بلا‌هایی که تنهایی سرتان می‌آورد!/ آیا می‌دانید چه زمان‌هایی باید تنها باشید؟

تنها بودن، فاصله گرفتن از دیگر انسان‌ها و فرو رفتن در لاک تنهایی خود موقعیت‌هایی است که برخی از افراد در شرایط روحی خاص انتخاب کرده و به‌نوعی دوست دارند تنها بمانند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها بودن، غرق در افکار و خود بودن، فاصله گرفتن از دیگر انسان‌ها و فرو رفتن در لاک تنهایی خود و ... این‌ها جملاتی است که شاید با آن آشنایی داشته باشید، اما آیا می‌دانید بعد از این طوفان‌ها چه چیز‌هایی در انتظارتان است و چه زمان‌هایی بهتر است تنها باشید؟

امروز گروه اجتماعی باشگاه خبرنگان جوان قصد دارد تا به این سوالات پاسخ دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، مطلب پیش رو را از دست ندهید.

تنهایی به چه معناست؟

تنهایی پاسخی پیچیده و عمدتاً ناخوشایند به انزوا یا کمبود هم‌صحبتی است. این پاسخ معمولاً شامل احساس اضطراب از کمبود ارتباط و اشتراک با دیگران است که از گذشته شروع شده و تا به آینده ادامه خواهد داشت. البته این احساس ممکن است زمانی که فرد در اطراف خود افرادی را دارد نیز وجود داشته باشد. تنهایی می‌تواند حاصل عوامل مختلفی، چون عوامل اجتماعی، ذهنی و احساسی باشد.


بیشتر بخوانید؛ وحشت تنها ماندن چیست؟


تحقیقات نشان داده‌اند که این احساس بین گروه‌هایی از افراد که ازدواج کرده‌اند، در رابطه هستند، درون خانواده هستند یا شغل موفقی دارند بسیار شایع است. این مسئله موضوعی است که از روزگار باستان تاکنون بسیار مورد کاوش واقع شده است. تنهایی را درد اجتماعی نیز تفسیر می‌کنند، یک مکانیزم روان‌شناختی برای هشدار به افرادی که منزوی شده‌اند و ترغیب آن‌ها به جستجوی ارتباطات جدید.

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

تنهایی به همان اندازه که می‌تواند سلامت جسمانی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، بر سلامت روانی نیز تاثیرگذار است.

تنهایی بلند مدت می‌تواند اثر منفی چشمگیری بر سلامت کلی و بهزیستی انسان داشته باشد. افراد تنها اغلب با یک احساس ناامیدی مواجه هستند و این احساسات می‌توانند به روش‌هایی مخرب بر بدن تاثیرگذار بوده و موجب اضطراب، افسردگی، افزایش خطر خودکشی یا دیگر رفتاری خشونت آمیز شده و حتی ضرر این شرایط می‌تواند برابر با کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز باشد.


بیشتر بخوانید؛  بررسی علت میل به تنها ماندن در نوجوانان


شرایط زمانی وخیم‌تر می‌شود که بدانیم افراد تنها اغلب بدترین دشمن خود هستند و می‌توانند اثر منفی تنهایی را با قضاوت یا سرزنش خود درباره این که چرا هیچ دوستی ندارند و احساس انزوا تقویت کنند که در نهایت می‌تواند شکست در اتخاذ اقدام‌های ضروری برای تعامل با دنیای اطراف را موجب شود. در ادامه با نشانه‌هایی که از تاثیر منفی تنهایی بر شرایط سلامت حکایت دارند، بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری قلبی شما وخیم‌تر شده است

آیا به بیماری قلبی مبتلا هستید و به نظر می‌رسد بدون دلیل خاصی شرایط آن وخیم‌تر شده است؟ تنهایی ممکن است دلیل این شرایط باشد. طی یک مطالعه در دانمارک، زمانی که پژوهشگران شرایط ۱۳,۴۶۳ بیمار مبتلا به بیماری‌های قلبی مانند آریتمی، نارسایی قلبی و بیماری دریچه قلب را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که احساس تنهایی با دو برابر شدن خطر مرگ مرتبط بوده است.

همواره با احساس خستگی مواجه هستید

افرادی که از روابط خود در زندگی ناراضی هستند، اغلب بی خوابی‌های شبانه را تجربه می‌کنند که به دشواری در تمرکز و احساس خستگی در طول روز منجر می‌شود. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Psychological Medicine منتشر شد، افراد تنها نسبت به همتایان اجتماعی خود ۲۴ درصد احتمال بیشتری دارد با احساس خستگی مواجه شده و در حفظ تمرکز نیز دچار مشکل می‌شوند.

با چربی اضافه در ناحیه شکم مواجه هستید

سطوح هورمون کورتیزول در جریان خون افرادی که احساس تنهایی می‌کنند بیشتر است و این خبری بد برای آنهای است که نگران اندازه دور کمر خود هستند. بنابر پژوهشی که در دانشگاه ییل انجام شد، افزایش سطوح هورمون کورتیزول می‌تواند موجب افزایش وزن در ناحیه شکم افرادی شود که اضافه وزن ندارند. باید به این نکته اشاره داشت که از بین بردن چربی این قسمت از بدن دشوارتر است.

بیماری‌های مزمن مختلف در شما تشخیص داده شده اند

تنهایی به همان اندازه که می‌تواند سلامت جسمانی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، بر سلامت روانی نیز تاثیرگذار است. بنابر پژوهشی که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، افراد تنها زمانی که با استرس مواجه می‌شوند، افزایش در سطوح پروتئین‌های التهاب‌زا را تجربه می‌کنند و این التهاب می‌تواند به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، آرتریت و بیماری قلبی منجر شود.

حافظه شما رو به افول است

تنهایی می‌تواند بر شرایط حافظه انسان نیز اثر منفی بگذارد، از این رو اگر قصد دارید در سنین بالا حافظه‌ای قوی داشته باشید، برقراری ارتباط با دیگران و پرهیز از تنهایی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید.


بیشتر بخوانید؛ چرا تنهایی برای افراد خطرناک است؟


بنابر پژوهشی که در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شد، افرادی با سطوح بالای پلاک‌های آمیلوئیدی، نشانگری از بیماری آلزایمر، در مقایسه با آن‌هایی که فاقد این نشانگر بودند، ۷.۵ برابر احتمال بیشتری داشت تا تنهایی خود را گزارش کنند.

از مشکلات اضطراب رنج می‌برید

احساس تنهایی می‌تواند اثر منفی چشمگیری بر سلامت روانی انسان داشته باشد. بدون یک سیستم پشتیبانی شامل دوستان و اعضای خانواده، شما آسیب پذیری بیشتری به موارد اضطراب‌زا خواهید داشت. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Psychological Medicine منتشر شد، جوانان تنها بیش از دو برابر احتمال بیشتری داشت به مشکلات سلامت روانی، مانند اضطراب مبتلا باشند که زندگی روزانه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در تواناییشان برای انجام کار، رفتن به مدرسه و یا برقراری روابط اجتماعی اختلال ایجاد می‌کرد.

به افسردگی مبتلا هستید

یک تصور اشتباه رایج این است که فردی با تعداد دوستان اندک، انسانی تنها است. با این وجود، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا دایره دوستان محدودی داشته باشند و با مشکلی نیز مواجه نیستند. اما برای برخی دیگر شرایط این گونه نیست. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Health and Social Behavior منتشر شد، ترکیبی از گروه دوستان محدود همراه با احساس انزوا می‌تواند افزایش ۶۵ درصدی علائم افسردگی را در پی داشته باشد.

فشار خون شما به سطوح ناسالم رسیده است

بیماری قلبی، سکته مغزی، و آنوریسم تنها برخی از شرایطی هستند که در صورت عدم درمان پرفشاری خون شکل می‌گیرند.


بیشتر بخوانید؛ چرا برخی از افراد احساس تنها بودن می‌کنند؟


درمان فشار خون بالا برای برخی افراد می‌تواند به سادگی یافتن چند دوست جدید باشد. بنابر پژوهشی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، بزرگسالان تنها دارای فشار خون بیشتر نسبت به افراد اجتماعی‌تر هستند.

بیشتر از حد معمول به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوید

اگر تنها هستید در فصول سرد سال بهتر است پیش از این که بیمار شوید، دایره روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. بنابر پژوهشی که در نشریه Health Psychology منتشر شد، تنهایی و ارتباطات اجتماعی کم می‌تواند موجب واکنش کمتر بدن به واکسن آنفلوانزا شود، از این رو، هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می‌شوید.

برای کاهش وزن تقلا می‌کنید

اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است در ابتدا مجبور باشید به مسائلی که موجب احساس انزوا می‌شوند، رسیدگی کنید. تنهایی می‌تواند مانعی بزرگ در برابر درمان چاقی باشد. تنهایی یکی از محرک‌های رایج برای پرخوری است، از این رو، شرایط برای افرادی که در تلاش برای محدود کردن کالری‌های مصرفی خود هستند، دشوارتر می‌شود.

علائم سرماخوردگی همواره شدید هستند

سرماخوردگی به طور معمول شرایطی بسیار آزاردهنده محسوب نمی‌شود، اما اگر تنها باشید، ابتلا به یک سرماخوردگی ساده نیز می‌تواند احساس به پایان رسیدن دنیا را در شما ایجاد کند. بنابر پژوهشی که در نشریه Health Psychology منتشر شد، افراد تنها در مقایسه با آن‌هایی که روابط اجتماعی گسترده‌تری دارند، هنگام سرماخوردگی علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند. ظاهرا، تنهایی در ترکیب با عامل استرس‌زای بیماری برای تبدیل یک سرماخوردگی ساده به مساله‌ای جدی‌تر و شدیدتر کفایت می‌کند.

همواره غذا‌های کم ارزش مصرف می‌کنید

اگر برای دیگران غذا درست کنید، احتمال تهیه وعده‌های غذایی سالم‌تر شامل مواد غذایی مختلف بیشتر از زمانی است که تنها برای خود غذا درست می‌کنید. زمانی که تنها هستید، دنبال کردن یک رژیم غذایی ناسالم و استفاده از غذا‌های کم ارزش مانند فست فود‌ها و غذا‌های منجمد که مواد مغذی اندکی ارائه کرده یا فاقد هر گونه ارزش غذایی هستند، راحت‌تر است.

در تلاش برای مقابله با استرس هستید

اگرچه همه ما در زندگی خود با مقداری استرس مواجه می‌شویم، اما افراد تنها و فاقد پشتیبان عملکرد ضعیف‌تری در مقابله با آن دارند. بنابر پژوهشی که در نشریه Psychiatry منتشر شد، پشتیبانی اجتماعی می‌تواند واکنش نوروشیمیایی در مغز را تقویت می‌کند که مقابله با استرس را تسهیل می‌کند و فقدان پشتیبانی اجتماعی واکنش ضعیف‌تر به استرس را در پی دارد.


بیشتر بخوانید؛ تنهایی؛ بیماری بدون درمان هزاره جدید


با اختلال غذا خوردن مواجه هستید

طی یک مطالعه پژوهشگران رابطه بین اختلالات غذا خوردن و تنهایی را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که روابط میان فردی منفی اختلالات غذا خوردن و احساس تنهایی را تشدید می‌کند.

درد جسمانی بدون دلیلی منطقی را تجربه می‌کنید

آیا درد‌های جسمانی بی دلیل که با احساس تنهایی همزمان بوده اند را تجربه کرده اید؟ گاهی اوقات، درد عاطفی می‌تواند به درد جسمانی تبدیل شود. مطالعه‌ای که در نشریه Science منتشر شد، نشان داد که مغز انسان به احساس تنهایی به روشی مشابه با درد جسمانی واکنش نشان می‌دهد و مواد شیمیایی احساس خوب را برای مقابله با این شرایط ترشح می‌کند.

مرتب به پزشک مراجعه می‌کنید

زمانی که پژوهشگران در دانشگاه جورجیا عادات سلامت بزرگسالان مسن را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند آن‌هایی که تنها بودند، تقریبا ۱۲.۷ درصد بیشتر از همتایان اجتماعی‌تر خود به پزشک مراجعه می‌کنند.

با گرفتگی‌های معده مواجه هستید

استرس، افسردگی، و اضطراب همگی پیوند نزدیکی با تنهایی دارند و می‌توانند اثر بزرگی بر گوارش شما داشته باشند. این شرایط می‌تواند به بروز یبوست، اسهال، ناراحتی و گرفتگی معده منجر شود.


بیشتر بخوانید؛ این افراد از تنهایی لذت می‌برند


زمانی که پریشان می‌شویم بدن برای واکنش جنگ یا گریز آماده می‌شود، از این رو عملکرد‌هایی مانند گوارش متوقف می‌شوند.. این می‌تواند به معنای تجربه گرفتگی معده یا برخی ناراحتی‌های گوارشی دیگر باشد.

با سردرد‌های بسیار مواجه هستید

معده تنها اندامی نیست که تحت تاثیر تنهایی قرار می‌گیرد. تنهایی می‌تواند عامل سردرد‌های مکرر شما باشد. دو سوم از افراد تنها سردرد را در نتیجه حالت احساسی افسرده تجربه می‌کنند.

افزایش ناگهانی ضربان قلب بدون محرک جسمانی را تجربه می‌کنید

بسیاری از افراد تنها از اضطراب رنج می‌برند. در شرایطی که اضطراب یک مشکل سلامت روانی است، اما می‌تواند موجب بروز علائم جسمانی مانند لرز، نفس نفس زدن، و ضربان سریع قلب شود.

همواره با احساس سرگیجه مواجه هستید

یکی از علائم جسمانی همراه با اضطراب ضعف و سرگیجه است و در شرایطی که این مساله ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما می‌تواند به طور جدی در زندگی و فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد کند.

تنها بودن در چه زمان‌هایی لازم است؟

در کتاب‌های روانشناسی بسیار گفته شده است که تنها بودن و گوشه نشینی معایب مخربی دارد، اما در برخی از اوقات واقعا لازم است.

حس تنهایی، تاکنون در مورد مضرات و خطرات تنهایی صحبت‌های زیادی شده است، اما گاهی تنها ماندن نیز لازم است که در این جا به مزیت‌های آن میپردازیم.

تنهایی بهتر است یا در جمع بودن؟

  • تا حالا پیش آمده که در طول روز و میان کار‌های مختلف ساعتی رابه خودتان اختصاص دهید؟
  • آیا جزء آن دسته افرادی هستید که ساعت تنهایی برایشان اهمیت دارد؟
  • آیا شما هم دوست ندارید به هیچ قیمتی اوقات تنهایی خودتان را از دست بدهید؟

چرا گاهی لازم است تنها باشیم؟

سال‌های سال است که از نیاز ذاتی انسان به گروه، زندگی اجتماعی و تأثیر این شکل از زندگی بر سلامت روان و جسم صحبت می‌شود.

این در حالی است که کمتر در خصوص تنهایی و نقشی که در زندگی ایفا میکند گفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، افرادی که در شبانه روز ساعتی رابه خودشان اختصاص می‌دهند نه تنها استرس کمتری را تجربه می‌کنند؛ بلکه از خلاقیت بیشتری نیز برخوردار هستند.


این مطلب را از دست ندهید: افسردگی؛ ثمره تنهایی آدم‌ها


این تأثیر ازآن جهت رخداد می‌دهد که پرداختن به کار مورد علاقه در ساعت تنهایی روز با افزایش قدرت خلاقیت و تفکر، میزان هورمون‌های مرتبط با استرس را در بدن کاهش می‌دهد.

انچه دراین بین اهمیت دارد تفاوت قائل شدن میان افراد ضد اجتماعی و گروهی استکه آگاهانه تنهایی را انتخاب می‌کنند.

در واقع، افرادی که از روی ترس در جمع حضور پیدا نمیکنند دچار نوعی اختلال هستند که می‌تواند تبعاتی جدی از قبیل؛ خشونت و افسردگی به دنبال داشته باشد. این در حالی است که برای گروه مقابل تنهایی یک انتخاب است، انتخابی که مهلت تفکر میدهد.

به عبارت دیگر، تنهایی برای این دست افراد مهلتی است که امکان رسیدگی به کار‌های شخصی و مورد علاقه را فراهم می‌کند.

انچه اهمیت دارد آگاهی نسبت به این موضوع است که الزاماًً هر فرد اجتماعی و دارای ارتباطات گسترده سلامت روان ندارد؛ از سمت دیگر تنهایی همیشه نشانه‌ای برای شخصیت‌های ضد اجتماعی نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۲:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
من ۱۷ سالمه سه ساله که تنهام دوست دارم ولی وقتی پیششونم بازم احساس تنهایی میکنم کسی نیس که باهاش صحبت کنم
Iran (Islamic Republic of)
یه دختر بد
۰۱:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
میدونین من آدم بدیم خیلی بد
اینجور نیس که از اول بد بودم بچگیم خیلی مهربون بودم همه رو دوست داشتمو به همه عشق میورزیدم
ولی از یه وقتی به بعد که من میگم سال های جهنمیه زندگیم کلا عوض شدم از همه بدم اومد بیرحم شدم خیانتکار سنگدل عوضی لاشی
مجبور شدم خودمو تنها کنم
یعنی هم خودم خودمو تنها کردم هم مجبورم کردن تنها بشم
خیلی بده که همه دست به دست هم بدن که تنها و ضعیفت کنن
هنوزم در ظاهر مهربونم خنده از لبم نمیره ولی پشت همش یه دروغه یه کلک فقط به خاطر منافعم گول میزنم همه رو
خیلی بهم فشار اومده کاریشم نمیتونم بکنم واقعا قراره تا ابد انقدر بی معنی زندگی کنیم ؟ اون معنی زندگی کجاس؟ دنیا نباید یکم مهربونتر و قشنگتر میبود؟
Iran (Islamic Republic of)
یه انسان
۲۲:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
زندگی انسان مردم را با ضعف خود در مدیریت اقتصاد به باد فنا دادید
آن وقت میخواهید مردم افسرده و تنها نشوند

خودتان در کار خودتان حقایق را بگویید و روشنگری کنید
مسائل جامعه همه حل میشود
شما-شاید ندانید رسانه چه ابزار ارزشمندی است
همه چیز را نشان میدهد
و میتواند حل کند
شما از خودتان شروع کنید
حقایق را در صدا وسیما بگوئید
مردم افسرده نمیشوند از مشکلات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۴ تير ۱۴۰۱
سلام دوستان من تنها هستم الان ۱۶ سالمه وقتی کرونا آمد روابط اجتماعی با دوستانم قطع شد تاحالا هیچ تجربه تنهایی نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۳:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
تنهایی سخته ولی چاره ای نیست باید تحمل کرد من تاحالا فکر میکردم خودم تنهام نگو ای دل غافل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام من ۱۵ سالمه
من از بچگی تا الان تنها بودم تنهایی رو دوست دارم ولی یه وقتایی حالم بد میشه به دردل نیاز دارم .
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۰۵:۱۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام . من تو سن ۱۶ سالگی ام کلی دوست داشتم و همه از بودن با من لذت میبردن . من دختری شاد و سرزنده و زیبا هستم و اعتماد به نفس بالایی هم دارم و همیشه برای دوستانم از دل و جان مایه میگذاشتم و بهترین بودم . اما به مرور در این سال ها انقدر بی معرفتی و بدی دیدم که نه تنها دانه به دانه دوستانم را حذف کردم بلکه دیگر کسی را به زندگی ام راه ندادم چون هیچکس را ندیدم که لایق خوبی هایم باشد . و حالا چند سال هست که بسیار تنها هستم . این تنهایی برای شخصی اجتماعی مثل من خیلی سخت است و من فقط ۲۱ سن دارم و دلم میخواهد سال های جوانی ام را کنار دوستانم خوش باشم نه در تنهایی ! شرط میبندم هیچکس فکرش راهم نمیکند که من انقدر تنها بوده باشم . دیگر طاقت ندارم و از خدا میخواهم یک بالاخره یک دوست لایق که حتی شده اندکی عقل و شعور داشته باشد پیدا کنم . برای همگی همین آرزو را دارم . شب خوش
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۴۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
هر کی احساس تنهایی میکنه و به اخر خط رسیده پیشنهاد میکنم یه بار فایل های رایگان روانشناسی قلب استاد شجاعی رو گوش بده، زندگی تون زیر و رو میشه مثل خودم:)
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۰۶:۳۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
من 19 سالمه و به شدت احساس تنهایی میکنم حتی وقتی کنار خانوادم هستم نمیدونم چیکار کنم دلم میخواد مثل خواهرا و برادرم باهاشون ارتباط برقرار کنم اما خجالت میکشم و همیشه هم تو خونه تنها میمونم
Iran (Islamic Republic of)
علیشونم 21
۱۵:۲۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
من بعد از تموم شدن رابطم بشدت احساس تنهایی میکردم تا متوجه شدم دیگه برای کسی مهم نیست حالم بده یا خوب این خود منم که دارم اذیت میشم تصمیم گرفتم یه جور دیگه زندگی کنم یه کار خوبو شروع کردم و الان حالم خوبه دوتا نکته بگم دوست من که مسیر منو عوض کرد ؟دوست داشتی استفاده کن : دنیا ساخته شده واسه ادم های بیحیا (بیخیال پرو با اعتمادبه نفس شلوغ و پر هیاهو ) تو فقط یبار زندگی میکنی پس اونکاریو ک دوست داری اونچیزی که دوست داری انجام بده و بپوش اون رفتاری که ترو خوشحال میکنه رو انجام بده فقط به بقیه اسیب نرسون :) دوم کاری با اعتقاداتت ندارم اما از روزی که شروع کردم به نماز خوندن باور کن حالم خیلی بهتر شد/ خب همین دوتا تونست تو تایم کمی بهم کلی کمک کنه *** یه فرمول طلایی رو بهت بگم ؟ وقتی از ی نفر خجالت میکشی برو جلوش وایسا تو چشاش نگاه کن و محکم حرفتو بزن دفعه دوم دیگه اون نفر برات هییییچ ترسی نداره*** شاد باشید عشقااااای مننننننننننننننننننن
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۱:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام
امیدوارم حال همه خوب وسلامت و پراز امید وخوشبینی و اعتمادبنفس ولبریزاز باورها واعتقاداتی باشه که برگ برنده ی زندگی باشه براتون...تا انجا که ایمان داشتن رو حس کنید..ایمان ب خود..به پندار، گفتار وکردارتون که مهرتاییددیگران رو بهمراه داشته باشه.و این ها همگی نیاز ب تدبیر وپشتکار وتلاش وجسارت داره با انعطاف وصبوری که بمرور ایجاد توازن میکنه براتون..تا جاییکه شکست خوردن رو مقدمه ودرب ورودی موفقیت میدونید.و به سعادت چنگ زده و کمال رو درشما ودرذهن خود میبینید وبالندگی میشه یکی از تاثیرات اون..مجموعن همگی یک شخصیت وکارکتر ویک هویت اجتماعی رو براتون رقم میزنه که هم شما از بودن دراجتماعات مختلف وهم جامعه بطورکلی خودش رو محتاج میدونه ب شما و این ایجاد احترام و پاسخ ب سوالاتیه که از اوان نوجوانی خصوصن شکل میگیره و بمرور ایجاد استرس واضطراب و چالشهایی میکنه که حول این تفکره اشتباهه که خود رو براساس نگاه های آدمهای اطرافمون و نحوه ی تعامل و احساسی که دریافت میشه درپی اینها ب سرعت سعی در تخریب و فرسوده کردن ساخته ها وپایه هایی که در شخص ریخته وپرداخته شده ودرحال ایجاد بنای شخصیتی با طبقات مختلفه
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۳:۴۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من15سالمه وخیلی تنهام هیچ دوستی ندارم میشه یکی با من دوست بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بیا با هم دوست بشیم همزادم:)
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۳:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من15سالمه و از بچگی تا الان افسردگی دارم خیلی ناراحتم چون هیچ دوستی ندارم تو مدرسه هم تنهام بیشتر وقتا به خاطر اینکه هیشکی نمیخاد با من دوس باشه گریه میکنم فقط خواستم بگم اگه کسی مثل من هست بیاد با هم دوست بشیم لطفا
Iran (Islamic Republic of)
BingGirl
۰۲:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
دوران سختی کاملا درکت میکنم منم زمانی که همسن تو بودم خیلی سر این موضوع رنج کشیدم و حتی هنوزه هنوزه هم تنهایم و اون شخص لایق رو پیدا نکردم
Iran (Islamic Republic of)
Helen
۱۳:۵۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
تنهایی ی حسه باید تنها باشی تا درکش کنی ممکنه دورت پر ادم باشه ولی بازم تنها باشی
ن تنهایی دخترام دست خودشون نیس بیاید از روی جنسیت حرف نزنیم چون هرکدوم مشکلات خودمونو داریم ک اون یکی نمیتونه تحمل کنه پسرا میتونن برن تو خیابون حداقل خودشونو خالی کنن اما ی قدم زدن ساده زیر بارون رو اغلب دخترا نمیتونن و مجبورن اینار با تیغ رو دستاشون خالی کنن :) بیایید همه همو درک کنیم اینجوریی دنیا جای بهتری میشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۶:۰۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تنهای یعنی تنهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام
من در اوایل ۱۱ سالگی افسردگی شدید داشتم و الان هم همه گزینه های مربوط به تنهایی و ... رو دارم و چون در سن نوجوانی هستم،همه منو بابت حرف هام مسخره میکنن.اگه همینجوری تا بزرگسالی پیش بره،فک کنم دیگه دیر بشه.
اما تنهایی به پیشرفت خیلی کمک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
من دارم کم کم میرم تو 14 سالگی و این تنهایی و حس پوچی کردنم از دوسال پیش شروع شد با اینکه من الان فقط 14 سالمه:)
بهترین دوست هیچکس نیستم و کسیو ندارم که پیشش درد و دل کنم با اینکه ازین کار متنفرم . ولی این تنهاییم واقعا دردناکه و هرچقدرم میگذره بیشتر تنها میشم :)) میخواستم دوست جدید پیدا کنم حس میکنم واقعا اعتماد ب نفسشو ندارم ولی این چیزه خواصی تو دلیل تنهاییم و حسم نیس ولی فکر میکنم اگه حداقل یکی پیشم بود کمتر تنها بودم:)
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۰۹:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
تنهایی خیلی خوبه خیلی خوب عالی
چون آدم تو فکر و ذهن خودش میده به مشکلات خودش فکر میکنه آرامش میگیره تنهایی خیلی خوب هست .
این همه بیرون پیش مردم موندیم کی قدر ما رو دونست ؟
تنهایی عالی هست .
چون اون موقعه کسی نمی‌فهمه داری اشک می‌ریزی
عاشق پیاده روی تو بارونم چون اون موقعه کسی نمی‌فهمه داره اشک می‌ریزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
شما وقتی صبح تا شب در جمع و شلوغ باشی آدم خسته میشه از این همه رفت و آمد و سر و صدا ، به نظرم انسان باید هفته ای ۲ یا ۳ روز در تنهایی کامل باشه تا به آرامش ذهنی و روحی برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تنهایی خیلی خوبه آرامش میده به آدم
Iran (Islamic Republic of)
v a h i d
۰۳:۴۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
تنها ترم از اون چیزی ک فکرشو کنی خیلی تنها، با تنهایی کنار اومدم، مهم نیست دیگران چی فکر میکنند تنهایی برای من لذت بخشه عادت کردم... یه سری مشکلات دارم که انگار هیچوقت درست بشو نیست، گیر افتادم در زندان این دنیا، به سرنوشت معنی اسمم دچار شدم، وحید یعنی تک و تنها ... فقط خدا
Iran (Islamic Republic of)
radikal
۰۳:۳۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سخت تر از تنهایی به پوچی رسییدنه، به اینکه ارزو هات نابود شن به اینکه اون چیزی که میخوای نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
کاش یکی از ما گروه واتساپ تشکیل میداد یا تلگرام باهم حرف بزنیم
Mexico
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
سلام.
من نمی‌دونم چرا وارد مدرسه می‌شم انگار دنیا یک چیز دیگست، یعنی توی هیچ‌جا تنها نیستم فقط مدرسه.
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۲۳:۰۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام منم دلم گرفته احساس پوچی میکنم اطرافیان همه میرم سر کار فقط تو خونه من سرکار نیستم روم نمیشه از شوهرم پول بگیرم اینم بگم من با خانواده شوهرم زندگی میکنم از هیچی راضی نیستم حتی از خودم ظاهرمو حفظ میکنم فقط بخاطر شوهرم
Iran (Islamic Republic of)
elliot
۰۲:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
با احترام ولی این مقاله رو اصلا به رسمیت نمیشناسم از نظر خودم. خیلی بی معنیه برام بیشتر جاهاش. مخصوصا اون پونزده نخ سیگار!! من به شخصه چند ماهی میشه تمام دوستان زندگیمو قیچی کردم و به ارامش رسیدم به نظرم این مهمه ادم چی بخواد. برای من که نیازی نمیبینم به برقراری ارتباط با مردم و ادما واقعا از نزدیک چندشن . هر چی از این موجودات فاصله بیشتر بگیری ارامش بیشتری داری البته من اینجوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
من 12 سالمه و یه دخترم خیلی تنهام هیچ کس تو مدرسه باهام بازی نمیکنه و حرف هم نمیزنن. من خیلی تنهام و این تنهایی باعث میشه از خودم بترسم
حالا فقط سرم 24 ساعته تو گوشی و دست بر نمیدارم

چیکار کنم خیلی از این عادتم بدم میاد و نمیتونم کنار بزارمش حتی وقتی که امتحان دارم

واقعا حالم بده پدر و مادرمم صبح تا شب سر کارم و به من توجه نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
radikal
۰۳:۲۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
منم اینجوریم ، 22 سالمه و تنهام سخته ولی عادت میکنی ، از این سنت استفاده کن ،10 سال وقت داری تا به سن من برسی ،شاید این تنهایی یه جورایی به دردت بخوره ،زبان انگلیسیت و تقویت کن حتما ، دنبال یه مهارت پولساز باش که تو سن من نخوای تازه شروع کنی ، درست و حتما بخون ، برو سرچ کن و دنبال شغل های پر درامد باش ، از این سنت استفاده کن و نذار تنهایی نقطه ضعفت بشه ازش به عنوان یه نقطه قوت استفاده کن و وقتت وصرف یادگیری کن ، خیلی زود میفهمی که زندگی واقعا بی رحمه و هیچ کی به فکرت نیست جز خودت منتها بفم اینو نذار زندگی درس سختی بهت بده ، رو اعتماد به نفست کار کن عاشق خودت باش ، امید وارم 10 سال دیگه برای خودت کسی بشی ، یادت باشه زبان انگلیسی حتما یاد بگیر
Germany
مرتضی
۰۱:۵۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
برید خودتونو توی آینه نگاه کنید .شاید خیلی وقته از اینه فرار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
Me
۱۹:۵۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
منم خیلی تنهام.....ب دلیل اینک مستاجریم تقریبا هر سال خونه امونو عوض میکنیم و من الان هیچ دوستی ندارم...دوست ندارم برم مدرسه چون هیچکسو ندارم....کسایی ک اینجا تنهان چرا با هم دوست نمیشین؟ 17سالمه
Iran (Islamic Republic of)
بیکسی
۲۰:۰۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام خانمم ۲۸سالمه از ۱۲سالگی خانوادم شکنجم دادن بزور شوهرم دادن و الانم پسرم ۱۱سالشه شوهرم ۴سال فوت شده من دوسش نداشتم اصلا افسرده شدم خیلی خیلی زجر کشیدم ناگفته نمونه اعتیاد داشت از بچگیم گوشه گیرم تواتاق لامپ خاموش گریه میکنم خانوادم دوسمون نداره فقط مامانم دوستمون داره همه حسودی من وپسرم میکنه پسرم چش رنگی بسیار جذاب و زیباست خودم هم زیبام وجذابم اما اعتماد بنفس ندارم صفره دلخوشی ندارم تو دنیا عاشق تنهاییمم چون ارزش داره برام اما ناراحتم و کسی مارو دوس نداره اگه بمیریم هم هیچ خدایا خودت کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۷:۲۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام من خانمم ۲۸سالمه ازسن ۱۲سالگیم خانوادم شکنجم دادن از درس منعم کردن بزور شوهرم دادن و ازاون موقع تا الان زجرکشیدم پسرم ۱۱سالشه و پسرم نوزاد بودش بزرگش کردم وشوهرم ۴سال فوت کرده پسرم اصلا حتی فاتحه نمیخونه براش
Iran (Islamic Republic of)
خیلی تنهام
۲۰:۰۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
من تا الان خیلی تنها بودم خواهر و برادر بزرگتر نداشتم و به خاطر خجالتی و تنهاییم خیلیا دلم شکستن
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۲۲:۲۶ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
تنهایی چیز خیلی بدیه اما تنهایی یک پسر از همه بدتره چون دختر با کوچیکترین توجه و اراده میتونه خیلی هارو به خودش جذب کنه و خودشو از تنهایی در بیاره اما یک پسر......تنهایی پسر و دختر زمین تا اسمون فرق داره یک دختر از روی اختیار تنهایه و یک پسر از روی اجبار...
Iran (Islamic Republic of)
Only Boy
۱۵:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
با سلام به تمامی دوستان .. دوست عزیز باید بگم حرف شما درسته ... حیوون خونگی میتونه شما رو از تنهایی دربیاره ..ولی همونطور که میدونید .. خدا هر حیوانی یا موجودی رو جفت افرید ..که به خاطر ..اینه نسل بقا و جلوگیری از تنهایی ..پس ..هیچ چیزی نمیتونه جای خالی یه جنس مخالف رو تو زندگی شما پر کنه ... حتی حیوانات ..ولاغیر .. نمیشه که انسان با حیوانات ازدواج کنه ....

حرف اخر ..هیچی جای یه شریک زندگی واست نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
اگه آدم حیوون خونگی داشته باشه چی ؟ احساس تنهایی رو کم میکنه ؟ یا نه حتما باید آدم باشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
خب مگه دست خود آدمه که تنها باشه یا نباشه
بعضی وقتا واقعا کسی نیست
یا اگرم باشه کسیه که ازش نفرت داری یا احساس تنهاییت رو دو برابر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
اختلال خوردن یعنی چی ؟ یعنی کسی که هیچی غذا نمیخوره ؟ حالا باعث لاغری میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۰۲ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
توروخدا یه نفر بیاد باهاش حرف بزنم حالم خوب نیس ایدی تل میزارم amirj79
Iran (Islamic Republic of)
Hamid. Only
۰۲:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
ای کاش.. یکی از مسئولین دلش به حال جوانان .. بسوزع ..که بفهمن .واقعا تو چه شرایطی هستن... به خدا اینا ... چه جوری میتونن شبا سرشون بزار رو بالشت .. باید جواب تک تک .. جوانای .بدن ..که یک دل و هزار تو ارزو دارن ... شاید یکی از بزرگترین .. مشکلات تنهایی .. فقر هستش.. اگه .فقر نبود .. امار ازدواج بیشتر میشد .. و کسی تنها نمیشد ... منم ..خودم ..هزار تا ارزو دارم ...به خدا اگه .. دستم به جایی بند بود و کارخونه ایی .. چیزی .داشتم ... نامرد روزگار بودم .دست . چن نف جوان ک میخوان برن دور زندگیشون نگیرم...


کامنت هایی که خودم ..اشکم در اومد ... و دلم برا همه و خودم خیلی میسوزه ..
Iran (Islamic Republic of)
Hamid. Only
۰۲:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
سلام به همگی دوستان.... من ..خودمم خیلی تنها بودم ..درواقع دوستی نداشتم .. هر موقع خواستم .با یکی رابطه برقرار کنم.نتونستم.. هی .فکرای مشکل به سرم میزنه.. هی مدام به اینده فکر میکنم..اخه .. هر کار میکنم .. نمیتونم . درست ارتباط برقرار کنم... هر موقع میخواستم با کسی دوست شم .. به هر بهانه ایی که میشده ..ترکم کردن ... واقعا.. بعضی وقتها دلم برا خودم میسوزه که .. هیچ کس و ندارم...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من الآن 27 سالم شده ولی از بچگی تا حالا همیشه تنها بودم، از همه جور آدمی هم خوشم نمیاد و از اونایی هم که خوشم میاد، اونا از من خوششون نمیاد‌. خیلی سعی کردم که با چند نفری که خوشم میاد دوست بشم یا حداقل یه رابطه ی کوتاهی رو درست کنم ولی هیچ وقت نتونستم. نزد چند تا مشاور هم رفتم ولی باز هم مشکلم حل نشد. فکر کنم به خاطر تیپ و قیافه ی من هست که اصلا تو دل برو نیستم
وگرنه هر کی خوشگل و خوش تیپ باشه همه دلشون میخواد باهاش دوست بشن و همه جا دعوتش می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
مددرسان
۱۰:۴۰ ۰۹ تير ۱۴۰۰
سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه و تنها نباشید .
من خودم دوسال به خاطر درس به اجبار توی یه شهر دیگه و تنها بودم( بر خلاف اینکه قبلش خیلی اجتماعی بودم و دوستان زیادی داشتم ) و تقریبا میشه گفت اغلب مشکلات متن بالا رو داشتم ،اما الان که اون دو سال تموم شده و اومدم به شهر خودمون ،تصمیم گرفت که هر روز برم پیش دوستام و اصلا تنها نباشم و مشکلاتمو حل کنم ،چون معتقدم به هر نتیجه ای که می‌رسیم حاصل تفکر و افکار خودمون و نتیجه طبیعی عملمون هست ،شک نداشته باشید کسی نمیاد کمکمون کنه ،اصلا دنیا واینمیسته برای ما ،مشکل تنهایی راه حلش ساده هست پس نباید اینقدر بزرگش کنیم ،شما فقط دارین خودتون رو اذیت میکنید در حالی که راه حلش رو میدونید.
Iran (Islamic Republic of)
فری
۰۴:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
تنهایی بده هرکی خاست از تنهایی بیرون بیاد زنگم بزنه تا کلی بخدونمش
Iran (Islamic Republic of)
Aynaz
۰۰:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
مثل اینکه اینجا همه سفره دلشونو باز کردن،منم دلم مس خواد که این کارو بکنم ولی نمی تونم. یعنی نمیشه که بتونم. من خردادی ام و اونجور که چند نفر رو مقل خودم دیدم،فهمیدم که فقط من نیستن و خردادی ها به طور کلی بلد نیستن حرفای دلشون رو به زبون بیارن.
فقط می خوام بگم درسته که من بیشتر این نشانه ها از جمله بی خوابی رو داشتم، دوست دارم ولی تا می خوام باهاشون درد و دل کنم از دستم فرار میکنن.خانوادم رو دوست دارم و همه چیز رو برام فراهم میکنن ولی هیچ وقت باهام حرف نزدن و این به صد تا شیء گرون قیمت نمی ارزه. احساس میکنم مسئولم که همه رو خوشحال نگه دارم و تو طول روز یه لحظه ام لبخند از رو این کنار نمیره.ولی شبا...به خاطر بی خوابی، هی تو تخت غلت میزنم و لحظه به لحظه بد تر میشم.دلم می خواد گریه کنم تا خالی شم ولی خواهرم کنارم خوابیده و فقط با تحقیرش نیاز دارم سنگینی قلبم دو برابر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۰۰:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
همیشه به خودم میگم من چقد بد بودم که سهمم اینه؟!
حق کیو خوردم؟ به کی بد کردم؟ همیشه خوب دیگرون رو میخوام همیشه به دیگرون کمک میکنم همیشه تو جمع منم که همرو میخندونمو دلشونو شاد میکنم پس چرا هیچکس واسم نمیمونه؟
چرا کل روز های هفترو تنهام؟ چرا همش تاریکیه من چی کم داشتم از بقیه؟ واقعا نمیدونم دیگه ا‍ُور زدم خسته شدم فقط خدا میتونه کمکم کنه امیدوارم همه ما از این تنهایی مزخرف نجات پیدا کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
Z
۰۶:۵۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
یکی از بدترین مجازاتا زندانی شدن تو سلول انفردایه پیداست که چقدر تنهایی میتونه زجر آور باشه که ازش به عنوان یه مجازات استفاده میشه!!
اگه نمیشه حصار تنهایی تون رو بشکنین خدا رو وارد این تنهایی کنین تنها کسی که عمیقا ناراحتی و غصه ی ما براش مهمه خود خداست،حس حضورش باعث میشه تنهایی کمتر حس بشه
من خودمم خیلی تنهام ولی از وقتی سعی کردم تنهاییم رو با خدا پر کنم حالم بهتر شده
امیدوارم حالتون همیشه عالی باشه
دوستون دارم
:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام من داستانم حقیقتا از بچگیم بوده ک در یک خانواده بی توجه و مسولیت بزرگ شدم بابام دوتا زن داشت از اون زنش ک زن اولیشه چهارتا بچه داشت اونام بزرگن درحد ۲۳ تا ۲۵ سال منم ۶ سالم بود کلا تک تک اون روزارو یادمه ک دعوا میکردن منو میزدن با اقام دعوا میکردن سر مادیات
خلاصه اون روزا تموم شدن همه هرچی میخواستن بردن و رفتن و یکی ازدواج کرد و یکی...
هیی نگاشون میکرم میگفتم منم بزرگ میشم هیچ کدوم از این کارارو نمیکنم پا خودم مییستم و این حرفا خلاصه حال خودمو خوب میکردم
خیلی خودمو میزدم گریه میکردم اونقدری دلم میگرفت موقعی ک بچه بودم ک حس بودن تو زندونو داشتم ن عمویی دارم حالمو بپرسه تا الانم اینجوره هیچیکی نیست الانم از بیکاری نشستم بنویسم برا شما ن من خالی بشم خیلی حرف دارم بگم ک تنهام گذاشت از بی پولی بگم از من پسرک تنهای یتیم بگم الان بعضیا میان میگن تو ک لقمت تو دهنته زیر ی سقف هم زندگی میکنی ب اونی ک اینجور میگه میخوام بگم چقدر خون میریزم شبا
خیلی بد شدم خیلی بد اخلاق شدم خیلی بد اخلاق شدم من خیلی بدم اونقدری بدم ک از خودم بدم میاد بدم چون تنهام کسی منو میفهمه
دهنم همش مزه تلخ میده دندونام با اینکه بجز سیگار نمیکشم دارن تک تک خراب میشن چشمام دیگ خوب نمیبینن موهام دارن میفهته
خدا همه آرزوهام خاک شدن فقط اینو از تو میخوام که کسیو محل من نزاری و روزامو نشونش ندی
فقط همینو بگم هر وقط کسی دلش گرفت چشماتو ببر بالا و مغزت نگاه کن فقط اونجا میتونی ی دنیای خوبی درست کنی واست ک ترو از خودکشی دور کنی
نگفتم اینو بگم موقعی گ گفتم از بچگیم و فکر کردم بزرگ بشم بهتر بشم میخوام بگم ک اصلا همون موقعش هم بهتر از الانه الان دیگ هیچیکی نیست
جطا خانوادمو کم میبینم در روز فقط یک بار میبینم...
حال همه شما خوب باشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نازنین
۰۴:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
نمی‌دونم چقدر تنهام که احساس میکنم روحی در خونه ام و بخاطر اسمی که دارم سخت میتونم تصور کنم که کسی منو با این اسم صدا بزنه چون کسی منو دوس نداره و منو درک نمیکنه از داشتن این اسم خیلی عذاب میکشم ولی با این وجود دارم صبر میکنم روزی بیاد که فقط خدا برام کافی باشه و امیدی به مخلوقاتش نداشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
farnaz
۰۱:۰۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام منم واقعاً دلم براتون میسوزه شما از منم بد ترین من از زندگی خسته شدم کلاً نمیخوام زندگی کنم خوابم نمیبره نمیتونم فکر کنم غذا خوب نمیخورم دارم دیوونه میشم هر روز گریه میکنم کلاً اعصاب و روانم به هم ریخته برای هیچی هیجان ندارم بعضی وقت ها به خودم میگم برای چی به دنیا آمدی آه واقعاً چرا
Iran (Islamic Republic of)
Ravanii
۱۷:۱۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دل نهادم به تنهایی که جز این چاره ندارم/:♡º
Canada
ناشناس
۲۳:۱۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
من خیلی افکار خودکشی تو سرمه نمیدونم با تنهاییم چیکار کنم سلامت روانم به شدت ضربه خورده
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۹:۵۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
روزانه حتی بیشتر از ۱۲ساعت تنهام نه دوستی کنارمه نه خانواده ای کنارمه تنها توی خونه با چهاردیواری بقیه روز هم به خواب میگذره غذاهای الکی میخورم یا کلا غذا نمیخورم با مشکل چاقی و میگرن و ترس از اجتماع مواجهم
Iran (Islamic Republic of)
Naze
۲۰:۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
تنها بودن چیز خوبیه گاهی انسان تجربه کنه خوبه بشینیم فکر کنیم و گریه کنیم ناراحت بشیم ولی میدونیم تنها کسی که دوسش داریم خودمون هستیم با خودت درد دل کن با خودت حرف بزن فکر کنیم یکی هست که با حرف میزنه اونم صدای درونمون هست که فقط میتونه تو تنهایی ما رو ارام کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
واقعا جالبه. نظرات رو خوندم. چقدر به حال خودتون دلتون می سوزه. منم اینطور بودم. تنهایی هم انتخابه. انتخاب آدم های ضعیف که به حال خودشون دل می سوزانند. اصلا مسئله تنها بودن یا نبودن نیست. مسئله اینه که حالمون خوب باشه. هرچقدر توقعت رو بیاری پایین تر، قانع تر باشی و نگاهت رو به جلو باشه حالت بهتره. شاکر باش تا خوشبخت باشی!
شاید دور و برت آدم هایی باشن که منتظر باشن تو از تنهایی درشون بیاری. نگاهت رو عوض کن بابا!
Iran (Islamic Republic of)
معین
۲۲:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام دوستان من همه نظرات رو خوندم هر کسی به یک صورت از تنهایی خودش و اینکه من از همه تنها ترم گفته واقعیت اینه که همه کسانی که این کلمه تنهایی رو سرچ میکنم و اینجا کامنت میزاریم بدون شک تنها هستیم ولی چیزیو که می‌خوام بگم اینه که( من حتی نمیتونم بگم چه طوری تنهام)اومید وارم حال دل هممنون خوب شه‌ دوستتون دارم
United States of America
Z.ebrahimi
۱۹:۳۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
من اوایل از تنهایی می ترسیدم و بدم میومد . اما زمان زیادی گذشت و من با ادمای بیمعرفتی اشنا شدم که دلمو خیلی سخت شکستند . واسه ی همینم ترجیح میدم تنها باشم و خودم رو دوست داشته باشم تا اینکه حس کنم همش نیاز دارم کس دیگه ای منو دوست داشته باشه. یادتون باشه دوستان خودتون مهم تر از بقیه اید . حتی اکر لازمه تنها باشید اما خودتونو و قلبتونو به هر قیمتی نشکنید... {بمان تنها که تنهایی به این تن ها شرف دارد}
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۰:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تنهام کسی دوستم نداره خدا هم دوستم نداره.):
Iran (Islamic Republic of)
H
۲۱:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
نمیدونم چراباوجوداینکه دوستای زیادی دارم واطرافم شلوغه بازم تنهایی روحس میکنم ازخودم واطرافیانم متنفرم هی کاش می شدیه روز بخوابم ودیگه بیدارنشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خیلی فلسفی بود
Iran (Islamic Republic of)
Unknown
۱۸:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
حتی خودمم،تنهام گذاشت ورفت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
از بچگی تا 17 سالگی یه جا زندگی میکردم کلی دوست و رفیق داشتم (علی رغم افسردگی مقطعی ) ولی لاقل چندتا رفیق صمیمی داشتم . ولی الان یکساله محل زندگیم عوض شده خیلی تنها شدم ، اونم منی که رفیق جدید به راحتی نمیتونم پیدا کنم خیلی تو این مدت سختی کشیدم فقط نمیدونم چی بگم...
Germany
یه بنده خدا
۰۰:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام این ضرر هارو بدونیم که چی بشه؟ مگه تنهایی ما با دونستن این ضرر ها درست میشه؟ هیچکس تنهایی رو دوست نداره هر کی میگه دوست داره دروغ میگه . اگر میگید نه؟ بگید یک سال توی هیچ رابطه ای نره با رفیقاشم قطع ارتباط کنه من قول میدم زیر ۵,۶ ماه دووم نمیاره.
واقعیت اینه که همه‌ی تنهاها مجبورن تنها باشن و تنهایی انتخابشون نبوده و با گفتن این ضرر ها بهشون بیشتر دارید آسیب میزنید
Poland
فاطمه
۱۸:۲۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
باهات موافقم کسانی که تنها هستن تنها بودن رو انتخاب نکردن اونا از تنهایی متنفرند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۲۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
قبلا فک میکردم حداقل خدارو دارم ...ولی الان میفهمم دیگه خداهم نیس برام.
ازوقتی یذره بچه بودم همش دعوا و توهین ...تومیدون جنگ بزرگ شدم
همش تو خودمم بهیشکی حتی جنس مخالفمم گرایش ندارم(واسه ازدواج)وکلا ...
دیگه هیشکیو نمیخام بخدااگه گناه نبود خودمو میکشتم ک راحت شم فقط نمیخام از جهنم برم تو جهنم همین
بخداتنها تره من نیس درد منو نمیدونین شما من ازخدامه جا تک تک شماها باشم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۱۸:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
منم مثل تو ام یه زندگی سالم یعنی شغلی که بهش علاقه داری دوستان و اطرافیان که باهاشون حرف بزنی یه نفر که عاشقش باشی تلاش کنی پول زیاد در بیاری ولی وقتی تنهایی دیگه قدرت اراده تو از دست میدی و نمیتونی اراده کنی که با یکی دوست شی نمیتونی به هدفت فکر کنی درس بخونی کار مورد علاقت رو داشته باشی فکر بسته میشه و این درد خیییلی بزرگیه که راهش...
Iran (Islamic Republic of)
صبا
۱۹:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
من عاشق تنهاییم از بچگی...برام اهمیتی نداره که بقیه بگن چرا گوشه گیرم و...فقط میدونم تنهایی رو دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
مداحی
۰۰:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
انچه مهم هست من هستم که داغون ستم از تنهایی کم مونده که خلاص بشم از دست تنهایی وتنها راه حلش مرگ هست
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
منم خیلی تنهام، تمام عمرم باتنهایی ودوری ازتنها بچه م گذشت دیگه تقریباً هیچ امیدی به دیدنش ندارم، دلم میخواد به یه بیماری صعب العلاجی مبتلاشم تاشاید سراغی ازمن بگیره خدامیدانه کی مقصربوده برای من دیگه فرقی نداره سالهایی که بایدپیشش بودم، نبودم، امیدوارم دردانه من وهزاران بچه شبیه اون همیشه سالم وموفق باشن وعاقبت بخیر بشن برای خودمم آرزو میکنم قبل ازمرگم صورت ماهشوببینم دلم میخوادیه روزم شده براش مادری کنم ، خواهش میکنم برام دعاکنید، ممنونم.
Germany
مریم
۱۶:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام من ۱۲ سالمه ولی خیلی تنهام تا حالا چهار بار مدرسه ام رو تغییر دادم ( به دلیل شغل پدرم ) برای همین دوستی ندارم . امسال هم که به کلاس هفتم رفتم با یک نفر دوست شدم ولی اون رفت با یک نفر دیگه دوست شد و کلا یادش رفت منی وجود داره . واقعا نمیدونم چیکار کنم به یک دوست احتیاج دارم .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۲۹ ۲۰ دی ۱۳۹۸
منبعش رو هم بزنید!
Iran (Islamic Republic of)
amir
۰۱:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
واقعا متن یه طرفه ای بود که تنهایی رو بد جلوه داد.....زیاد اجتماعی نیستم هروقتم دلم بگیره به پیش محرم اسرارم(مادر)میرم و دلم رو آروم میکنه.نظر بنده اینه که لذت بردن از خودت خیلی بهتر از لذت بردن از دیگرانه و واقعا بی نظیره.آهنگ ملایم.خودتو خودت.افکار شخصی.تخیلات.خلاصه که یه وضعیت نرمال بهتر از اینه که در اجتماع دوبار شاد باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
منم از وقتی یادمه تنها بودم هرکاری کردم برا تنها نبودن ولی فهمیدم تقدیرم تنهاییه
United States of America
ن
۰۳:۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
من ۱۲ ساله تنهای تنهام خیلی بده تنهایی خیلی
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۰۰:۲۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام من پسوریازیس دارم و به خاطر این بیماری همیشه تنهام خدایا نجاتم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
تنهایی باازدواج حل نمیشه من شوهردارم وبازم تنهام
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۱۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
تنهایی خیلی بده ارزوی مرگ میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
تنها ترم از اون چیزی ک فکرشو کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
منم ۶ساله جداشدم تنهام تنهایی خیلی وقتا خوبه چون خودتیوخودت من عادت کردم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۷:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
تنها بودن بهتر از بودن با کسایی که آزارت دادن
Iran (Islamic Republic of)
گلناز
۰۰:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
منم خیلی تنهام هیچ کس رو ندارم سال به سال هم کسی حالم رو نمی پرسه . تنها کسی که هیچ وقت براش تکراری نشدم، خداست ولی کاش خدا هیچوقت تنهام نمی گذاشت با اینکه تنهایی رو دوست دارم ولی خسته شدم بعد از مردنم چه سود کسی بیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
تو اين دور و زمونه به کسي نميتوني اعتماد کني که بخاي ازدواج کني
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۲۳:۴۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
ترو به قران به فکر جوونا باشین ... خسته شدیم از انزوا بیکاری شرایط سخت عدم استقلال شرایط اقتصادی ک حتی نمیشه ازدواج کرد در واقع ما دهه هفتادیا نسل سوخته ایم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام من نه ماهه از همسرم جدا شدم الان میفهمم تنهایی یعنی چه حق طلاق داده بودم همسرم و اون هم جدا شد از من خیلی سعی کردم این کارو نکنه ولی نشد الان اون با پسرم زندگی می‌کنه و من خیلی زجر میکشم تا حالا چند بار میخواستم خودکشی کنم اما بخاطر گناهش و پسرم منصرف شدم کسی یا جایی هست وساطت کنه من کسی رودندارم
دارم وز به روز بدتر میشم و نمیتونم دوریشونو تحمل کنم .
Iran (Islamic Republic of)
جناب دکتر
۲۰:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
عاقبت خودکشیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
شبا تا خود صبح بیدارم
دیگه دلم لباس نو نمیخواد
برام مهم نیست چه غذای میخورم
هیچ کس تولدم یادش نیست
هیچ کس حالمو نمیپرسه
از جمع دورم
روزهای تکراری
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
هیچکس تنها نیست ، همراه اول ...
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۰:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
واقعا تنهایی خیییلی بده و همینطورازهردهنده..احساس میکنم ک افسرده هستم ..هیچکس رو هم ازنظرفیزیکی اطراف خودم ندارم..مگ ی ادم چقد میتونه تنهاباشه و تحمل کنه این تنهایی رو..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
منم خیلی تنهام چون خیلی لاغرم و میترسم برم به اجتماع که منو تحقیر کنن و این برای من واقعا عذاب آوره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۳۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك...»(دعای عرفه امام حسین علیه السلام) آن کسي که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن کسي که تو را يافته است، چه ندارد؟

تا خدا رو در زندگی پیدا نکنیم تنهاییم ولو با هزار نفر در ارتباط باشیم
Iran (Islamic Republic of)
پوری
۰۱:۳۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
خیلی تنهام
تنهاتر از منم هست یعنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
خدا یا دوستت دارم ای تنها ترین تنها
United States of America
امید
۱۵:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
تا اینترنت هست هیچکس تنها نیست
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۱۶:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
تنهایی فقط برای خدا خوبه وباید با کل مسایل زندگی با دید منطق برخورد کرد واحساسات را کنار گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
منم تنهام و دلم میخواد بمیرم و راحت بشم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
من یک مهندسم ولی یک مهندس بیکار که نه میتونه شغلو درامد داشته باشه نه میتونه ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی پولادپور
۰۰:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
تنهاییـ میشه بگی هم خوبه هم بد ولی این خیلی بده همه پیشت باشن ولی آخر احساس تنهایی کنی واقعا بده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
پيامبر(ص): همنشين خوب بهتر از تنهايي است و تنهايي بهتر از همنشين بد
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۱:۳۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
همه تو این زمونه تنهان وقتی نمیتونن یه عروسی بگیرن واسه جی بشن دو نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
من نمی‌فهمم چرا همیشه تنهایی را میخوایم با ازدواج حل کنیم.آدم تو روز با هزار جور آدم مختلف سر و کله میزنه خودش آدم را تا حدی از تنهایی در میاره ولی آدم اگه بخواد ازدواج کنه باید بتونه به یکی اعتماد کنه که امروزه این خیلی سخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
هزار جور آدم میتونن نیازت به همسر رو برآورده کنن و بهت آرامش بدن ؟! تازه ما همش تو خونه ایم یه دونه آدم هم تو کل سال نمی بینیم چه برسه هزار تا !
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۰:۲۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
اینجور آدما سخته درمان بستگی داره چند سال آسیب دیدن مثلا اگر زندگی شما از اول برات همچی بد بگذره چی تنها چیزی میمونه خاطرات اون روزاست چطوری برات گذشته مخصوصا از دوران کودکی تا دوره جوانی اگر محیطی شبیه به جنگ داشته باشی اینجور اسیب ها انسان را بسدت آسیب میرسونه از لحاظ روح و اسیب هایه جسمی مثل ضرب وشتم و....اعصاب میخواد نبازی اراده محکم فولادی میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ما از اول عمر تا حالا تنهاییم و روحی و جسمی داغونیم نابودیم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۹:۱۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
سعادت آن کسی دارد که از تنها بپرهیزد /تنهایی هزاران مرتبه بهتر از هم نشینی با افراد ناقص وبیمار دل وحسود وتنگ نظر است از تنهایی هیچکس اسیب ندیده انگونه که از همراه شدن با افراد پست دیده تنهایی از هم نشینی با بدان بهتر است وهمنشینی با خوبان از تنهایی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۴۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
احسنت - من هم موافقم
پيامبر(ص): همنشين خوب بهتر از تنهايي است و تنهايي بهتر از همنشين بد
Germany
هیچکس
۰۲:۴۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
این جمله ارزشمند فرموده ی حضرت علی (ع) هست.....نه فرموده ی پیامبر
Germany
یه بنده خدا
۰۰:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
از تنهایی هیچکس آسیب ندیده؟!!!
تاحالا تو زندگیت از مغزت استفاده کردی که یکم به غیر از خودت فکر کنی؟؟!!!
هه
نه ندادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
مشکل را حل کنین
Germany
یه بنده خدا
۰۰:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۳:۵۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم ؛ تنهایی خوب نیست و مضرات فراوانی دارد اما چند نکته مهم باید در نظر گرفته شود ۱ - علتهای تنهایی چیست ? ۲- ارتباط با چه افرادی خوب و با چه افرادی بد است ?۳ - در چه زمان و مکانی تنهایی خوب است و در چه زمان و مکانی ارتباط گرفتن مفید است ? ۴ - چگونه خود را در ارتباطات با دیگران از خطرات شناخته شده حفظ کنیم و به دیگران هم اسیب نزنیم ??۵ - چگونه در ارتباطات خود از دیگران منفعت ببریم و به دیگران سود برسانیم ?۶ - ویژگیهای کسانی که می خواهیم با انها ارتباط بر قرار کنیم بشناسیم و بدانیم هیچ انسانی بدون عیب نیست ۷ - به این نکته دقت کنیم ما با دیگران نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم یا دیگران با ما ?۸ - مطالب مطرح شده در این مقاله چند نکته باید توجه کرد الف - تحقیقات در کشور غیر اسلامی صورت گرفته است ۹ - و ۱۰ و و اما یادمان باشد دست خداوند با جمع است و برکت سفره ای بیشتر است که تعداد بیشتری از ان استفاده میکنند و ... به امید روزی که شرایطی فراهم شود تابتوانم به یاری خداوند روش درست فکر کردن را بر اساس سیره معصومین ع و با علم روز ( روانشناسی ، جامعه شناسی ، روابط بین الملل ، فقهی و ...)برای مردم و مسئولین توضیح بدهم تا اصلیترین بر طرف شود . لا حول و لا قوه الت باالله
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۳:۵۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم ؛ تنهایی خوب نیست و مضرات فراوانی دارد اما چند نکته مهم باید در نظر گرفته شود ۱ - علتهای تنهایی چیست ? ۲- ارتباط با چه افرادی خوب و با چه افرادی بد است ?۳ - در چه زمان و مکانی تنهایی خوب است و در چه زمان و مکانی ارتباط گرفتن مفید است ? ۴ - چگونه خود را در ارتباطات با دیگران از خطرات شناخته شده حفظ کنیم و به دیگران هم اسیب نزنیم ??۵ - چگونه در ارتباطات خود از دیگران منفعت ببریم و به دیگران سود برسانیم ?۶ - ویژگیهای کسانی که می خواهیم با انها ارتباط بر قرار کنیم بشناسیم و بدانیم هیچ انسانی بدون عیب نیست ۷ - به این نکته دقت کنیم ما با دیگران نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم یا دیگران با ما ?۸ - مطالب مطرح شده در این مقاله چند نکته باید توجه کرد الف - تحقیقات در کشور غیر اسلامی صورت گرفته است ۹ - و ۱۰ و و اما یادمان باشد دست خداوند با جمع است و برکت سفره ای بیشتر است که تعداد بیشتری از ان استفاده میکنند و ... به امید روزی که شرایطی فراهم شود تابتوانم به یاری خداوند روش درست فکر کردن را بر اساس سیره معصومین ع و با علم روز ( روانشناسی ، جامعه شناسی ، روابط بین الملل ، فقهی و ...)برای مردم و مسئولین توضیح بدهم تا اصلیترین بر طرف شود . لا حول و لا قوه الت باالله
۱۲
آخرین اخبار