با ژن‌های خوب فرهنگی؛

خلاقیت معلمی فراتر از روش‌های سنتی؛ از تدریس با «واقعیت افزوده» تا طراحی نانو سنسور

تعدادی از دانشجومعلمان فراتر از رشته تحصیلی خود دست به خلاقیت‌هایی زده‌اند که به چالش‌های حوزه‌های دیگر کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه انتظار از معلم به حضور در کلاس درس برای تدریس کتاب درسی‌ است اما گاهی معلمان خلاقیت به خرج داده و فراتر از مطالب کتاب درسی شیوه‌هایی نوین برای تدریسشان‌ به کار می‌گیرند شیوه‌هایی که شاید در کشور جزء اولین روش‌ها و در دنیا جزء نادرترین‌ تدریس‌ محسوب شود.

البته گاهی خلاقیت‌های معلمان فراتر از کتاب درسی پیش می‌رود و اختراعاتی‌ فراتر از روش‌های کمک درسی را در کارنامه کاری خود ثبت می‌کنند. در این بسته خبری به برخی از دستاوردهای‌ دانشجو معلمانی‌ که به تازگی در مسیر معلمی قرار گرفته‌اند می‌پردازیم؛ دانشجو معلمانی‌ که تا 3 الی 4 سال آینده قرار است سر کلاس‌های درس حاضر شوند تا دانش‌آموزانشان را آموزش دهند اما شیوه کاری آنها از همین حالا متفاوت با روش‌های قدیمی است و سعی می‌کنند نوآوری و خلاقیت را در کارهای خود نشان دهند.

خلاقیت معلمی فراتر از روش‌های سنتی؛ از تدریس با «واقعیت افزوده» تا طراحی نانو سنسور

آموزش الکترونیکی الفبا

عباس وصالی دانشجوی ترم ۳ رشته ادبیات پردیس همدان دانشگاه فرهنگیان است او که به گفته خودش به طور اتفاقی وارد این رشته شده است در همین گام‌های نخستین تحصیلش دست به اقدامی ابتکاری زده و اپلیکیشنی طراحی کرده است تا دانش آموزان کلاس اولی برای آموزش الفبا روشی متفاوت را تجربه کنند.

وی فلش کارت هوشمند الفبا را با تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی کرده است در واقع اپلیکیشن واقعیت افزوده به گونه‌ای است که نرم‌افزار در گوشی تلفن همراه نصب می‌شود در کنار آن فلش کارت‌هایی که حروف الفبا و مثال‌هایی روی آن درج شده است وجود دارد اگر دوربین گوشی را در فاصله مناسبی از کارت‌ها بگیریم محتوای ۳ بُعدی کارت قابل مشاهده است این تنها کاربرد فلش کارت هوشمند الفبا نیست و در کنار آن بازی برای دانش‌آموز کلاس اولی طراحی شده است به این ترتیب که حروف الفبای فارسی را در قالب تصاویر ۳ بُعدی حیوانات نمایش می‌دهد و فرآیند یادگیری برای کودک آسان می‌شود این روش باعث بهبود قدرت ادراک شنیداری و تجسم ذهنی کودک خواهد شد.

خلاقیت معلمی فراتر از روش‌های سنتی؛ از تدریس با «واقعیت افزوده» تا طراحی نانو سنسور

تهیه نانو سنسور تصفیه پساب‌

پیشرفت تکنولوژی و صنایع باعث شده است تا دانشجومعلمان فراتر از روش تدریس و حل چالش‌های زیست محیطی هم بپردازند بر همین اساس ۳ نفر از دانشجو معلمان پردیس‌های شهید چمران و مرکز شهید بهشتی با سنتز نانو سنسور سرب با ابزاری ساده نمونه کاری برای حمایت از آموزش فناوری نانو در مدارس تهیه کرده‌اند که تصفیه آب و پساب را به روش‌های نوین انجام می‌دهد.

این دانشجو معلمان با توجه به اثرات مخرب سرب سعی کردند تا با این نانو سنسور به فیلتر نمونه آبی بپردازند.

کفش گرم و سرد شونده

امیررضا جهان پناه یکی دیگر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس اردبیل است که خلاقیتی دیگر را رقم زده و با استفاده از مدار نسوز و مقاوم در برابر سرما و گرما کفشی را طراحی کرده است که دمای داخل آن متناسب با دمای بدن تنظیم می‌شود و از ماژول‌های گرمکن و سردکن استفاده می‌شود.

وی همچنین ابتکاری دیگر هم داشته است و رکعت سنج دیجیتالی طراحی کرده است که قابلیت کار با ریموت کنترل‌های مختلف را دارد به این ترتیب که رکعت‌های نماز روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود و پس از پایان به طور خودکار خاموش خواهد شد. در این دست‌سازه از لامپ‌های LED و مدارهای الکتریکی استفاده شده است.

طراحی نانو برانکارد هوشمند

امیرحسین قرائی یکی دیگر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است که او هم فراتر از دروس دانشگاهی و رسالت معلمی دست به اقدامی ابتکاری زده است و نانو برانکارد هوشمندی طراحی کرده است که به دلیل استفاده از نانو سیلور و اکسید تیتانیوم برانکارد را ضد آب، خون و هر نوع مایع دیگری می‌کند همچنین هوشمند بودن این برانکارد علائم حیاتی بدن یعنی نبض و دما را هم اندازه‌گیری می‌کند و موجب می‌شود ضریب خطای انسانی در اندازه‌گیری این دو فاکتور کاهش یابد.

از دیگر ویژگی‌های این برانکارد جلوگیری از هرگونه فشار به نخاع و آسیب آن است چراکه مصدوم بعد از ضایعه‌های نخاعی نباید شدید جابجا شود و این برانکارد به دلیل استفاده از الیاف و بدنه مناسب مصدوم را از محل حادثه با ایمنی بالایی به برانکارد منتقل می‌کند.

این دانشجو معلم برای طراحی این دست سازه از پارک علم و فناوری، سازمان بسیج علمی، هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌ها هم تأییدیه گرفته است و به دنبال روشی برای ارتقای دست‌سازه خود است البته به گفته خودش از دوران دانش آموزی برای این طراحی وارد عمل شده و اکنون که اولین سال حضور در دانشگاه فرهنگیان را تجربه می‌کند سعی دارد در کنار کار معلمی این خلاقیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را هم همچنان در برنامه‌های خود بگنجاند.

خلاقیت معلمی فراتر از روش‌های سنتی؛ از تدریس با «واقعیت افزوده» تا طراحی نانو سنسور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حس
۱۷:۴۶ ۱۱ دی ۱۳۹۷
باریکلا بچه ها، ماشالله عباس
آخرین اخبار