رئیس حوزه علمیه اصفهان:

تهمت زدن، غیبت و شایعه پراکنی عادی شده است اما باید بدانیم مصیبت آن بالا است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت:تهمت زدن، غیبت و شایعه پراکنی عادی شده است اما باید بدانیم مصیبت آن بالا است، مهم‌تر اینکه، بعضی اوقات توجه هم ندارد آبروی مردم را می‌برد و گناهش از دزدی بدتر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله حسین مظاهری امروز در جلسه دوم درس اخلاق با موضوع حق الناس اظهار داشت: براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) خداوند از حق الناس نمی‌گذرد، اگر انسان را به جهنم نبرد اما حق دیگران را می‌گیرد، حتی اگر اعمال خوب بدهکار را به بستانکار بدهد، بر اساس روایات اگر فرد اعمال خوب هم نداشته باشد، اعمال بد بستانکار را به بدهکار می‌دهند و عذابش چندین برابر می‌شود.

وی افزود: در هنگام مرگ نباید حق دیگران به گردن ما باشد، در این صورت عالم برزخ سخت و قیامت سخت‌تری خواهیم داشت.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه باید مراقب حق الناس باشیم، گفت: اینکه هنگام مرگ حق الناس به ذمه انسان نباشد بسیار سخت اما لازم است.  

وی با اشاره به دو قسم حق الناس بیان کرد: بخشی از حق الناس مربوط به مال است که شامل رباخواری، رشوه خواری، کم کاری در اداره‌ها و غیره می‌شود.

مظاهری اظهار داشت: بخش دیگر مربوط به مال نیست بلکه مرتبط با عرض و آبروی مردم و ظلم به دیگران و امثال آن است، به عنوان مثال غیبت کردن فقط گناه نیست بلکه حقی از فرد به گردن ما ایجاد می‌کند که باید آن را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه براساس نظر بسیاری از فقها باید به فردی که غیبت او را کرده‌ایم بگوییم تا راضی شود، گفت: بر اساس فتوای من باید این غیبت جبران شود، ولی لازم نیست به او بگویید، جبران نیز به این معنی است که از این به بعد غیبت او را نکرده و پشت سرش از او دفاع کنیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بردن آبروی مردم بسیار بدتر از بردن مال مردم است، تصریح کرد: تهمت زدن، شایعه پراکنی و بردن آبروی مردم از خوردن مال بدتر است بنابراین بر اساس نظر علما باید حلالیت طلبیده شود، در این زمینه نیز بر اساس فتوای من گفتن لازم نیست اما جبران لازم است.

وی افزود: بهتر است برای کسانی که غیبت و بدگویی‌ آنها را کرده‌ایم دعا کنیم تا جبران مافات شود.

مظاهری گفت: تهمت زدن، غیبت و شایعه پراکنی عادی شده است اما باید بدانیم مصیبت آن بالا است، مهم‌تر اینکه، بعضی اوقات توجه هم ندارد آبروی مردم را می‌برد و گناهش از دزدی بدتر است.

وی تصریح کرد: غیبت، تهمت و شایعه سیاسی نیز در همین زمینه است، حال اینکه برخی می‌گویند واجب است این غیبت را کرده و این تهمت را بزنم و یا اینکه این شایعه را پخش کنم اما براساس نظر قرآن این افراد ورشکسته‌ترین افراد هستند چون گناه کرده و تصور می‌کنند ثواب کرده‌اند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بالاترین نعمت‌ها در بهشت خدمت به خلق خداست، خاطرنشان کرد: باید گناهانی که در جامعه عادی شده را ترک کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

کم‌کاری در ادارات حق الناس و مشمول جبران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.