۱۰ عادت اشتباه روزانه که قاتل سلامت پوستتان هستند

برخی عادت‌های روزانه باعث خشکی پوست می‌شود که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱۰ عادت اشتباه روزانه که قاتل سلامت پوستتان هستندبه گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ی ما گاهی دچار خشکی پوست می شویم و حتی کسانی هم که پوست چربی دارند گهگاه گرفتار این مشکل می شوند. گاهی خشکی پوست علت پنهانی مثل یک بیماری یا مشکل جسمی دارد یا از عوارض جانبی مصرف داروی خاصی است، اما گاهی هم این عادت های ساده و روزانه ی ما هستند که باعث خشکی پوست مان می شوند و از آنجایی که از علت مشکل خود بی خبریم، نمی توانیم آن را برطرف کنیم. در ادامه به رایج ترین عادت هایی می پردازیم که باعث خشکی پوست می شوند.

۱- حمام داغ و طولانی می کنید

شکی نیست که یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا، گرفتن یک حمام داغ است اما همین عادت بهداشتی به ظاهر ساده می تواند پوست شما را به سرعت خشک کند. قرار گرفتن در معرض آب به مدت طولانی، به ویژه اگر آب داغ باشد، می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و به پوست صدمه بزند. به جای آن، مدت زمان حمام کردن تان را کوتاه کنید (۱۰ دقیقه یا کمتر) و دمای آب را بیشتر از ۲۹ درجه ی سانتیگراد نکنید.


بیشتر بخوانید10 علت شایع زردی پوست را بشناسید


۲- از صابون های قوی استفاده می کنید

شاید تصور کنید که استفاده از صابون روش مناسبی برای تمیز کردن پوست تان است اما باید بدانید که احتمالا در اشتباه هستید، به ویژه اگر صابون حاوی مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی ای باشد. صابون ها معمولا حاوی مواد پاک کننده ی قوی ای به نام سورفکتانت ها یا مواد فعال سطحی هستند که pH قلیایی دارند. محصولات قلیایی می توانند لایه ی بیرونی پوست را تخریب کنند و به این ترتیب پوست نمی تواند از خودش محافظت کند که نتیجه ی آن خشکی و حساس شدن پوست خواهد بود. صابون های ملایم و غیر معطر برای پوست شما که pH نسبتاً اسیدی دارد بسیار مناسب تر هستند و بدون صدمه زدن به پوست، آن را به طور کامل تمیز می کنند.

۳- در لایه برداری پوست تان افراط می کنید

بی دلیل نیست که کارشناسان توصیه می کنند از اسکراب صورت بیشتر از یک یا دو بار در هفته استفاده نکنید. لایه برداری پوست فواید زیادی برای آن دارد، اما افراط در این کار می تواند منجر به ایجاد پارگی هایی در پوست در مقیاس میکروسکوپی شود که نتیجه ی آن التهاب، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست خواهد بود. هدف از لایه برداری پوست، جدا کردن سلول های مرده ی پوست از سطح آن است. به علاوه با این کار، نور خورشید از سطح پوست بازتاب پیدا می کند، در نتیجه درخشندگی پوست بیشتر می شود. اما اگر بین هر بار لایه برداری پوست فاصله ی کافی را ایجاد نکنید، ماده ی لایه بردار به جای پوست مرده، پوست سالم را از بین می برد. هر هفته بیشتر از یک یا دو بار پوست تان را لایه برداری نکنید و به دنبال محصولات بهداشتی ای باشید که حاوی سالیسیک اسید یا گلیکولیک اسید هستند. این عناصر پیوند بین سلول های پوست را از بین می برند، درنتیجه سلول ها به راحتی از سطح پوست جدا می شوند.

۴- از مرطوب کننده ی نامناسبی استفاده می کنید

اگر پوست تان معمولا خشک است، احتمالا تصور می کنید استفاده از لوسیون های مرطوب کننده مشکل شما را حل می کند، اما حقیقت آن است که باید از این محصولات پرهیز کنید، به ویژه اگر معطر باشند. چون این مواد پوست شما را حساس تر می کنند. لوسیون ها بر پایه ی آب هستند و چربی کمی دارند، در نتیجه به خوبی جذب پوست نمی شوند و خیلی زود تبخیر می شوند. همین مسأله می تواند خشکی پوست شما را بیشتر کند. برای پوست های واقعا خشک، کرم هایی مثل وازلین انتخاب مناسب تری هستند چون یک لایه چربی روی پوست ایجاد می کنند که رطوبت طبیعی پوست را حفظ می کند. برای آنکه بهتر نتیجه بگیرید، کرم را بلافاصله بعد از حمام کردن بزنید.


بیشتر بخوانید دلیل ترک خوردگی پوست بدن را بدانید!


۵- به قدر کافی آب نمی خورید

حتما شنیده اید که روزانه باید ۸ لیوان آب خورد. وقتی بدن آب کافی نداشته باشد، این مسأله روی پوست شما هم تأثیر می گذارد. اگر به اندازه ی کافی آب نخورید، ممکن است این کمبود آب روی پوست شما نمود پیدا کند. در نتیجه، پوست ظاهری خسته و نحیف پیدا می کند. سعی کنید مقدار آبی که هر روز می خورید را بیشتر کنید تا تأثیر آن را بر روی پوست خود ببینید.

۶- از شوینده ها و نرم کننده های لباسی استفاده می کنید که قوی هستند

درست مانند صابونی که در حمام صورت و بدن تان را با آن می شویید، شوینده هایی هم که برای شستن لباس ها و وسایل پارچه ای تان استفاده می کنید روی پوست شما تأثیر می گذارند، حتی اگر مدت ها از تماس پارچه با پوست تان گذاشته باشد. اگر از شوینده های معطر استفاده می کنید، رایحه ی آن ها به خودی خود کافی است تا پوست تان واکنش نشان دهد. کارشناسان توصیه می کنند از شوینده های غیر معطر یا مناسب برای افراد دچار آلرژی استفاده کنید. همچنین کارشناسان درباره ی استفاده ی بیش از اندازه از شوینده ها هشدار می دهند. بسیاری از شوینده های جدید تأثیر پاک کنندگی زیادی دارند، بنابراین نیمی از مقداری که معمولا استفاده می کردید هم کفایت می کند. اگر در استفاده از این شوینده ها افراط کنید، این مواد درون تار و پود پارچه انباشته می شوند و در تماس با پوست، آن را تحریک و اذیت می کنند.

۷- در استفاده از محصولات بهداشتی حاوی رتینول افراط می کنید

کرم های ضد چروک موضعی یکی از بهترین شیوه ها برای مقابله با نشانه های پیری هستند اما استفاده ی زیاد از این کرم ها -چه در مقدار و چه در تعداد دفعات- می تواند منجر به اذیت شدن و خشکی پوست شود. طی ۲ تا ۴ هفته ی اول استفاده از رتینول، سلول های پوستی طی یک پروسه خود را با این ماده سازگار می کنند. در این دوره باید بیشتر مراقب پوست خود باشید چون پوست می تواند به راحتی خشک شود. به توصیه ی کارشناسان، رتینول را به اندازه ی یک نخود به تمام صورت خود بمالید و آن را شب ها به صورت تان بزنید. علاوه بر این، می توانید قبل از زدن رتینول، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شده و پوست آماده ی دریافت رتینول شود.

۸- فقط به پوست صورت تان توجه دارید

پوست، بزرگ ترین اندام بدن است و تنها ۴/۵ درصد از آن صورت را می پوشاند (پوست کل سر ۹ درصد است). خشکی پوست بدن می تواند شما را بیشتر مستعد اگزما و خارش کند. کارشناسان توصیه می کنند از محصولات بهداشتی ای استفاده کنید که حاوی هیومکتانت ها (موادی که رطوبت را به خود جذب می کنند) و سرامیدها باشند، چون چنین محصولاتی بیشترین تأثیر مرطوب کنندگی را دارند. هنگام استفاده از این محصولات، پاها، آرنج ها، زانوها و کف سرتان را فراموش نکنید. شوره ی سر می تواند در نتیجه ی خشکی پوست سر به وجود بیاید. اجازه دهید که نرم کننده ی موهایتان حداقل ۵ دقیقه روی موهایتان بماند تا مانند یک مرطوب کننده برای پوست سرتان عمل کند.

۹- از دستگاه های بخور، به ویژه در زمستان ها استفاده نمی کنید

در طول ماه های سرد سال، با افت دما، رطوبت هوا هم کاهش پیدا می کند. به همین دلیل است که پوست در پاییز و زمستان خشک و پوسته پوسته می شود اما در بهار و تابستان نرمی بیشتری دارد. دستگاه های بخور سرد می توانند رطوبت از دست رفته ی هوای خانه تان را به آن بازگردانند.

۱۰- در مراقبت های پوستی افراط می کنید

بعضی از مراقبت های پوستی حرفه ای مثل لایه برداری های شیمیایی که در سالن های آرایشی ارائه می شوند، برای پوست های خشک، ملتهب یا حساس مناسب نیستند. لایه بردارهای ضعیف تر مثل کرم های لایه بردار حاوی گلیکولیک اسید، انتخاب بهتری هستند چون لایه ی بیرونی پوست را از بین می برند و اجازه می دهند رطوبت راحت تر به درون پوست نفوذ کند. اما وقتی پوست شما بر اثر سرما، باد یا هر دلیل دیگری حساس شده باشد، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی قوی می تواند صدمه ی زیادی به پوست شما بزند. در ماه های سرد سال بهتر است از ماسک های مرطوب کننده ی پوست استفاده کنید.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
با تشکر عالی بود
آخرین اخبار