ماجرای سرک کشیدن دوروف به تلگرام طلایی

مدیر تلگرام طلایی می گوید دوروف حقوق شهروندی را نقض کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اول شوکه شدم، فکر کردم کسی تلگرامم را در دیوایس (دستگاه دیگری) نصب کرده و الان برایم کد فعال‌سازی آمده است! درست است که از تلگرام استفاده نمی‌کنم اما مثل بسیاری از کاربران آرشیو مطالبم در تلگرام بود و برایم مهم بود که چرا باید کد فعال‌سازی برای من بیاید! پیام را که باز کردم دیدم نوشته است: «توجه! برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، توسط تلگرام ایجاد نشده بود و امن نیست. ما فقط درصورت استفاده از برنامه‌های رسمی تلگرام، قادر به تضمین امنیت شما هستیم.» در وهله اول این موضوع به ذهنم رسید که تلگرام طلایی و هاتگرام از تلگرام جدا نشدند و قرار هم نیست حالاحالاها جدا شوند ولی چرا تلگرام باید در روزهای آخر آذر (آخرین مهلت اعلام‌شده به تلگرام طلایی و هاتگرام برای جدایی از تلگرام) این پیام را ارسال کند؟ چه فکری پشت این دو خط پیام تلگرامی است؟
 
ماجرای سرک کشیدن دوروف به تلگرام طلایی

بیشتربخوانید :نبرد تلگرام با هاتگرام و طلاگرام آغاز شد


اگر دوروف می‌تواند تشخیص بدهد که یک کلاینتی از تلگرام استفاده می‌کند و این کلاینت امن نیست، چرا آن را نمی‌بندد؟قضیه از این قرار است که اگر هاتگرام و تلگرام طلایی را ببندند، یعنی بخش عظیمی از مخاطبان داخل ایران را از دست می‌دهند و این بخش عظیم دیگر مخاطبانی که از تلگرام طلایی و هاتگرام استفاده نمی‌کنند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دوروف بلد است با افکار عمومی بازی کند و شاید هم قرار است یک نسخه بدون‌فیلتر تلگرام را در قالب یکی از کلاینت‌های غیررسمی منتشر کند و اکنون لازم است تا تمامی کلاینت‌ها را نزد کاربر بدنام کند!

البته احتمال قوی‌تر دیگری که می‌توان به این پیام داد، این است که دوروف با این حربه سعی دارد مخاطبان تلگرام طلایی و هاتگرام را ترغیب کند از نسخه‌های اصلی تلگرام که فیلترشکن دارد، استفاده کنند تا با بسته‌شدن هاتگرام و تلگرام طلایی ضربه کمتری بخورد و دیگر مثل هفته دوم اردیبهشت امسال (مصادف با فیلترشدن تلگرام در ایران) با کاهش کاربر و کاهش سرمایه کاربران لحظه‌ای و آنلاین خود مواجه نشود.

سیدمحمد مدنی‌خوانساری یکی از مدیران تلگرام طلایی با اشاره به متنی که دوروف در پلتفرم تلگرام برای تمامی کاربرانی که از این پیام‌رسان (چه نسخه اصلی و چه کلاینت‌های غیررسمی) استفاده می‌کنند، آورده، گفت: «اطلاعیه‌ای که در تلگرام ارسال شد، شبیه اطلاعیه مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. تفاوتی در محتوای این اظهارات وجود ندارد و درنهایت مردم انتخاب می‌کنند که از کدام پیام‌رسان و چه اپلیکیشن‌هایی برای کار خود استفاده کنند.» وی افزود: «درباره بودن یا نبودن تلگرام طلایی و هاتگرام تنها جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیرد و هیچ فرد دیگری در جایگاهی نیست که بتواند درباره ادامه فعالیت این دو اپلیکیشن اظهارنظر کند.»

مدنی‌خوانساری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اگر دوروف بخواهد می‌تواند نه‌تنها این دو اپلیکیشن بلکه تمامی نسخه‌های غیررسمی تلگرام را ببندد، گفت: «اگر دوروف بخواهد تلگرام طلایی و هاتگرام یا هر کلاینت غیررسمی دیگری  را که از اپن‌سورس‌های تلگرام استفاده می‌کنند  ببندد، نقض حقوق شهروندی کرده؛ حقوق شهروندی‌ای که خود بارها اعلام کرده است به آن احترام می‌گذارد و قوانینش را نقض نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «شاید درج این اطلاعیه پاسخ به نگرانی‌های دوروف در قالب جداشدن این دو کلاینت است.»

 اطلاعیه مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست درخصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی بین کاربران شده است؛ تاکید می‌شود:

1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ‌گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام‌رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است.

2- مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ۹۶، هشدارهای لازم را درباره عدم‌استفاده از نسخه‌های غیررسمی تلگرام منتشر کرده است.

در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: «از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن‌باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تاییدنشده تلگرام خودداری کنند.»

3- همچنین در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت برای این‌گونه نسخه‌ها ایجاد نمی‌شود، همانگونه که قبلا اعلام شده بود، مجددا تاکید می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم‌گیر پالایش و فیلترسایت‌ها و
 نرم‌افزارها نیست.

 و درنهایت...

وزیر اطلاعات اعلام می‌کند تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است و مورد اطمینان است، مدیر تلگرام طلایی در گفت‌وگو‌های قبلی خود  می‌گوید تلگرام طلایی محیطی امن برای حضور جوانان و نوجوانان است، به سال نکشید که سخن این دو بزرگوار نقض شد؛ هم دوروف با انتشار پیام روز گذشته خود در پلتفرم تلگرام اعلام کرد که تلگرام و تمامی نسخه‌های غیررسمی تلگرام در هرکجای جهان متعلق به خودِ تلگرام است و هم بارها به دلیل نبود شبکه ملی اطلاعات کانال‌های مستهجن و سیاسیِ پرمخاطره از فیلتر خارج شده و در دسترس قرار گرفته‌اند.

احتمال می‌رود تا آخر این ماه (آذر) تلگرام طلایی و هاتگرام (شرکت سرزمین هوشمند) بسته ‌شود یا اینکه از سرور تلگرام جدا ‌شود و در این صورت تازه کار شروع می‌شود! بیشتر بار و سهم خدمت‌رسانی به عهده وزارت ارتباطات می‌افتد، یعنی اگر دوستان وزارتخانه ارتباطات بین 15 روز تا یک‌ماه به صورت شرایط جنگی در مقابل فیلترشکن‌ها دوام بیاورند کار تلگرام در ایران تمام می‌شود و دیگر نمی‌توان به تلگرام حتی نفس مصنوعی داد، چه برسد به جان دوباره!

 

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بانو
۱۹:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
ببخشید میگم برنامه تلگرام طلایی دیگه نصب نصب نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
نسخه دسکتاپش کو ؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار