فواید مصرف آسپیرین/ داروی رقیق کننده خون برای چه کسانی مضر است؟

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز از فواید و مضرات قرص‌های آسپیرین گفت.

فواید مصرف آسپیرین/ داروی رقیق کننده خون برای چه کسانی مضر است؟به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه دستغیب کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: آسپیرین یک داروی رقیق کننده خون از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا ضد دردها است، تحقیقات نشان داده که در افراد با سابقه سکته قلبی و مغزی و یا در برخی بیماری های قلبی- عروقی مصرف روزانه دوز های پایین آسپیرین (بین 75 تا 100 میلی گرم در روز) خطر ابتلا به سکته مجدد و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد؛ همچنین مصرف آسپیرین برای مدت زمان بیش از 5 تا 10 سال از رشد و گسترش سرطان های روده و کولون و حتی برخی از سرطان های دیگر جلوگیری می‌کند.

دستغیب ادامه داد: با توجه به منافع زیادی که برای مصرف آسپیرین ذکر می شود این سوال مطرح است که آیا هر فردی می تواند آسپیرین مصرف کند؟ جواب منفی است؛ زیرا آسپیرین خطر خونریزی مخصوصا خونریزی از دستگاه گوارش را افزایش می دهد. این خطر در افرادی که سایر فاکتورهای خطر را داشته باشند افزایش می یابد مانند افراد با سابقه زخم معده، سنین 65 سال یا بالاتر ، مصرف سایر داروهای ضد درد مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن، مصرف کورتون ها، مصرف داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، ریواروکسابان یا دابی گاتران.

کاهش خطر سکته قلبی یا مصرف آسپیرین

علاوه بر این تحقیقات نشان داده در افراد بدون وجود بیماری قلبی عروقی خاص، مصرف آسپیرین تنها خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش داده و بر سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از از بیماری‌های قلبی عروقی تاثیری نداشته است، در عین حال خطر خونریزی را در این افراد افزایش می دهد.

این دکتر داروساز در پایان افزود: تصمیم گیری در مورد مصرف آسپیرین در افراد بدون وجود بیماری قلبی_عروقی و سابقه سکته، امری است که فرد باید بعد از مشورت با پزشک و اطلاع از تمام فواید و عوارض، اقدام به اتخاذ آن کند، برخی از متخصصان بر این باورند که فواید مصرف آسپیرین در افراد بالاتر از 50 سال و بدون وجود خطر خونریزی از عوارض احتمالی آن بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
سلام من ریواروکسابان ۲۰ مصرف میکنم میتونم به جای آن اسپرین مصرف کنم
Iran (Islamic Republic of)
عیسی فرهمند
۱۹:۲۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
ممنونم خیلی عالی دمتون گرم
آخرین اخبار