عنوان شهر جهانی منبت در سر برگ ادارات آباده

عنوان "آباده، شهر جهانی منبت" برای حمایت از این صنایع دستی اصیل ایرانی در سر برگ ادارات این شهرستان نقش بست.

عنوان شهر جهانی منبت در سر برگ ادارات آبادهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد اسدالهی فرماندار آباده در ابلاغیه‌ای به همه اداره ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی فعال در این شهرستان، آن‌ها را مکلف کرد که عنوان "آباده، شهر جهانی منبت" را در سربرگ نامه‌ها و برچسب کالا‌ها درج کنند.

وی افزود: با این اقدام دستگاه‌های اجرایی شهرستان مکلفند از هنر منبت حمایت ویژه کرده و در تجلیل و مراسم‌ها از صنایع دستی بومی و تالیفات گرانبهای مولفین شهرستان استفاده و جایگزین هدایا کنند.

اسداللهی، همچنین از تمام تولیدکنندگان شهرستان درخواست کرد تا بر روی کالا‌های تولیدی خود از این عنوان ارزشمند استفاده کنند.

فرماندار آباده ادامه داد: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری فارس و آثار تاریخی به جای مانده از دوران‌های گذشته، به خوبی می‌توان دریافت که آباده از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره‌دست بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت شاهد توسعه بیش از پیش این هنر اصیل باشیم.

بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های انجام شده، شهر آباده از توابع این استان به عنوان شهر جهانی و ملی منبت، ثبت شد.

شهرستان آباده دارای ۱۵۰ کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از پنج هزار نفر هنرمندان منبت کار است.

این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

شهرستان آباده در ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز واقع است.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار