معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان؛

500میلیارد ريال خسارت به کشاورزان شرق اصفهان پرداخت شده است

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون هر چند ناچیز ولی 500میلیارد ريال خسارت بهکشاورزان شرق اصفهان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، معاون سیاسی امنیتی استاندار شب گذشته در برنامه گفت و گوی هفته شبکه اصفهان با اشاره به اینکه آب پشت سد در حال حاضر ۱۴۴میلیون مترمکعب است و این رقم فقط تامین کننده شرب است گفت: بر اساس توافق با کشاورزان غرب و شرق استان اگر حجم آب سد به ۳۵۰میلیون مترمکعب برسد آب برای کشت دوم پائیزه (اوایل زمستان) تامین می شود.
طباطبایی تصریح کرد: استاندار هم از این توافق حمایت می کند و در صدد کسب موافقت شورای آبریز حوزه زاینده رود در این زمینه است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی گفت: کاهش آب فقط از سهم مردم نبوده حتی سهم آب صنایع بزرگی چون ذوب آهن و فولاد هم کاهش یافته به طوری که حتی ذوب آهن تا مرز تعطیلی هم رفت و ذخایر آبی برخی صنایعی چون‌ پالایشگاه و پتروشیمی تا حد صفر رسید.
طباطبایی به کاهش آب انتقالی به یزد هم اشاره کرد و گفت: برنامه شورای هماهنگی حوزه آبریز را سه استان رعایت کردند و البته در برخی جاها تخلفاتی صورت گرفت.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین سه استان برای تسریع امور به حقابه کشاورزان اشاره کرد و افزود: برخی رودخانه ها روی مالکیت آن حقابه نیست ولی این موضوع در مورد زاینده رود متفاوت است و افرادی که از آن استفاده می کردند طبق طومار شیخ بهایی حقابه وجود دارد که این امر در قوانین ما هم پذیرفته شده است.
طباطبایی با تاکید بر مبنای قانونی، شرعی و عرفی حقابه افزود:به استاندار پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده رود برای کشت پاییزه دوم، پیگیری احقاق حقابه ها را داده ایم که نتیجه حقابه ها پرداخت خسارت است.
وی با بیان اینکه کشاورزان در ۲سال گذشته از سهم آب خود استفاده نکردند گفت: این مهم نیاز به پرداخت خسارت دارد که البته از ابتدای امسال تاکنون هر چند ناچیز ولی 500میلیارد ريال خسارت پرداخت شده است.
معاون استاندار با بیان اینکه کشاورزان برای رسیدن به نتایج و حقوق خود شرایط آرامی را رقم بزنند افزود: تجمع کشاورزان، انرژی مسئولان را برای پیگیری امور منحرف می کند.
طباطبایی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به برنامه های جاری استان برای حل مشکل گفت: یکی از برنامه ها پیگیری انتقال ۱۰میلیون متر مکعب آب انتقالی برای کشاورزان شرق است.
وی برخی تصورات که مسئولان کشوری از برداشت های غیرمجاز استان های دیگر بی خبرند را رد کرد و گفت:پیگیری پرداخت خسارت به کشاورزان را جدی دنبال می کنیم و به شرط وجود بارش مناسب، پیگیر تامین آب برای کشت دوم پائیزه هستیم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار در پایان با تشکر از مسئولان استان چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ تصریح کرد: برای تامین منابع آبی پایدار، بهره برداری از این تونل از طرح های مهم این بخش است که منابع مالی اجرای آن تامین شده است.

انتهای پیام /س

اختصاص کشت پائیزه به کشاورزان

برچسب ها: بحران آب ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار