کرملین: واقعا نامعقول است که چشم خود را روی نقش مهم ایران در منطقه ببندیم

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ضمن تاکید بر لزوم حفظ برجام گفت نباید چشم خود را روی نقش ایران در منطقه بست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز گذشته (دوشنبه) نادیده گرفتن نقش ایران در منطقه را امری نامعقول توصیف  کرد.

او در این‌باره گفت: تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن برخلاف تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، از نظر قوانین بین المللی غیرقانونی است و نباید مانع از ادامه همکاری های تجاری-اقتصادی دوجانبه ما با ایران شود. روسیه در حال ایجاد یک رابطه دوجانبه ی کاملا نزدیک و سودمند با ایران است که در امور منطقه ای و حل و فصل بحران سوریه نقش مهمی دارد. واقعا نامعقول و غیرقابل قبول است که چشم خود را بر روی نقش مهم ایران در منطقه ببندیم.

سخنگوی کرملین در ادامه تاکید کرد: روسیه همانند تقریبا همه کشورها خواستار حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. ما جایگزینی برای این توافق نمی بینیم. ما از همه می خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که ممکن است ایران را به سمت خروج از برجام سوق دهد، خودداری کنند. ما فکر می کنیم این کار عواقبی نامطلوب به دنبال دارد و ما اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای ایران را به شدت محکوم می کنیم.

توافق هسته ای ایران (برجام) در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و 6 قدرت جهانی (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه) امضا شد. این توافق از تاریخ 16 ژانویه 2016 اجرایی شد. بر اساس این توافق در مقابل لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، تهران متعهد شد که برنامه های هسته ای خود را محدود کند. این در حالی است که در مه 2018، دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای ایران خارج و تهدید کرد که تحریم های ضد ایرانی را مجددا اعمال خواهد کرد. شایان ذکر است تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران از 5 نوامبر اعمال شده است.

این در حالی است که دیگر اعضای توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند که حتی با وجود خروج آمریکا از برجام، همچنان بر اجرای این توافق پایبند می مانند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: روسیه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار