۲۸۷ ه. ق. به قلم محمدتقی بن ابی‌الحسن یزدی به خط نسخ و نستعلیق ۱۷ سطری کتابت شده، دارای جلد تیماج مشکی بوده و اهدایی حسین‌علی فرهنگی در بهمن ۱۳۸۸ است.


وی به نسخه‌ای از کتب چاپ سنگی اشاره کرد و گفت: «تذکره حضرت سلطان‌علی بن امام محمد باقر (ع) و هلال بن علی (ع) با قسمتی از فضایل سادات آل محمد علیهم‌السلام»، به زبان فارسی به دست عزیزالله امامت کاشانی تألیف و وقف کتابخانۀ آستان‌قدس‌رضوی شده که چاپ آن، در سال ۱۳۸۴ ه. ق. در تهران به خط نستعلیق انجام شده است.

حجت الاسلام نوری نیا در پایان، از نسخه‌هایی نام برد که به طور کلی به اقوال و احوال اهل بیت و چهارده معصوم علیهم‌السلام از جمله امام محمدباقر (ع) پرداخته است و همچنین کتاب‌های متفاوتی که نسخه‌های متعددی از آن‌ها در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هفتم برمی‌گردد.
 
انتهای پیام//آ.ح
 

بیش از هزار و ۵۰۰ نسخه خطی و چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.