تار و پود زندگی مردم آباده با هنر منبت گره خورده است+فیلم

تلاش و همت بیش از ۵ هزار منبت کار آباده‌ای، در ۱۵۰ کارگاه، نام شهرشان را به نام شهر جهانی منبت ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هنر منبت با قدمتی کهن از نادر هنر‌هایی است که به کمترین مواد و ابزار نیاز دارد.هنرمند در این هنر زیبا با کنده کاری بر روی چوب به خلق نقوش زیبا می‌پردازد. هر چند یک قطعه چوب و چاقوی منبت ابزار آن است، اما برای خلق اثر باید تفکری هنری و تبحر کسب کرد. رایج‌ترین چوب‌هایی که در استان فارس به ویژه آباده و شیراز برای منبت کاری استفاده می‌شود چوب درختان گردو، گلابی، عناب، شمشاد، افرا، نارنج است.

یکی از عوامل موثر در ثبت جهانی شهر آباده با نام منبت عمومیتی است که این هنر دارد، در این شهر همه با عشق به هنر منبت می‌نگرند.حضور فعال جوانان در کنار استادکاران پیشکسوت آباده گواه این مطلب است.

تار و پود زندگی مردم آباده با هنر منبت گره خورده است

نقش قابل توجه کارگاه‌های خانگی در تولید منبت سنتی آباده

علاقه مردم این شهر به این هنر را می‌توان در شور و اشتیاق دانش آموزانی دید که در مدرسه این هنر را می‌آموزند. علاوه بر کارگاه‌ها در خیابان‌های مختلف آباده ، تیمچه صرافان به عنوان بازار صنایع دستی قرار دارد، کارگاه‌های کوچک خانگی هم نقش قابل توجهی در تولید دارند و گاهی در کنار همدلی دوستانه گسترش می‌یابند.

میرزایی بانویی که حدود شش سال است در عرصه هنر منبت فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،گفت: من بعد از آموزش، در منزل فعالیتم را شروع کردم، ولی استقبال دوستان و بستگان از این هنر باعث شد بازار خوبی برایم ایجاد شود همین موضوع انگیزه‌ای شد تا کار در منزل را گسترش و با همراهی سایر دوستان منبت کارم به یک کارگاه فروشگاه در خارج از منزل انتقال دهیم.

دقت و ظرافت بسیار، عاملی در کند شدن روند تولید

پشت شیشه یکی از کارگاه‌های منبت علاوه بر گواهی نشان ملی یک اثر منبت، تکه‌ای کاغذ زرد رنگ که روی آن نوشته بود از پذیرش سفارش معذوریم جلب توجه می‌کرد وقتی علت را پرسیدم نکویی منبت کار جوان صاحب کارگاه گفت: از سال ۸۸ تا کنون منبت کاری را به عنوان یک حرفه به صورت جدی آغاز کرده و تاکنون مشکلی برای فروش آثارش نداشته است.

او دغدغه اش را زمان بر بودن تولید خواند و گفت: منبت کاری به علت نیاز بالا به دقت و ظرافت حرفه ای، زمان بر است و منبت کاران باید روی هرکاری چند روز وقت بگذارند و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان تولید زیاد نباشد.

منبت، کالایی ارزشمند در عرصه تبلیغات

در کنار کارگاه‌های هنری و مراکز آموزشی، بخشی از کارخانه کاشی و سرامیک آباده هم که عنوان بزرگترین تولید کننده در خاورمیانه را دارد به تولید منبت اختصاص یافته است. تاسیس این کارخانه باعث اشتغال زایی حدود ۲ هزار نفر شده است و در داخل کارخانه بخشی به تولید صنایع دستی از جمله منبت اختصاص دارد.

تار و پود زندگی مردم آباده با هنر منبت گره خورده است

خانم ضیایی همسر آقای بقایی صاحب کارخانه که مسئول کارگاه‌های صنایع دستی است علت این فعالیت را اشتغال زایی برشمرد و گفت: در کارگاه منبت ۵۰ نفر که در همین جا آموزش دیده اند مشغول فعالیت هستند.

کاربردی بودن آثار تولیدی رمز موفقیت است

احمدی بانوی هنرمندی که ۱۸ سال با آموزشگاه فنی حرفه‌ای آباده همکاری دارد آموزش را یک تعهد می‌داند و سالانه به بیش از ۱۲۰ نفر آموزش می‌دهد.

در سال‌های ۹۵ ، سه اثرش نشان ملی دریافت کرده و یکی از کارهایش نیز موفق به دریافت نشان یونسکو شده است. از نظر او ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت انگیزه فعالیت منبت کاران این شهر را صد چندان خواهد کرد.

این هنرمند کاربردی بودن آثارش را عامل مهمی در موفقیتش برشمرد.

احمدی افزود: عمومیت این هنر در آباده باعث شده تا تنوع منبت در این شهر نسبت به سایر شهر‌های ایران بیشتر باشد.

ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت سرآغازی برای بهره بیشتر از ظرفیت‌های هنر

به گفته جعفر پور مسئول اداره میراث فرهنگی آباده، جمع آوری اطلاعات درباره هنر منبت آباده از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و هنر آباده در سال ۱۳۹۲ نخستین نشان جغرافیایی کشور را دریافت کرده است.

وی افزود: پیگیری‌های لازم دریافت گواهی بین المللی برای منبت آباده از سازمان سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) را به همراه داشت.

جعفرپور عنوان کرد: با این دو نشان در شورای راهبردی صنایع دستی کشور منبت به عنوان میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و بعد آباده عنوان شهر ملی منبت را کسب کرد و این عناوین زمینه را برای ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به استان فارس و شهر آباده مهیا کرد.

تار و پود زندگی مردم آباده با هنر منبت گره خورده است

دستاورد تلاش‌های مسئولان و منبت کاران، ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت است.

مسئول اداره میراث فرهنگی این اتفاق را فرخنده خواند و گفت: این عنوان سر آغازی برای تلاش بیشتر برای توسعه این هنر است و بازاریابی گسترده‌تر و جلب سرمایه گذار داخلی و خارجی نکته‌ای است که باید مد نظر قرار بگیرد.

اسداللهی فرماندار آباده تخصیص اعتبارات بیشتر در کمیته اشتغال و کمیته توزیع اعتبارات به هنرمندان منبت کار را از اولویت‌ها خواند و گفت: برای بازاریابی گسترده‌تر در داخل و خارج از کشور به توجه و حمایت بیشتر مسئولان استانی و کشوری نیز نیاز است.

تار و پود زندگی مردم آباده با هنر منبت گره خورده است

بهره از فرصت‌های عنوان جهانی منبت سند دیگری برای گفتن از اصالت فرهنگ و هنر در ایران است. توجه بیشتر به جلوه‌های گردشگری آباده می‌تواند عامل موثری در گسترش بازار منبت باشد.

شهرستان آباده با طبیعتی زیبا و آثار تاریخی بسیار در ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار