شایع‌ترین علت‌های احساس ضعف در پا‌ها

ضعف عضلات پا‌ها می‌تواند به خستگی کلی و خفیف یا حتی فلجی کامل در یک یا هر دوپا منجر شود. اما شایع‌ترین علت‌های بروز این ناراحتی را در این مطلب بخوانید.

شایع‌ترین علت‌های احساس ضعف در پا‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای استوار ماندن هر نوع چیزی نیاز به یک پایه محکم است از ساختمان گرفته تا لوازم چوبی. برای حفظ تعادل بدن به پا‌هایی قوی نیاز است. در حالی که پا‌هایی ضعیف با علایمی، چون درد اسپاسم، احساس سوزش، بی حسی، ورم، عدم تعادل در بدن و... باعث خستگی مفرط می‌شود. این امر به عدم فعالیت و افزایش بیماری‌های متعدد مزمن و کاهش طول عمر منجر می‌شود، اما با انجام دادن ورزش و تغذیه مناسب، می‌توان با ضعف پا‌ها مقابله کرد.

 اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا گاهی دچار ضعف در پا‌ها می‌شویم و چگونه می‌توان عضلات پا را تقویت کرد؟ ضعف عضلات پا‌ها می‌تواند به خستگی کلی و خفیف یا حتی فلجی کامل در یک یا هر دوپا منجر شود. اما شایع‌ترین علت‌های بروز این ناراحتی:

عدم فعالیت طولانی عضلات:

این عامل یکی از شایع‌ترین علت‌های ضعف است و برای برطرف کردن آن و تقویت عضلات ضعیف می‌توانید روزی حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

یوگا، شنا، دوی آرام و ... نیز فعالیت‌های دیگر تقویت کننده عضلات است. در صورتی که برای ورزش کردن مشکل دارید هر چه زودتر به متخصص فیزیو تراپی مراجعه کنید.

فشرده شدن ستون فقرات عصب:

در این مواقع مراجعه به یک متخصص فیزیوتراپی لازم است.

این متخصصان ماساژ آرام را که با ایجاد جریان خون باعث پخش شدن ماده مغذی به طور مساوی در بدن می‌شود توصیه می‌کنند.

بیماری عصبی عضلانی:

علاوه بر درمان‌های توصیه شده از سوی متخصصان فیزیوتراپی، باید به برخی ورزش‌های ملایم مانندبلند کردن پا‌ها در حالی که در حالت صاف قرار دارد (البته پس از مشورت با پزشک) اقدام کنید.

ضعف در پا و مصرف دارو:

برخی دارو‌ها باعث ضعف در پا می‌شود. در این موارد پزشکان برخی ورز ش.‌های مخصوص را تجویز می‌کند.

کمبود ویتامین D:

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمبود عضلات پا را ضعیف می‌کند. اشعه ماورای بنفش خورشید به بدن در ساخت این ویتامین کمک می‌کند. بنابر این قرار گرفتن در معرض نور خورشید اول صبح آن هم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه باعث تقویت پا می‌شود. مصرف ماده غذایی غنی از ویتامین D، مانند ماهی سالمون، ساردین، شیر غنی شده، آب پرتقال یا غلات در صبحانه را افزایش دهید.

کمبود آب بدن:

یکی از علت‌های عمده ضعف و گرفتگی پا کم آبی است. مصرف مایعات به ویژه آب و مصرف میوه‌های آب دار برای آبرسانی و تقویت عضلات پا بسیار مهم است. مصرف شیر نیز که غنی از کلسیم است برای تقویت استخوان‌ها لازم است.

افراط در فعالیت:

در کار‌هایی که به ایستادن روی پا نیاز است افراط نکنید و سعی کنید بین کار به خود استراحت دهید تا عضلات تقویت شود.

برخی از بیماری ها:

دیابت، کم خونی و... می‌تواند ضعف واسپاسم عضلانی در پا ایجاد کند. یک برنامه غذایی مناسب همراه با مصرف دارو تجویز شده از سوی پزشک می‌تواند در برطرف کردن این ناراحتی موثر واقع شود.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرحناز سلطانیان
۱۶:۰۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید من 10سال است که عمل قلب باز کردم 8ماه است درد پا داردم پای من از زانو تا مچ درد میکند چه در خواب چه در بیداری
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
آیا مو زیاد پا باعث ضعف پا می شود
آخرین اخبار