حکم و مجازات تهمت زدن در قرآن و قانون/ تهمت در احادیث‌

تهمت زدن به فرد دیگر علاوه بر اینکه باری منفی و سیاه را در پی دارد در قرآن و قانون نیز دارای مجازات است.

تهمت زدن به فرد دیگر علاوه بر اینکه کاری نادرست و ناحق است بار منفی و سیاه دارد که سبب از بین رفتن اعتماد و دوستی در میان افراد می‌شود چه فردی که تهمت زده، چه فردی که به آن تهمت زده شده است و چه فرد یا افرادی که آن تهمت را شنیده اند، زیرا سبب شک و دو دستگی می‌شود، اما برای این موضوع در قانون اساسی و قرآن مجازات‌هایی معین و بحث‌های بسیاری پیرامون آن شده است که باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرده تا آن‌ها را در این مطلب جمع آوری نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

حکم و مجازات تهمت زدن در قرآن و قانون/ تهمت در احادیث‌

تهمت چیست؟

نسبت دادن سخن یا کاری ناحق و یا صفتی نادرست به یک نفر که موجب از بین رفتن آبروی او بشود.


این مطلب را از دست ندهید: امام صادق(ع) درباره تهمت زدن چه فرمودند؟


تهمت بدترین نوع دروغ است، زیرا اگر ثابت بشود حرفی که زده راست بوده باز هم غیبت به حساب می‌آید.

انواع تهمت‌

اگر فرد با علم و آگاهی، عیب یا گناهی را به شخصی نسبت دهد که فاقد آن عیب یا گناه است در این صورت به آن فرد افترا زده است.


این مطلب را از دست ندهید: نسخه برای درمان برای بخل، خودبینی و تهمت زدن


اما اگر کسی که تهمت می‌زند از روی ظن و گمان چیزی را به کسی نسبت دهد به او بهتان زده است.

فرق تهمت و غیبت‌ در چیست؟

به نوعی می‌توان گفت که غیبت بهترین حالت تهمت زدن است. پیامبر (ص) تفاوت تهمت و غیبت را این طور بیان کرد: وقتی از برادر مؤمنت چیزی را بگویی که می‌دانی و واقعاً در او هست غیبتش را کرده‌ای، اما اگر آن چه می‌گویی در او نباشد به او تهمت زده‌ای.

امام صادق (ع) در این باره فرمود: «غیبت آن است که در مورد برادرت آنچه را خدا پوشانده بیان کنی و بهتان آن است که آنچه در او نیست را به او نسبت دهی.»

حکم و مجازات تهمت زدن در قرآن و قانون/ تهمت در احادیث‌

مجازات تهمت زدن به دیگران در قانون چیست؟

یکی از دعاوی که در صدر جرائم و آمار‌های دستگاه قضا است که بخش زیادی از ورودی‌های پرونده‌های دادگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد دعوی تهمت و اتهام زنی است.

باید پرسید اگر کسی به دیگری تهمت بزند و نتواند آن را اثبات کند مجازاتش چیست؟


این مطلب را از دست ندهید: دلیل دروغگویی در زندگی مشترک چیست؟


ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی در تعریف افترا قولی مقرر می‌دارد: هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

واردی از افترا که موجب حد می‌باشد نسبت دادنِ زنا یا ... به دیگران است که در اصطلاحِ حقوقی «قذف» نامیده می‌شود و قذف‌کننده مستحق مجازات به میزان هشتاد ضربه شلاق است.

ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی افترا را اینگونه تعریف می‌کند: هر کس عالما عامدا، به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌گردد، بدون اطلاع آن شخص، در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد کند و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: چرا بعضی افراد نمی‌توانند دست از دروغ گفتن بردارند؟


در صورتی که مفتری نتواند تهمتی را که به شما زده اثبات کند، طبق ماده ۶۹۷ و ۶۹۹ قانون مجازات، به حبس از یک ماه تا یک سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 اگرچه لازم است انسان نهایت تلاش خود را انجام دهد تا در معرض بدگمانی و سوء ظن دیگران قرار نگیرد. با این وجود، ممکن است که یک فرد به دلیل موقعیت اجتماعی، مالی یا شغلی خاصی که دارد، هر چند که انسان پاکی باشد، مورد بدگمانی یا حسادت دیگران قرار گرفته و متهم به گناه شود و مورد آزار و اذیت آنان واقع شود.

کسی که دچار این تهمت‌ها شده، باید بداند که وظیفه او راضی نگه‌داشتن خدا است نه دیگران؛ زیرا آن کسی که حساب‌رسی اعمال انسان‌ها را برعهده دارد و پاداش و جزای آن‌را خواهد داد، خدا است نه دوستان و اطرافیان یا همکاران؛ از این‌رو، نباید زیاد نگران باشد و برای حرف دیگران، خود را آزار دهد، بلکه باید بر خدا توکل کند و چشم امید به رحمت و پاداش‌های بزرگ او داشته باشد.

 اما کسانی که بدون دلیل به دیگران بدگمان شده و به مؤمنان تهمت می‌زنند، باید بدانند که دچار گناه بزرگی شده و باید به سرعت از گناه خود توبه کرده و از کسی که به او تهمت زده‌اند، حلالیت بطلبند. تهمت به دیگران، از گناهان کبیره محسوب می‌شود که می‌تواند آخرت انسان را تباه کند و عذابی بزرگ برای تهمت زننده مهیا سازد. این گناه، از برخی گناهان کبیره دیگر همچون غیبت نیز بزرگ‌تر و بدتر است؛ زیرا غیبت عبارت از سخن گفتن از عیوبی است که در دیگران وجود دارد، ولی تهمت، بیان کردن مطالب غیر واقعی و دروغ درباره دیگران است. خداوند در قرآن درباره بدگمانی چنین فرموده است: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»؛ برخی از بدگمانی‌ها، گناه محسوب می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: حکم دروغگویی خواستگار در مورد مدرک تحصیلی چیست؟


حال وقتی که گمان بد نسبت به دیگران، گناه محسوب می‌شود، اگر کسی این بدگمانی را به زبان جاری کند و به دیگران منتقل کند که به آن تهمت و افتراء گفته می‌شود، چه گناه بزرگی محسوب خواهد شد؟ از این‌رو در روایات، موضع سختی در مقابل این کار زشت گرفته شده است. امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس به برادر مؤمنش تهمت بزند، همان‌گونه که نمک در آب حل می‌شود، ایمان در قلب او از بین خواهد رفت».

حکم و مجازات تهمت زدن در قرآن و قانون/ تهمت در احادیث‌

تهمت در قرآن‌

آیات فراوانی درباره تهمت وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

«وَ مَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِینًا»  (آیه ۱۱۲ سوره نسا)

«و کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود سپس بی‌گناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است.»

«وَ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَ لَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ. وَ أُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (آیه ۴ سوره نور)

«و کسانی که زنان پاک‌دامن را متهم می‌کنند، سپس چهار شاهد (بر مدعای خود) نمی‌آورند، آن‌ها را هشتاد تازیانه بزنید و شهادتشان را هرگز نپذیرید و آن‌ها همان فاسقان‌اند.»


این مطلب را از دست ندهید: دروغگو ها را بشناسید


«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (آیه ۲۳ سوره نور)

«کسانی که زنان پاک‌دامن و بی‌خبر (از هرگونه آلودگی) و مؤمن را متهم می‌سازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی به دورند و عذاب بزرگی برای آن‌هاست.»

حکم و مجازات تهمت زدن در قرآن و قانون/ تهمت در احادیث‌

تهمت در احادیث‌

حضرت محمد (ص):

  • «فاسق چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمنی و بهتان.»
  • «سزاوارترین مردم به تهمت، کسی است که با متهمان و افراد مظنون هم‌نشینی کند.»
  • «هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند یا درباره او چیزی بگوید که از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخیز او را بر تلی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مؤمن برگردد.»

بیشتر بخوانید: تهمت زدن، غیبت و شایعه پراکنی عادی شده است اما باید بدانیم مصیبت آن بالا است


امام علی (ع):

  • «تهمت زدن به آدم بی‌گناه بزرگ‌تر از آسمان‌هاست.»
  • «هیچ بی‌شرمی و وقاحتی، چون بهتان زدن نیست.»
  • «مؤمن با برادر مؤمنش فریبکاری نمی‌کند و به او خیانت نمی‌ورزد و او را خوار نمی‌سازد و به او تهمت نمی‌زند.»

امام سجاد (ع):

  • «هر کس به مردم عیبی را نسبت دهد و تهمت بزند، مردم به او عیبی را که ندارد نسبت می‌دهند.»

این مطلب را از دست ندهید: نصیحت‌هایی کاربردی برای ۲۰ ساله ها/ بررسی اشتباهاتی که در دهه ۲۰ زندگی افراد رخ می‌دهد


امام صادق (ع):

  • «آن کسی که به برادر دینی خودش تهمت بزند، دیگر حرمتی بین آن دو باقی نمی‌ماند.»
  • «هرکس به مرد یا زن مؤمن بهتان بزند خداوند در روز رستاخیز او را در طینت خبال (چرک و زردابه‌ای است که از شرمگاه زنان فاحشه بیرون می‌آید) نگه دارد تا حرف خود را پس گیرد.»
  • «هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، همچنان که نمک در آب، ذوب می‌شود.»
  • «بهتان و تهمت زدن به انسان بی‌گناه سنگین‌تر از کوه‌های استوار است.»
  • «هر کس تو را فریب داد نباید امین بشماری و هر کس را امین یافتی متهم نکن.»
  • «اگر کسى سخنى را بر ضد مؤمنی نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعی‌اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از محور دوستى خود خارج می‌کند و تحت سرپرستى شیطان قرار می‌دهد؛ (ولى) شیطان هم او را نمی‌پذیرد.»

شیطان خطاب به موسی (ع):

  • «من اگر بخواهم جامعه‌ای را ناامن کنم، در آن جامعه تهمت را زیاد می‌کنم و برای اینکه بخواهم تهمت را در جامعه زیاد کنم، بستر غیبت را فراهم می‌کنم.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۰۰:۵۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
ب من و دوستم در مدرسه تهمت همجنسگرایی زدند در حالی ک ما ب پاکی خود شکی نداریم
روح و روانم بهم ریخته فقط خود خدا می‌دونه ک بی گناهیم و مدیر و معاون بدون هیچ مدرک و شاهدی اینو باور کردن
اونارم میسپارم ب خدا فقط
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۲۳:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من به پاکی خود شکی ندارم ،ولی تهمت باعث شده ۵ ساله به طوره شدیدی مریض بشم!!! خدایی وجود داره جواب این ادمو بده من چرا پس دارم میسوزم از کاری که نکردم همش تهمت شنیدم صداقت و مهربانی حکمش تهمته یعنی من دارم به مزر دیوانگی میرسمو طرف داره هرروز از انرژی من میخوره ،خدایا خودت شاهد ناظر باش من جز تو پناهی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام وقت‌همه‌دوستان‌بخیر‌ونیکی
همسرم
هر‌چند‌روز‌بهم‌تهمت‌خیانت
میزند
هر‌کاری‌میکنم‌قبول‌نداره
شغل‌که‌ایشون‌داره‌با‌افراد
وکسانی‌هستش‌که‌مورد‌خیانت
قرار.گرفتند
بنده‌پنجاه‌سال‌دارم
واز‌رفتار‌ایشون‌بسیار‌دل‌شکسته
وناراحت‌میشم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
دلم بدجور گرفته آخه چرا تهمت ناروا میزنن به آدم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۳۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
سلام میخواستم به همسرانی که تازه ازدواج کردند تجربه خودمو بگم اگه خدایی نکرده با کسی ازدواج کردید که دیدید بددله به هیچ عنوان امید به خوب شدنش نداشته باشید که زندگیتون تباه میشه همین اول طلاق بگیرید برنده آید فردا روزکه بچه داشته باشید مجبورید تحمل کنید و تباه میشید این یک جور مرضیه که خوب بشو نیست وهرروز زندگیتون سیاه میشه من مادر خودم یک عمر تا همین الان که ۷۰سالشه بددله وماها تباه شدیم و متاسفانه یکی مثله خودش به جون من افتاده که اومدم طلاق دادم بچه هم نداشتم اومدن التماس کردن وحالا که دوتا بچه دارم کارازکارگذشته وبه مرگم راضیم خدایه بالا سر شاهده کارا برعکسه من دنباله هیچ چیزی نیستم آگه لباس تمیز بپوشم فکرش خرابه آگه ازسرکاربیام حمام برم وهمه چیز فقط واگذارشد کردم به خدا شما صبرنکنید دقیقش دیره به حرفه هیچکسم گوش نکنید فردا مثله من پشیمون بشید امیدوارم بدرد یک مسلمون بخوره ونجات پیداکنه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه رضایی
۱۷:۲۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
دقیقا منم ب خاطر بچم تحمل میکنم تا بزرگ بشه
Iran (Islamic Republic of)
بایرام
۲۳:۵۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
باسلام من تو عمرم نه دروغی گفتم نه تهمتی زدم اما عید امسال از یک نفر وسایل دزدیده شده و وانت ی که ان از دزدی بودن وسایل خبر نداشته وفقط کرایه گرفته اورد که من بخرم بعد معلوم شد وسایل دزدی بوده که روح منم خبر نداشت الان اون ادم که وسایاش دزدیده شده بود به وانتی که خیلی ادم باشرفی هست و من تهمت دزدی زده دعامون کنید خیلی ناراحتم واگذارش کرده ام بخدا چون جز خدا کسی رو نداریم کسی هم باور نمی کنه اما به قران قسم روحمان خبر نداشت که دزدی بوده برامون دعا کنید خدا بلا سر اون تهمت زننده بیاره خب دردما که کم نمیشه ابرومون رفته البته من تو عمرم راضی نیستم حتی به دشمنم صدمه برسه خدا برای من کافی است حسبنا الله و نعم اوکیل و نعم الملی و نعم النصیر
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۵۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
خواستم یه تجربه از تهمتی که به من زدند رو تعریف کنم، تا کسانی که در معرض تهمت واقع شدند امیدوار بشن و بدونن حتما دنیا انتقامشون رو خواهد گرفت.من زن خانه دار و مذهبی هستم،شدیدا عاشق خانواده و همسرم،درس و دانشگاه و پزشکی و..‌ رو به خاطر ارامش همسرم و بچه هام کنار گذاشتم و به هیچ‌چیزی جز خوشبختی خانواده ام فکر نمی کنم،خدا خواسته و به من فرزندان زیادی داده،من در بین خانواده ی همسرم از احترام خاصی برخوردارم چون با وجود اختلالات شخصیتی خانواده ی همسرم راه سازگاری رو درپیش گرفتم و هیچ زمانی به اصطلاح باهاشون دهن به دهن نشدم،اما در این بین خواهر شوهری دارم که نقطه ی مقابل بنده بوده و با وجود همسری مهربان و پاک و رفاه بسیار زیاد همیشه در مسیر ناسازگاری و ناشکری بوده و همسرش رو به شدت آزار میداده،من همیشه مورد حسادت این خانم واقع میشدم و بسیار تلاش کردم که حرمت ها از بین نره،تا اینکه شوهرم عمل وازکتومی انجام داد و باز به خواست خدا بعد از چهار ماه خدا به ما فرزندی داد ،فرزند چهارم، همسرم ازمایش داد و مشخص شد بدنشون کانال زده و باید مجدد عمل بشن، من با وجود خطرات زیاد و مرگ در سزارین چهارم، فرزندم رو سقط نکردم و به بهترین شکل ممکن فارغ شدم، در این حین خواهرشوهرم به من تهمت زنا زدو باوجود تذکر همسرم و ... ایشون باز هم در بین اقوام این تهمت رو پخش کردند و گفتند ،عروس ما به برادرم خیانت کرده و باردارشده و فرزندی که در شکم داره از برادرم نیست،برادرم از ناراحتی سکته کرده، و ما قصد طلاقش رو داشتیم اما به خاطر بچه ها ایشون رو طلاق ندادیم و کلی زیر پای همسرم به شکلهای مختلف نشستن که تو زنت رو طلاق بده ما بچه ها رو نگه می داریم و...که با برخورد همسرم مواجه شدند و من هم حتی به روی ایشون نیاوردم و فقط به خدا واگذار کردم،الان یک سال از این ماجرا میگذره، دقیقا در سالگرد این واقعه ایشون که به همسرشون خیانت کرده بودند و مچشون توسط همسرشون گرفته شده بود به علت اختلافات و اخلاق بد این خانم، موجبات سکته ی همسرشون رو فراهم کردند و همسرشون در صحت و سلامت در سن ۳۹سالگی فوت کرد،و دو پسر یتیم شدند که الان این خانم خودشون با دو بچه به خونه ی مادرشون برگشتن و أنگ خیانت در پیشانیشون و از هم پاشیده شدن زندگیشون
من در کمال ارامش با فرزندان و همسرم زندگی می کنیم و همه از خانه داری و فرزند داریم تعریف می کنند،مخصوصا خانواده ی همسر این خانم، که هیچ زمانی این خانم رو بالاسر بچه ها و همسرشون ندیده بودن و دایم در مهمانی و خوش گذرانی ..‌بدونید زمانی که خدا رو وکیل قرار بدید، لازم نیست ذره ای غصه بخورید،. هم به عرش خواهید رفت و هم به بدترین شکل ممکن انتقامتون رو خواهد گرفت،دنیا دار مکافات هست، صبور باشید
Iran (Islamic Republic of)
ماهک
۱۲:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
سلام میشه برام دعا کنید ازتون خواهش میکنم چندسال یه نفرو خیلی دوست داشتم تلفنی باهم درارتباط بودیم یه رابطه سالم بعد چندسال ک شرایط فراهم شد اومد خاستگاری خانوادم مخالفت کردن و استخاره ب قران زدیم چندبار گفت نمیشه این رابطه صورت بگیره منم گفتم چون قران جوابمون کرده این رابطه رو تموم میکنم حالا همش تهدیدم میکنه میگه ب خانوادت میگم باهم حرف میزدیم خواهش میکنم براام دعا کنید ابروم نره تورا ب حرمت حضرت فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
خدالعنت کنه همسایه بد رو مخصوصاکه بین همسایه ها دعوا وخبرچینی میکنه،تهمت زدن که دیگه بماند...قربون خدابرم که سپردمش دست خودش وچنان رسواشدکه الان مجبورشده خونه اشوازآپارتمانون ببره وهمه خوشحال هستن ازاینکه همچین آدمی داره ازبینمون میره...این جورآدمهاروفقط بایدبسپریدبه خودخدا،خودش جوابشون رومیده...
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۰:۴۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
اینکه از مادرت بدترین تهمتارو بشنوی سخت ترین چیز تو دنیاس:))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
منم دوتا دوست دارم یکی شون به من تهمت زد منم واگذارشون کردم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
امروز دوتا از دوستام بهم چیز گفتن،یکی بهم تهمت زد یکی هم غیبتم رو کرد.دروغ نباشه منم جوابشون رو دادم ولی دست بردار نبودن.
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۹:۲۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
خدا شاهده من اونقدر تهمت شنیدم که دیگه به تنها عادت کردم کسایی که به من اما زدن واگذارشد کردم به خدا خدا جوابشونو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
پاک
۰۱:۰۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
همسایه هایی که از حسودی به مردم تهمت زنا میزنن امیدورام تو همین دنیا بسیار سنگین خدا ازشون انتقام بگیره تو این دنیا چون بسیار دنیاپرستن هرکی اینو میخونه لطفا بگه الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
خدایا فقط بادل شکسته به توپناه میارم
Sweden
اع
۱۵:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
خدایا خودت میدنی با اون ادمای که تهما زدن خدایا خودت جوابشونو بده تو رو به همین روز عزیزت خودت جوابشونو بده یا امام حسین یا حضرت ابولفضل خودت جوابشونو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خدا هممون رو از چنین آدمهایی به دور کنه ، الهی هر کس که به دیگری تهمت میزنه سر خودش بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
پدر شوهری که به عروسش تهمت ناروا زد عروس پاک دامن گفت جوابتو نمیدم با دل شکسته درهمان روز نفرینش کرد به چهل روز نرسیده همون حرفی که پدر شوهرش بهش گفته بود به دخترش یعنی خواهرشوهره همون تهمت و زدن و پدر شوهره از چشم و روی فامیل افتاد در واقعا میخواست عروس پاکدامنشو از چشم بندازه
دست بالای دست بسیار است باهردستی بدی با همون دست میگیری
بجای جواب آدم های بی حیا رو دادن فقط فقط باید بسپاری به اون بالایی خودش جوری چوبش میزنه که صدتای جواب دادنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
تهمت زدن خیلی بده، آدمو حسابی میسوزونه، به خدا پناه ببریم از شر شیطان و مراقب گفته هایمان باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
سایه
۲۰:۲۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
کسی که خیلی دوسش دارم بهم تهمت زده اما از ته دلم بخشیدمش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سمانه
۱۶:۲۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
پشت سر دختری که میخواد ازدواج کنه حرف زیاد میزنن بعد میگن باید میگفتیم حق بود نباید پنهان باشه باید بدونن درحالی که حرفی که زدن تهمت وبسیار زشت است برای تحقیق اومده بود حتی گفتن اینکه اخلاق اون دخترخوب نیست بازهم مصادیق غیبت وتهمته شاید باشوهرش خوب باشه شاید اصلانزد خدامقام والایی داشته باشه وازاولیای خداباشه به راحتی آبروشو میبرن میگن حق بود باید میگفتیم کسی حق قضاوت درمورد کسی رونداردبیاد بگن دختر خوبیه ازش خوبی دیدیم. همون ثیزی روبگن که دوست دارن درموردخودشون ازدهن بقیه بشون خداسخت انتقام میگیرد خیلی بایدمواظب بود
Germany
آمنه
۲۱:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
شوهرم بهم تهمت زده عاقبتش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
شوهر من ۱۲ سال تهمت میزنه ب خاطر بچم تحمل میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خونه رو به یکی اجاره دادیم وحالا ازشون دزدی شده به ما تهمت زدن چیکارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مریم مرادی
۱۲:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یک خواهر دارم زنداداشم خیلی بهش تهمت ناروا میزنه حالا خواهرم چیکار بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
شوهرم بهم تهمت زده نمیدونم چیکارکنم
United States of America
ارغوان
۲۰:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام من به کسی تهمت زدم عقلمو دادم دست برادر ۱۱ساله م ولی الان روشو ندارم ازش حلالیت بگیرم چی کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۷:۵۹ ۲۷ دی ۱۳۹۸
من داداشم خیلی بهم تهمت میزنه اگه برم شکایت کنم ایا رسیدگی میکنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۲۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
سلام منم از یکی شکایت کردم اون هم برای اینکه مرا از شکایتم منصرف کنه به من بهتان زده ولی من دست بردارش نیستم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
سلام .یکی از دوستان با چند نفر همش با دنبال تهمت زدن به من هستن نمیدونمم باید چکار کنم قضاوت ناحق میکنن و تهمت میزنن .خودم خسته شدم ازشون از رفتارهاشون.چکار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
لپ نرم
۱۴:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
من خیلی تهمت زده ام به یکی از دوستام چون اون هم به من تهمت زده بود حالا من توبه کردم آیا بخشیده میشم؟
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
برو ازش حلالیت بخواه ... و به کسانی که این تهمت رو پیششون زدی برو بگو حرفی که زده بودی اشتباه بود ... اینطوری بخشیده میشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۵ تير ۱۳۹۸
سپاس