با ژن‌های خوب فرهنگی؛

آموزگاری که هر روز دانش آموزان را با درس‌های آهنگین غافلگیر می‌کند + فیلم

یکی از معلمان کلاس اول با ابتکار عمل خود شیوه‌های تدریس موزون را برای آموزان دانش آموزانش انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تکرار مطالب کلیشه‌ای و کلاس‌های خشک و بدون ابتکار همیشگی در کلاس درس این خانم معلم جایی ندارد، کلاسش پر از انرژی و حال خوب است و دانش آموزانش حالا تصور دیگری از مدرسه دارند و خاطرات نه چندان دلچسب دیگران از کلاس‌های یکنواخت مدرسه معنایی برایشان پیدا نمی‌کند.

سرزندگی حال و هوای رشت حالا به چهاردیواری کلاس درس هم راه پیدا کرده است و سمیه رحمت معلم کلاس اولی در رشت که ۱۳ سال است آموزش کلاس اولی‌ها را دنبال می‌کند، اقداماتی مبتکرانه برای عوض کردن حال و هوای کلاس درس دانش آموزانش انجام می‌دهد؛ از پوشیدن لباس محلی گرفته تا طراحی متونی آهنگینی که محرکی برای کلاس اولی‌ها باشد تا علاقه‌مند به مدرسه، ۱۱ سال دیگر تحصیل شان را بگذرانند.

کلاس درس آهنگین که هر روز دانش آموزان را غافلگیر می‌کند

این خانم معلم بر خلاف تصور خیلی ها، به روز و هوشمندانه فضای مجازی را نردبان ترقی قرار داده است و علاوه بر بعد اجتماعی و افزایش تعاملات در این فضا، ظرفیت‌های آن را برای آموزش روش‌های ابتکاری به دیگر هم صنفانش به کار می‌گیرد؛ خودش کارشناس مدیریت امور فرهنگی و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی است و ۱۵ سال سابقه تدریس را که فقط ۲ سالش در کلاس اول ابتدایی نبوده است، در قالب محتوا‌های مجازی و مکتوب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

همین که دنبال روشی جدید برای آموزش به کلاس اولی‌ها باشی و جستجویی در اینترنت بکنی جزء معدود اسامی مرتبط با موضوع جستجو «رحمت» است که بنا بر گفته معرفی خودش در صفحات مجازی شخصی، مدرس ضمن خدمت آموزگاران پایه اول و پیش دبستان کشور، سه دوره متوالی پژوهنده‌ی برتر و مبدع متد کدگذاری روی الفبا را جز کارنامه کاری درخشان خود دارد.

بچه‌ها را سر کلاس غافلگیر می‌کنم

خانم معلم مبتکر آنطور که خودش می‌گوید از همان روز‌های اول تدریس سودای تغییر و تحول در کارش را داشت و از ابتدا برای تحقق آرزویش تلاش کرد تا رنگ و بویی دیگر به کلاس درس ببخشد و حالا شواهد نشان می‌دهد، تلاش هایش ثمر داده است.

وی می‌گوید همیشه دوست داشتم روحیه دانش آموزان با نشاط و شاداب باشد و از دوران تحصیل به خصوص در دوره ابتدایی لذت ببرند و همیشه احساس می‌کردم بچه‌ها آنطور که باید شاد و سرزنده نیستند و لذتی از آموزش نمی‌برند پس سعی کردم روش تدریسی را داشته باشم که دانش آموزان از شب قبل هیجان آمدن به کلاس درس را داشته باشند تا خاطره‌ای متفاوت از روز قبل برایشان بسازم و آن‌ها هم سرخوش از اتفاقات غیرمنتظره نخستین مطالب درسی را بیاموزند.

آموزگاری که هر روز دانش آموزان را درس‌های آهنگین غافلگیر می‌کند

فراز و نشیب بکارگیری روش‌های تدریس جدید

رحمت از فراز و نشیب‌های قدم گذاشتن در مسیر جدید هم می‌گوید و از مقامت‌هایی که در مسیر از اطرافیان دریافت کرده، شکایت دارد و معتقد است در سایر کشور‌ها این روش‌های آموزشی موزون و متنوع اجرا می‌شود، اما در کشور خودمان به ساختاری قدیمی و و در مواردی منسوخ شده تکیه می‌کنیم و هر روش جدیدی را هماهنگ با وضعیت آموزشی ایران نمی‌دانیم

وی ادامه می‌دهد که روش‌های تدریس جدید د. نگاه خیلی‌ها کاری حاشیه‌ای و نه چندان مهم است در حالی که در این روش‌ها دانش آموز علاوه بر بازی و سرگرمی و در قالب این مفاهیم آموزش می‌بیند که هم اقتضائات سنی اش پاسخ داده شده و هم دید مثبتی به درس خواندن پیدا خواهد کرد.

این آموزگار مبتکر تاکید می‌کند که آموزش با شعر و داستان گویی بازدهی خیلی بالاتر از سایر روش‌های تدریس دارد و به جرات می‌توانم بگوییم که بیش از ۹۰ درصد دانش آموزانم با یکبار آموزش از طریق بازی و قصه بخش عمده‌ای از مطالب را می‌آموزند و این روش برای دانش آموز با شخصت‌های مختلف از منزوی گرفته تا بیش فعال جواب مثبت داده است و با کمترین امکانات بالانرین راندمان را خواهیم داشت.

رحمت می‌گوید که امکانات خاصی را هم برای تدریس نمی‌خواهد و با همان تخته سیاهی، اما با دنیایی انگیزه و عشق آموزش را شروع می‌کند و با ذوق معلمی اش و تدریس آهنگین و کنار هم گذاشتن کلمات موزون مطالب درسی را با عشق به نوآموزان آموزش می‌دهد و گاهی هم از پیش افتاده‌ترین وسایل برای آموزش ریاضی و علوم استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۸:۲۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خیلی عالی
آخرین اخبار