نیویورک تایمز: ردپای آمریکا در همه ابعاد جنگ بر ضد یمن مشاهده می‌شود

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت آمريکا با فروش تسليحات به عربستان و کمک به متجاوزان به یمن، شريک جرم کشتار مردم این کشور است.

نیویورک تایمز: ردپای آمریکا در همه ابعاد جنگ بر ضد یمن مشاهده می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با چاپ عکسی از مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان افسری عربستان و مشارکت دو جنگنده جدید آمریکایی از نوع اف-۱۵ در این مراسم نوشت: زمانی که یک جنگنده اف-۱۵ از پایگاه هوایی خالد در عربستان برای بمباران یمن پرواز می‌کند، نه تنها خود جنگنده بلکه بمب‌هایی که این جنگنده برای بمباران یمن استفاده می‌کند همگی آمریکایی هستند. حتی مکانیک‌های آمریکایی در عربستان این جنگنده را سرویس و تعمیر می‌کنند. تکنیسین‌های آمریکایی نرم‌افزار‌های هدف‌گیری این جنگنده و دیگر فن‌آوری‌های محرمانه آن را ارتقا می‌بخشند. به سعودی‌ها حتی اجازه داده نمی‌شود که به بخش‌های حساس این جنگنده دست بزنند. بی‌تردید خلبان این جنگنده هم از سوی آمریکایی‌ها آموزش دیده است.

در اتاق عملیات در ریاض -پایتخت عربستان- هم فرماندهان سعودی در کنار مقامات نظامی آمریکایی می‌نشینند و توصیه‌های اطلاعاتی و تکنیکی از آن‌ها دریافت می‌کنند. بنابراین کاملا مشخص است که ردپای آمریکا در همه ابعاد جنگ هوایی بر ضد یمن مشاهده می‌شود. حملات اشتباه سعودی تاکنون جان بیش از ۴۶۰۰ شهروند غیرنظامی یمن را گرفته است. این موضوع باعث شده است که بحث و گفتگو‌های زیادی در واشنگتن درباره این همپیمانی اشتباه آمریکا با عربستان به ویژه در دوره زمامداری محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مطرح شود. محمد بن سلمان برای تداوم جنگ یمن و تداوم حملات هوایی به این کشور کاملا به کمک‌های آمریکا وابسته است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ جنگ ضد یمن را شروع کرد و با همپیمانی با کشور‌هایی مانند امارات عربی متحده و برخی گروه‌های کوچک و دارای نفوذ بسیار اندک در یمن تلاش کرد که با گروه حوثی‌های یمن (انصارالله) که مورد حمایت ایران و در شمال یمن مستقر است، مقابله کند. در خلال این جنگ تاکنون دست‌کم شصت هزار یمنی جان باخته‌اند و این کشور در آستانه قحطی فاجعه آمیز قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: جنگ یمن به باتلاقی راهبردی و اخلاقی تبدیل شده است. رویکرد آمریکا در قبال این جنگ رویکردی را به یاد می‌آورد که چند دهه قبل رایج بود و در چارچوب آن گفته می‌شد آمریکا تلاش می‌کند سلاح‌های قدرتمند خود را به کشور‌هایی بفروشد که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این موضوع اکنون باعث شده است که سئوالاتی درباره مشارکت در جرائم جنگی مطرح شود. افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی هم باعث شده است که شرایط بسیار دشواری ایجاد شود. اکنون این سئوال برای مقامات آمریکایی مطرح است که چگونه می‌توانند همزمان با تداوم فروش سلاح به عربستان عواقب این اقدام را بر مردم یمن کاهش دهند؟ ده تن از مقامات کنونی و سابق آمریکا در گفتگو‌هایی گفتند رویکرد آمریکا در برابر گزارش‌های متعدد در خصوص کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن بسیار ضد و نقیض است. وزارت دفاع و خارجه آمریکا مدعی شده‌اند که نمی‌دانند سلاح‌های فروشی این کشور در چه جا‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها گفته‌اند اطلاع ندارند بمب‌های فروشی آمریکا به عربستان روی مراسم عروسی، مساجد و مراسم تشییع جنازه پرتاب می‌شوند. یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کشور از روز اول جنگ یمن به اطلاعات ثبت و ضبط شده از عملیات هوایی عربستان در یمن دسترسی داشته است. همزمان تلاش‌های آمریکا برای ارائه توصیه به نظامیان سعودی جهت محافظت از غیرنظامیان در یمن تقریبا بی فایده بوده است. سعودی‌ها با طرح آمریکا مبنی بر انجام تحقیقات درباره حملات هوایی در یمن مخالفت کرده‌اند. آنان همواره با فهرست آمریکا از مناطقی که نباید هدف قرار بگیرند، مخالفت کرده‌اند.

تام مالینووسکی، از معاونان سابق وزارت امور خارجه آمریکا، که در انتخابات اخیر کنگره این کشور پیروز شده است گفت مقامات سعودی نمی‌خواهند به توصیه‌های مسئولان آمریکایی درباره حمله نکردن به مناطقی خاص در یمن گوش دهند. با این حال مقامات نظامی آمریکا همچنان از حملات هوایی عربستان به یمن حمایت می‌کنند. در عین حال هر چند مقامات آمریکایی با کشتار غیرنظامیان در یمن مخالفت می‌کنند، اما دو رئیس جمهور آمریکا حمایت خود را از جنگ عربستان در یمن علام کرده اند. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، از این جنگ حمایت کرد، زیرا آن را راهی برای خنثی سازی خشم عربستان از توافق هسته‌ای ایران می‌دانست. دونالد ترامپ هم از محمد بن سلمان حمایت و قرارداد‌های تسلیحاتی کلانی با سعودی‌ها امضا کرد. همزمان با تداوم حملات هوایی عربستان به یمن، آمریکا آموزش افسران نیروی هوایی عربستان را ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۷ ارتش آمریکا طرحی به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار ارائه کرد که تمرکز آن بر انجام حملات هوایی بود. همان سال کنگره آمریکا هم فروش تسلیحات به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار را به عربستان تایید کرد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ مستشار نظامی آمریکا در کنار فرماندهان سعودی در جنگ یمن حضور دارند. از این تعداد، ۳۵ مستشار نظامی آمریکا بطور دائم در عربستان مستقر هستند.

در انتهای این مطلب آمده است: عربستان سعودی اکنون بعد از آمریکا و اسرائیل سومین کشور جهان از نظر داشتن بیشترین تعداد جنگنده‌های اف-۱۵ است، اما خلبانان آن‌ها (سعودی ها) تقریباً هرگز از این جنگنده‌ها استفاده نکرده‌اند و تنها در سال ۱۹۸۴ از این جنگنده‌ها برای ساقط کردن دو جت ایرانی بر فراز خلیج فارس استفاده شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار